فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بیشتر افرادی که گل و گیاه دارند، با این مشکل رو به رو هستند که نمیدانند واقعا چقدر به گلدان آب بدهیم و چند مرتبه یک بار این کار را انجام دهند.گلدانهایی که بیرون از خانه قرار دارند، بیشتر از گلدانهای داخل خانه به آب نیاز دارند. علت آن دمای بالاتر، نور آفتاب و باد است که خاک را به سرعت خشک میکند.
روش آبیاری: چقدر به گلدان آب بدهیم؟
روش آبیاری: چقدر به گلدان آب بدهیم؟

بیشتر افرادی که در خانه گل و گیاه دارند، با این مشکل رو به رو هستند که نمیدانند واقعا چقدر به گلدان آب بدهیم و چند مرتبه یک بار این کار را انجام دهند. در واقع مرز باریکی بین خاک خشک و تشنه ( drought ) و خاک خیس و اشباع ( soggy ) وجود دارد و هر دو حالت برای سلامت گیاه مضر است. تابستان سخت ترین زمان برای آب دهی درست به گلدان برای افراد تازه کار است. برخی از نکات و توصیه ها به شما کمک میکند بفهمید چه زمانی باید به گلدانتان آب بدهید. برخی ابزارها مانند رطوبت سنج خاک نیز برای اندازه گیری رطوبت خاک گلدان مفید هستند.

کی به گیاه آب بدهم؟

گیاهان گلدانی سریعتر از گیاهانی که در زمین کاشته شده اند، خشک میشوند. فضای کوچک خاک و ساختار گلدان باعث میشود رطوبت بسیار کمی در خاک ذخیره شود. به طور کلی اوایل صبح یا اوایل شب بهترین زمان برای آب دادن گلدانهاست چون در این زمان گیاه فرصت دارد پیش از این که گرمای روز آب را تبخیر کند، آن را استفاده نماید اما آب زیادی در گیاه به سرعت تبخیر میشود و گیاه در معرض بیماریهای قارچی قرار نمیگیرد.

بدیهی است زمانی که خاک گلدان تا انتها خشک شده است بدانیم که چقدر به گلدان آب بدهیم، باید به گیاه آب بدهید اما ممکن است این زمان برای گیاه دیر شده باشد. مراقب برگهای پژمرده و پلاسیده، شاخه های شل و آویزان، افتادن و ریزش گلبرگها و برگهای خشک و تغییر رنگ یافته باشید. در هوای گرم و خشک باید هر روز به گیاهانتان سر بزنید. معمولا هنگامی که خاک تا عمق 2.5 سانتیمتری خشک شده باشد زمان خوبی برای آب دادن به گیاه است.

کی به گیاه آب بدهم؟کی به گیاه آب بدهم؟

آب دهی بیشتر گلدان ها در تابستان

در تابستان آب دهی گلدانهایی که بیرون از خانه قرار دارند در مورد بیشتر گیاهان باید هر روز (و حتی شاید دو بار در روز) انجام شود، به ویژه اگر دما بالای 29 درجه سانتیگراد باشد.

چند وقت یکبار به گلدان آب بدهم؟

در صورتی که مرتبا گیاهانتان را بررسی میکنید، متوجه میشوید چه زمانی باید به آنها آب بدهید و چقدر به گلدان آب بدهیم. دفعات آب دهی بستگی به گونه گیاهی دارد. گیاهانی که آبدار و گوشتی هستند یا در مقابل خشکی مقاوم هستند، نسبت به سبزیجات و گیاهان یک ساله کمتر نیاز به آب دارند. گیاهانی که خود را خوب گرفته اند و بزرگ شده اند، ریشه های بیشتر و عمیقتری دارند و بیشتر از گیاهان تازه کاشته شده میتوانند کم آبی را تحمل کنند.

