فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

مانها موادی هستند با طعم نسبتاً شیرین که به طور طبیعی یا بر اثر گزش حشرات و یا با ایجاد شکاف از تنه درختان یا برگ گیاهان بخصوصی، به خارج ترشح می کنند.
مانهای ایران (بخش اول)
مانهای ایران (بخش اول)

مانها دارای اثرات درمانی هستند و گیاهان مولد این مانها در تیره های مختلف جای دارند.

مانهای مهم ایران شامل: گز خوانساز، گز علفی، شیرخشت، شکر تیغال، ترنجبین، بیدخشت و شکر سرخ می باشند که در ادامه به طور مختصر شرح داده می شوند.

1- گز خوانسار

گز خوانسار یا گزانگبین مانی است که در اثر نیش حشره مخصوصی از یک نوع گون به نام استراگالوس ادسندنس (Astragalus adsendens)، از تیره نخود به دست می آورند.

این گیاه بصورت بته و درختچه به حالت خودرو در کوهستان های سرد خوانساز و فریدن اصفهان یافت می شود ولی در جنوب ایران، شیراز و نواحی مرکزی ایران نیز دیده می شود. تکثیر این گیاه توسط بذر آن که به رنگ سبز زیتونی بوده و حدود یک میلیمتر قطر دارد انجام می گیرد.

ارتفاع بته ها از یک متر تجاوز نکرده و رشد آن بیشتر در جهت افقی است.

بته های گز خوانسار، خاردار و برگ های آن کوچک، بیضوی و متقابل و گل ها پروانه آسا و غالباً  سفید رنگ می باشد که در اوایل تیرماه ظاهر و تقریباً به مدت 40 روز دوام دارند.



در اواسط مرداد ماه حشرات کوچکی که نوعی پسیلا ( Psylla ) تشخیص داده شده اند، روی بته ها ظاهر شده و پس از جفتگیری  تخم ریزی، حشرات کامل به وجود خواهند آمد، که با فرو بردن خرطوم خود در داخل سرشاخه ها و ساقه های جوان و باریک، صمغ سفید رنگی که همان ماده شیرین گزانگبین است از محل نیش حشره به شکل مارپیچ خارج می شود.



طول حشره در حدود 8 میلیمتر و قطر آن حدود نیم میلیمتر می باشد. رنگ این حشره قهوه ای خاکی است. تعداد حشرات مذکور در اواخر شهریور ماه روی بته های گز بسیار زیاد و غیرقابل شمارش است. محل تجمع این حشره اکثراً روی سرشاخه ها می باشد.

گز خوانسار در اثر فعالیت حشرات از 15 شهریور تا 20 مهر بر روی سرشاخه ها تشکیل می شود. گز تولیدشده بعداً به ترتیب خاصی توسط زارعین تکانده و جمع آوری می گردد. عملیات گز تکانی معمولاً صبح ها و بعدازظهرها که هوا گرم نباشد انجام می پذیرد.

میزان محصول هر بته 8 تا 10 ساله معمولاً 150 تا 200 گرم گزانگبین خالص است. بته هایی که سن آنها کمتر از 5 سال باشد گزانگبین تولید نمی کنند. وزش بادهای نسبتاً تند و احتمالاً ریزش باران در ماه های شهریور و مهر سبب ازبین رفتن تمام ترشح شده و باعث نابودی یا تقلیل محصول می گردد. همچنین آفات نباتی مانند کنه قرمز، شته سبز و موش های صحرایی سبب نابودی محصول گز می گردند. در مورد مبارزه با آفات نباتی باید سیر زندگی حشره مولد گز را در نظر داشت تا از نابودی این حشرات مفید جلوگیری گردد.



ترکیبات و خواص

برطبق تحقیقاتی که تا به حال انجام پذیرفته محلول یک درصد گز دارای پی اچ 5.5 بوده و نور پلاریزه را به طرف راست منحرف می نماید. ارقام زیر نیز در مورد مواد متشکله گز گزارش شده است: خاکستر تام ( 2.26 درصد)، ترکیبات غیرمحلول در آب (ذرات گیاهی) ( 4.72 درصد)، موسیلاژ و صمغ ( 3.02 درصد)، ساکارز ( 2 درصد)، نوعی پلی ساکارید ( 31.16 درصد) و فروکتوز ( 41.2 درصد).

موارد استفاده

گز خوانسار جزو ملین های قندی محسوب شده و علاوه بر مصارف شیرینی سازی آن را به عنوان ماده تسکین دهنده التهاب سینه، تنگی نفس و سرفه مورد استفاده قرار می دهند.

از گز خوانسار در طب سنتی جهت درمان تنگی نفس و خشونت سینه استفاده به عمل آورده و آن را جهت تقویت دستگاه هاضمه توصیه نموده اند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.