فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

پرورش سبزیجات سالم و گیاهان از دانه ها سرگرم کننده و با ارزش است زیرا می توانید جوانه زدن محصولات خوشمزه یا گل های زیبا آن ها را تماشا کنید برای اینکه نهال های خود را سالم رشد دهید، مطمئن شوید که آنها را به درستی می کارید و به طور منظم از آنها مراقبت می کنید. به دانه های خود کمی عشق و توجه نشان دهید تا به گیاهان زیبا و سالم تبدیل شوند.
چگونه گیاهان و سبزیجات سالم پرورش دهیم
چگونه گیاهان و سبزیجات سالم پرورش دهیم

پرورش و تولید سبزیجات سالم و گیاهان از دانه ها سرگرم کننده و با ارزش است زیرا می توانید جوانه زدن و شکوفا شدن و محصولات خوشمزه یا گل های زیبا آن ها را تماشا کنید! برای اینکه نهال های خود را تا حد امکان سالم رشد دهید، مطمئن شوید که آنها را به درستی می کارید و به طور منظم از آنها مراقبت می کنید. به دانه های خود کمی عشق و توجه نشان دهید تا به گیاهان زیبا و سالم تبدیل شوند.

پرورش سبزیجات سالمپرورش سبزیجات سالم

درستی کاشت بذر

زمان شروع یخبندان را بدانید

1- برای پرورش سبزیجات سالم زمان یخبندان منطقه خود را بدانید تا تصمیم بگیرید چه زمانی بذرها را بکارید. تاریخ شروع سرما بر اساس منطقه آب و هوایی شما است. چند هفته قبل اززمان یخبندان، کاشت بذرهای خود را در داخل خانه شروع کنید. به این ترتیب دانه های شما زمانی که هوا به اندازه کافی گرم است آماده کاشت در بیرون خواهند بود.

 می توانید از نشانگر شروع سرما به صورت آنلاین ، مانند سالنامه کشاورزان، استفاده کنید تا به شما در مورد زمان شروع سرما زدگی کمک کند.

2-  گیاهانی را انتخاب کنید که در داخل خانه شما رشد کنند. برخی از گل ها و سبزیجات به سختی در خانه جوانه می زنند، زیرا به شرایط رشد خاصی نیاز دارند. برای اطمینان از اینکه گیاهان شما در محیط مورد نظر رشد می کنند، از دانه هایی که رشد آنها آسان است، استفاده کنید.

اگر پرورش سبزیجات سالم دارید ، دانه هایی مانند ریحان، کلم بروکلی، کلم، هویج، گل کلم، کاهو، فلفل و گوجه فرنگی را امتحان کنید.

اگر می خواهید گل پرورش دهید، گیاهان یکساله مانند آلیسوم، کیهان، گل همیشه بهار و زینیا را امتحان کنید.

هماهنگی کاشت بذر با جوانه زنی

3- برای پرورش سبزیجات سالم زمان کاشت بذرهای خود را بر اساس زمان خاص جوانه زنی برنامه ریزی کنید. برخی از دانه ها به سرعت جوانه می زنند، در عرض 2-4 هفته، در حالی که دانه های دیگر به 8-14 هفته نیاز دارند. بررسی کنید که بذرهای شما چند هفته طول می کشد تا  جوانه بزنند، چه به صورت آنلاین یا روی بسته بذر در این مورد تحقیق کنید. سپس، می توانید دانه ها را با توجه به تاریخ سرمازدگی منطقه شروع کنید، بنابراین بذرها زمان کافی برای رشد خواهند داشت.

می توانید زمان رشد بذر ها را به صورت آنلاین، دنبال کنید یا از بذرهای گلدان خود، بفهمید هر نوع گیاه چقدر طول می کشد تا رشد کند.

4- تمام مواد را قبل از استفاده با آب و صابون کاملاً بشویید . دانه ها حساس هستند، بنابراین برای جلوگیری از آلودگی، مطمئن شوید که هر ابزاری که استفاده می کنید را، در آب وصابون بشویید. این کار تضمین می کند که دانه های شما سالم رشد می کنند.

اطمینان حاصل کنید که گلدان، ابزار باغبانی و دستان خود را قبل از دست زدن به دانه ها بشویید.