نحوه آب دادن به گیاه

در مورد اکثر گیاهان بهتر است به آهستگی اما کامل و پرحجم به گیاه آب بدهید تا آب به همه بخشهای خاک و ریشه برسد. آب دهی کم حجم و سبک باعث میشود پیش از این که گیاه و خاک بتوانند رطوبت را به خود جذب کنند، از سوراخهای ته گلدان خارج شود. در واقع بیشتر خاکهای گلدانی در صورتی که کاملا خشک شده باشند، آب را بدون جذب از خود رد میکنند. آب دهی عمیق و آهسته باعث میشود هم آب به ریشه های گیاه برسد، هم خاک خشک گلدان را به جذب دوباره آب وادار کند. 

چند وقت یکبار به گلدان آب بدهم؟چند وقت یکبار به گلدان آب بدهم؟


اگر به اشتباه گذاشتید خاک گلدانتان کاملا خشک شد، بهتر است کل گلدان را در تشت آبی غوطه ور کنید به طوری که تا یک ساعت پایین گلدان در آب باشد. به این ترتیب تشنگی خاک برطرف میشود و خاک مجبور به جذب رطوبت میگردد.


اگر از گلدانهای حصیری و الیافی یا خزه ای استفاده میکنید بهتر است کل گلدان را در یک ظرف آب غوطه ور کنید و بگذارید بماند.



چه مقدار به گلدان آب بدهیم؟

چقدر به گلدان آب بدهیم ؟مقدار آبی که به گیاهتان میدهید از گونه ای تا گونه دیگر متفاوت است. ابتدا باید متوسط رطوبت مورد نیاز گیاه خود را بدانید و سپس با رطوبت سنج مقدار رطوبت خاک آن را اندازه بگیرید. رطوبت سنج ابزار و راهنمای بسیار مفیدی برای آب دهی گلدان است. این ابزار یک میله دارد که وارد خاک میشود و به شما عددی نشان میدهد که مقدار رطوبت خاک را بیان میکند.

اگر گیاهتان به رطوبت متوسط خاک نیاز دارد و رطوبت سنج شرایط خشک تری را نشان میدهد، زمان آب دهی گلدان است. اگر به آرامی و پرحجم به گیاه آب میدهید، آب بدهید تا زمانی که آب از سوراخهای زیر گلدان خارج شود. برای آب دهی بعدی بگذارید سطح خاک تا عمق چند سانتیمتری خشک شود.

دانستن مقدار آب مورد نیاز گیاه گلدانی معمولا با آزمون و خطا انجام میشود تا زمانی که گیاهتان را خوب بشناسید.

چه مقدار به گلدان آب بدهیم؟چه مقدار به گلدان آب بدهیم؟

نکات مهم برای آب دهی گلدانهای بیرونی

گلدانهایی که بیرون از خانه قرار دارند، بیشتر از گلدانهای داخل خانه به آب نیاز دارند. علت آن دمای بالاتر، نور آفتاب و باد است که خاک را به سرعت خشک میکند. این توصیه ها به شما کمک میکند گیاهان گلدانی تان را بهتر آب بدهید:

-    از گلدانهای براق و لعاب دار استفاده کنید تا مانع از تبخیر رطوبت خاک شود. همچنین میتوانید گلدان سفالی تان را در داخل ظرف دیگری قرار دهید.

-         یک لایه مالچ یا سنگ ریزه بر روی سطح خاک بپاشید تا سرعت از دست دادن رطوبت را کاهش دهد.

-    از سیستم آبیاری قطره ای برای آب دادن به گلدانهای بیرونی استفاده کنید. با این کار آب دهی کاملا آهسته و یکنواخت بوده و خاک پیش از این که رطوبت از ته گلدان خارج شود، میتواند آن را جذب کند.

-    اوایل صبح یا اوایل شب که دما خنک تر است و آفتاب مستقیما رطوبت خاک را تبخیر نمیکند، به گیاه آب بدهید که آب جذب ریشه شود. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.