فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

خزه جاوه یک گیاه معمولی آبزی است که برای تزئین آکواریوم ماهی استفاده می‌شود. این گیاه در طبیعت از گونه‌های مهاجم محسوب می‌شود،پرورش خزه جاوه در آکواریوم ممکن است. این گیاه برای مبتدیان در این کار یک گیاه عالی محسوب می‌شود زیرا رشد آن بسیار آسان است، و با اکثر گونه‌های ماهی سازگار است و نگهداری از آن آسان بوده و به کار خاصی نیاز نیست!
پرورش خزه جاوه در آکواریوم
پرورش خزه جاوه در آکواریوم


خزه جاوه یک گیاه معمولی آبزی است که برای تزئین آکواریوم ماهی استفاده می‌شود. این گیاه در طبیعت از گونه‌های مهاجم محسوب می‌شود، خزه جاوه را می‌توان در یک جعبه نگهداری کرد. این گیاه برای مبتدیان در این کار یک گیاه عالی محسوب می‌شود زیرا رشد آن بسیار آسان است، و با اکثر گونه‌های ماهی سازگار است و نگهداری از آن آسان بوده و به کار خاصی نیاز نیست!

پرورش خزه جاوه در آکواریومپرورش خزه جاوه در آکواریوم

قسمت 1: راه اندازی یک آکواریوم

1-از یک آکواریوم با آب شیرین که بزرگتر از 5 گالن آمریکایی (19 لیتر) باشد، استفاده کنید. خزه جاوه نمی‌تواند برای مدت طولانی در آکواریوم‌هایی با آب دریا زنده بماند، بنابراین حتماً یک آکواریوم با آب شیرین آماده کنید. اگر آکواریوم کوچکتر از 5 گالن آمریکا (19 لیتر) داشته باشد، با رشد خزه می‌تواند جا برای ماهی‌ها تنگ شده و محل زندگی آنها را شلوغ کند.

. خزه جاوه می‌تواند با آب شور و کم نمک زنده بماند اما آب شیرین را ترجیح می‌دهد.

. آب لوله کشی باید برای این کار مناسب باشد، اما ممکن است لازم باشد مواد شیمیایی را برای این کار از یک فروشگاه تهیه کنید تا برای گیاهان و ماهی‌ها مکان امنی را ایجاد کنید.  با این روش ها پرورش خزه جاوه در آکواریوم بسیار آسان است.

تنظیم آب

2- آب را بین 70 تا 75 درجه فارنهایت (21 تا 24 درجه سانتی گراد) تنظیم کنید . دستگاه گرمکن را در آکواریوم قرار دهید تا دمای آن ثابت بماند. خزه جاوه می‌تواند درجه حرارت تا 90 درجه فارنهایت (32 درجه سانتیگراد) را تحمل کند، اما باعث می‌شود که رشد آن بسیار کندتر از دمای پایین‌تر باشد.

. دمای آکواریوم را بررسی کنید تا مطمئن شوید نوسان ندارد. در بسیاری از فروشگاه‌های حیوانات خانگی یا آکواریوم‌ها دماسنج‌های شناور موجود است. می‌توانید تهیه کنید و به راحتی دمای آب را بررسی کنید.

3- سطح pH آب را بین 5-8 حفظ کنید. از یک تست pH خانگی برای بررسی میزان اسید آب آکواریوم ماهی خود استفاده کنید. و یا می‌توانید مواد شیمیایی خریداری شده از فروشگاه را اضافه کنید تا مقدار اسید آب را به سطح دلخواه افزایش یا کاهش دهید. هنگام افزودن مواد شیمیایی به مخزن، دستورالعمل‌ها را با دقت دنبال کنید.

. بسته‌های تست یا نوارها را می‌توانید از فروشگاه‌های تخصصی آکواریوم یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

. افزودن پوسته یا سنگ‌های جدید به مخزن شما می‌تواند در صورت پایین بودن pH ، به افزایش pH شما کمک کند.

. چوب و خزه سطح pH آب را پایین می‌آورند.

. شما باید pH آب را یک بار در هفته آزمایش کنید، به ویژه هنگامی که تعویض آب را انجام می‌دهید.  با این روش ها پرورش خزه جاوه در آکواریوم بسیار آسان است.

فیلتر

4- یک فیلتر را در آکواریوم نگه دارید تا گردش آب فراهم شود. این نه تنها به تمیز نگه داشتن آب شما کمک می‌کند، بلکه فیلتر باعث ایجاد جریان آب در مخزن شما می‌شود. گردش آب به پخش مواد مغذی در سراسر مخزن کمک می‌کند و رشد سریع خزه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

. برای خزه‌هایی در حال رشد و بی ثبات، جریان ضعیف‌تری از آب بهتر عمل می‌کند. جریان قوی می‌تواند خزه را از هم جدا کرده و فیلتر را مسدود کند.

. خزه را از جریان مستقیم فیلتر دور نگه دارید.