ظروف پهن و مسطح

5- از ظروف پهن و مسطح استفاده کنید تا بذرهای شما فضای کافی برای رشد داشته باشند. شما می‌توانید بذرهای خود را در ظرف های مخصوص رشد بذر یا ظروف بازیافتی خودتان بکارید. ظرفی به عمق 2 تا 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتی متر) در نظر بگیرید تا بذرهای شما فضا برای رشد ریشه داشته باشند. در صورت استفاده از ظرف بذر تخت، 1 دانه در هر بخش بکارید، یا در صورت استفاده از ظروف جداگانه، از 1 دانه در هر ظرف استفاده کنید.

می توانید تقریباً از هر ظرف بازیافتی مانند کارتن تخم مرغ، ظرف مارگارین یا فنجان ماست استفاده کنید. همچنین می توانید از فنجان های کوچک استایروفوم یا پلاستیکی استفاده کنید. اما حتما قبل از کاشت بذر، چند سوراخ زهکشی در پایین هر کدام ایجاد کنید.

اگر ریشه نهال شما فضای کافی نداشته باشد، به بهترین شکل ممکن رشد نخواهد کرد.

6- برای پرورش سبزیجات سالم از خاک غنی از مواد مغذی استفاده کنید تا گیاهان شما قوی و سالم رشد کنند. شما میتوانید خاک مخصوص گلدان را برای کاشت بذر از گلخانه یا باغداران خریداری کنید. اگر خاک شما نامرغوب باشد، بذرها به سختی جوانه می زنند.

اگر بذرها برای رشد مشکل دارند، سعی کنید آنها را دوباره در خاک تازه بکارید تا ریشه در خاک داشته باشند و قوی شوند. گیاهان خود را با احتیاط جدا کنید، خاک قدیمی را بیرون بیاورید و خاک جدید و تازه را جایگزین خاک کنید. نهال های خود را دوباره در ظرف خود قرار دهید. اکنون آنها باید بسیار سریع تر و سالم تر رشد کنند.


پرورش سبزیجات سالم - درستی کاشت بذرپرورش سبزیجات سالم - درستی کاشت بذر
 


کمک به رشد نهال

مرطوب نگه داشتن خاک

1- خاک خود را همیشه مرطوب نگه دارید . رطوبت خاک خود را هر روز بررسی کنید و در صورت نیاز روی نهال های خود آب با دمای اتاق اسپری کنید. شما هرگز نباید بگذارید خاک خشک شود. اگر خشک باشد، دانه ها آب کافی دریافت نمی کنند. همچنین از آبیاری بیش از حد بذرها خودداری کنید. اگر خاک خیس باشد، دانه های شما ممکن است غرق آب شوند.

برای بررسی رطوبت، خاک هر گلدان را لمس کنید. اگر احساس کردید خشک شد، کمی آب اضافه کنید. اگر خاک هنوز مرطوب است، می توانید قبل از آبیاری مجدد، یک یا 2 روز دیگر صبر کنید. بسته به میزان مرطوب بودن خاک، ممکن است بذرهای خود را روزانه یا هر چند روز یکبار آبیاری کنید.

اگر ظروف شما سبک هستند، پس احتمالاً خاک شما خیلی خشک است. اگر ظروف شما سنگین هستند، احتمالاً خیلی مرطوب هستند.

2- برای پرورش سبزیجات سالم گیاهان خود را گرم نگه دارید تا بلند و قوی شوند. می توانید دانه های خود را با پلاستیک یا شیشه بپوشانید تا آنها را مرطوب، مرطوب و گرم نگه دارید. بذرها را در نزدیکی دریچه حرارتی یا تشک قرار دهید، به خصوص زمانی که دانه ها تازه شروع به کار می کنند.

سعی کنید گیاهان خود را در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) قرار دهید.

کمک به رشد نهالکمک به رشد نهال


نور مستقیم خورشید

3- بعد از اینکه بذرها شروع به جوانه زدن کردند، آنها را به نور روشن منتقل کنید. هنگامی که برای اولین بار علائم جوانه زدن را مشاهده کردید، ظروف بذر خود را باز کنید و آنها را به نور روشن منتقل کنید. نهال ها به نور مستقیم خورشید بسیار بیشتری نسبت به گیاهان کامل نیاز دارند. هدف این است که نهال های جوانه زده خود را 12 تا 16 ساعت نور در روز، چه با استفاده از نور طبیعی و چه از نورهای رشد، تامین کنید.

