فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

علف لیمو با نام علمی Cymbopogon citratus گیاهی گرمسیری و بومی مالزی و هند است. این گیاه یکی گیاه دارویی بسیار محبوب بوده که در غذاهای جنوب شرقی آسیا به وفور استفاده می شود.
پرورش گیاه دارویی علف لیمو با استفاده از بذر در خانه
پرورش گیاه دارویی علف لیمو با استفاده از بذر در خانه

علف لیمو با نام علمی  citratus   Cymbopogon  گیاهی گرمسیری و بومی مالزی و هند است. این گیاه یکی گیاه دارویی بسیار محبوب بوده که در غذاهای جنوب شرقی آسیا به وفور استفاده می شود.

علف لیمو یک گیاه چند ساله معطر است که در آب و هوای گرم رشد می کند و طعم لیمویی را به غذاها می دهد. علف لیمو می تواند تا حدود یک و نیم متر رشد کند.

این گیاه را می توان در گلدان کاشت و در آب و هوای سردتر در خانه نگهداری کرد و یا اینکه در مناطق نیمه گرمسیری یا گرمسیری در فضای باز کشت کرد.



این گیاه به راحتی با بذر تکثیر می شود و برای جوانه زدن نیاز به پیش تیمار خاصی ندارد. بذرها را بین اواخر بهمن تا اواخر فروردین بکارید.

یک سینی بذر را با یک لایه 4 تا 6 سانتیمتری از مخلوطی از قطعات مساوی کمپوست آلی، پیت ماس ​​ اسفاگنوم و ماسه درشت پر کنید. بذرهای علف لیمو را با فاصله حدود 2 سانتیمتر  از هم روی مخلوط قرار دهید.



یک لایه نازک از کمپوست ارگانیک یا ورمیکولیت را روی بذرهای کشت شده، پخش کنید تا فقط بذرهای گیاه را بپوشاند. بذرها را به آرامی آبیاری کنید یا آب را روی آنها اسپری کنید تا مخلوط گلدان مرطوب شود.

سینی بذر را در بسته بندی پلاستیکی شفاف بپیچید یا سینی بذر را داخل یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده قرار دهید. سپس سینی را در دمای 21 تا 24 درجه سانتیگراد قرار دهید.

سینی بذر را روزانه مه پاش کنید (آب را روی آن اسپری کنید) یا به آرامی آبیاری کنید تا بذرها مرطوب بماند. هنگامی که گیاهچه های علف لیمو جوانه زدند، بسته بندی یا کیسه پلاستیکی را بردارید و سینی را در نور کامل خورشید قرار دهید.



قوی‌ترین گیاهچه های علف لیمو را انتخاب کرده و آنها را در گلدان‌های جداگانه به قطر 15 سانتیمتر با سوراخ های زهکشی در زیر، بکارید. زمان انتقال گیاهچه ها به گلدان جداگانه، زمانی است که آنها حدود 7 یا 10 سانتیمتر طول دارند. گلدان های کاشت را با مخلوطی از قسمت های مساوی خاک گلدان سبک، کمپوست ارگانیک و پیت ماس و با زهکشی خوب ​​ پر کنید.



این گیاه را باید هر سه روز یکبار آبیاری کنید تا خاک کاملا مرطوب بماند. گلدان ها را در زیر نور زیاد و غیر مستقیم خورشید قرار دهید.

برای انتقال گیاهچه های علف لیمو به فضای باز، باید زمانی این کار را انجام داد که ارتفاع گیاه به حدود 30 سانتیمتر رسیده باشد، سپس آنها را در گلدان هایی با قطر 25 سانتیمتر کشت می کنند.



نکته

این گیاه دارویی را زمانی برداشت کنید که ساقه ها به رنگ سبز تیره و ارتفاع آنها حداقل 45 تا 60 سانتیمتر باشد. ساقه را نزدیک سطح خاک بگیرید و ساقه و ریشه ها را از خاک بیرون بکشید. انتهای ریشه ساقه را جدا کرده و آن را به خوبی بشویید تا خاک اضافی آن پاک شود.



هشدار

علف لیمو به دمای بالا نیاز دارد. و حداقل دمایی که می تواند در زمستان تحمل کند، دمای حدود 7 درجه سانتیگراد است، بنابراین اگر در آب و هوای خنک زندگی می کنید، سعی نکنید این گیاه را در فضای باز پرورش دهید.

همیشه هنگام دست زدن به این گیاه برای برداشت برگ های آن، دستکش بپوشید، زیرا ساقه ها ممکن است سبب ایجاد تحریکات پوستی به خصوص در افرادی که پوست حساسی دارند، شود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.