می توانید دانه های خود را در کنار یک پنجره آفتابی جابجا کنید تا از نور طبیعی بهره ببرید.

اگر از چراغ های رشد فلورسنت استفاده می کنید، ارتفاع لامپ های خود را با رشد دانه ها تنظیم کنید. شما می خواهید چراغ های شما حدود 4 اینچ (10 سانتی متر) بالاتر از نهال های شما باشد.

4- برای پرورش سبزیجات سالم به محض اینکه دانه های شما اولین برگ های خود را ایجاد کردند از کود استفاده کنید. کود را از فروشگاه لوازم منزل یا باغ خریداری کنید. با مخلوط کردن کود در آب به دنبال دستورالعمل کود خود، یک محلول نیمه قوی ایجاد کنید. هر هفته یا 2 هفته، مخلوط کود و آب را روی گیاهان خود اسپری کنید.

برای بهترین نتایج، کود مایع ماهی / جلبک دریایی توصیه می شود. همچنین می توانید از کود برای نهال استفاده کنید.

کود نهال های شما را با مواد مغذی اضافه می کند تا بتوانند سالم و قوی رشد کنند.

تهویه مناسب

5- برای پرورش سبزیجات سالم یک فن کوچک راه اندازی کنید تا بذرهای شما تهویه مناسبی داشته باشند. نهال های سالم نیاز به چرخه مداوم دی اکسید کربن و اکسیژن دارند. می‌توانید یک پنکه کوچک را در اتاقی که دانه‌هایتان را در آن قرار داده‌اید قرار دهید، و فن را روی یک حالت کم قرار دهید تا نسیم بیرون را تقلید کنید.

دانه های شما با جریان هوای مناسب به گیاهان قوی تری تبدیل می شوند.

6- نهال های خود را لمس کنید تا کمی عشق به آنها نشان دهید. هنگامی که نهال های شما جوانه زد، دست های خود را روی برگ ها و ساقه های آنها بکشید. این باعث تقویت آنها می شود و آنها را به حرکت بیشتر هوا عادت می دهد.

گیاهان خود را یک بار در روز یا چند بار در هفته لمس کنید - هر چیزی که برای شما مفید است.

نور مستقیم خورشیدنور مستقیم خورشید


پیوند دانه های خود

سرسخت شدن بذر ها

1- قبل از اینکه بذرهای خود را در بیرون بکارید، آنها را سر سخت کنید. "سر سخت شدن" فرایندی است که در آن گیاهان خود را به آرامی برای زندگی در فضای باز تنظیم می کنید. این به طور معمول حدود یک هفته طول می کشد. در روز اول، نهال های خود را در یک منطقه سایه دار و بدون باد در فضای باز به مدت حدود 2 تا 3 ساعت قرار دهید. در طی چند روز آینده، به تدریج زمان خارج از منزل را 1-2 ساعت افزایش دهید.

همچنین می توانید به تدریج میزان آبی را که تهیه می کنید کاهش دهید، به این ترتیب آنها به راحتی با فضای باز سازگار می شوند.

2- دانه های خود را در یک روز خنک و ابری به خارج از منزل منتقل کنید. بذرهای شما هنوز نسبتاً حساس هستند و بهتر است زمانی که دما ثابت است آنها را در محیط بیرون بکارید. شما همچنین می خواهید از نور شدید خورشید جلوگیری کنید.

دستورالعمل های خاص پیوند را برای نوع گیاه خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها را به درستی پیوند می دهید.

کاشتن نهال در خاک تازه

3- نهال های خود را دوباره در بیرون در خاک تازه بکارید. می توانید نهال های خود را در باغچه یا گلدانی بزرگ  در فضای باز بکارید. یک سوراخ کوچک ایجاد کنید، نهال را داخل سوراخ قرار دهید، ریشه نهال ها را باز کنید و روی آن خاک اضافه کنید. نهال ها را بلافاصله پس از کاشت مجدد آبیاری کنید تا ریشه های آنها به خاک جدید نفوذ کند.

4- نهال های خود را به طور مرتب آبیاری و تغذیه کنید تا سالم بمانند! سطح رطوبت نهال خود را روزانه بررسی کنید و در صورت نیاز آبیاری کنید. برای بهترین نتیجه، هر 7 تا 14 روز به نهال های خود کود بدهید. همچنین می توانید مالچ را روی خاک خود بمالید تا رطوبت را حفظ کنید.

 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.