5- چراغ‌های فلورسنت متحرک یا LED تهیه کنید . خزه جاوا در مورد شرایط روشنایی خود انتخابی ندارد، اما بسته به میزان روشنایی متفاوت رشد می‌کند. اگر می‌خواهید خزه شما متراکم باشد و به سرعت رشد کند، از چراغ‌های روشن استفاده کنید. برای خزه‌های نازک با رنگ تیره‌تر، از نورهای کم استفاده کنید.

. در یک مرحله، یک لامپ رومیزی که در بالای آکواریوم شما قرار گرفته است برای مدت کوتاهی کار می‌کند.

. روشنایی باعث ایجاد بیشتر جلبک در مخزن شما می‌شود.


پرورش خزه جاوه در آکواریوم - راه اندازی یک آکواریومپرورش خزه جاوه در آکواریوم - راه اندازی یک آکواریوم
 


قسمت 2: افزودن خزه به آکواریوم

سطح آب

1- اگر می‌خواهید خزه را در آکواریوم قرار دهید، آن را روی سطح آب قرار دهید. تکه‌ای از خزه را روی سطح آب بگذارید؛ این تکه رشد کرده و به یک گیاه شناور تبدیل می‌شود. توجه داشته باشید که خزه در اطراف آکواریوم حرکت خواهد کرد و می‌تواند در فیلتر گیر کند.

2- اگر می‌خواهید خزه به چیزی بچسبد، آن را روی چوب یا سنگ محکم کنید. نخ تیره یا نخ ماهیگیری را روی یک لایه نازک از خزه بپیچید و یک گره ساده بزنید. پیچیدن بیشتر نخ به چسبیدن ریشه‌ها به سنگ یا چوب کمک می‌کند.

. حدود یک ماه طول می‌کشد تا خزه به چوب یا سنگ بچسبد تا بتوانید نخ را با یک قیچی بردارید.

. یک تکه چوب خشک را به صورت عمودی قرار دهید و خزه را تا بالای چوب ببندید و به این صورت یک درخت زیر آب درست خواهید کرد.  با این روش ها پرورش خزه جاوه در آکواریوم بسیار آسان است.

توری پلاستیکی

3- خزه را بین 2 تکه توری پلاستیکی قرار دهید تا دیوار یا فرش ایجاد شود. روی تور پلاستیکی، خزه را تا جایی که ممکن است پخش کنید. تکه دیگر مشبک پلاستیکی را روی آن قرار دهید. با استفاده از سوزن و نخ، کناره‌های توری را به هم وصل کنید.

. برای ایجاد فرش خزه، توری را در قسمت زیرین بستر قرار دهید.

. فنجان‌های مکنده را به یکی از توری‌ها وصل کنید و آن را به یکی از دیوارهای آکواریوم خود بچسبانید.

. مطمئن شوید موادی که در آکواریوم استفاده می‌کنید غیر سمی باشند تا آب را آلوده نکند.

4- هنگامی که خزه را در آکواریوم قرار دادید آن را جابجا نکنید. هنگامی که خزه را در آکواریوم خود قرار دادید، هرگز آن را جابجا نکنید زیرا خزه دو هفته طول می‌کشد تا کاملاً به شرایط آکواریوم عادت کرده و بچسبد.

. جابجایی در نقاط مختلف آکواریوم می‌تواند و جریان‌های متفاوت آب می‌تواند باعث کندتر شدن رشد خزه شود.


قسمت 3: مراقبت از خزه جاوا

خزه را تمیز کنید

1- هر هفته خزه را با یک قیچی تمیز کوتاه کنید. به آکواریوم خود برسید و اگر خزه‌ها خیلی بلند شده بودند به آرامی آن‌ها را برش دهید. خزه را هر طور که می‌خواهید شکل دهید. به عنوان مثال، اگر درختی ساخته‌اید، ممکن است بخواهید خزه را گرد مرتب کنید.

. می‌توانید اجازه دهید که خزه آزادانه رشد کند، اما ممکن است جریان آب را کند کرده یا حرکت ماهی‌ها را در آکواریوم با مشکل روبرو کند.

. قیچی‌ها را قبل از فرو بردن در آب آکواریوم، با آب گرم ضد عفونی کنید. هرگونه مواد شیمیایی و اضافی، می‌تواند به سلامت گیاهان و ماهیان آسیب برساند.

2- از سیفون مکنده آب، برای عوض کردن آب و تمیز کردن خزه جاوه به صورت هفتگی استفاده کنید. سیفون را در آب بالا و پایین ببرید تا مکش ایجاد شده، آب به جریان بیفتد. سیفون را نزدیک خزه‌ها نگه دارید تا همه مواد غذایی یا ذرات گیاهی را بمکد. مقدار مکش را با انگشت شست خود در انتهای شیلنگ کنترل کنید.

. یک سطل تخلیه بزرگ آماده داشته باشید که 20 درصد آب آکواریوم را در خود جا دهد.  با این روش ها پرورش خزه جاوه در آکواریوم بسیار آسان است.

خزه را جایگزین کنید

3- اگر جلبک‌ها روی خزه‌ها شروع به رشد کرد، خزه را جایگزین کنید. جلبک‌ها در آب‌هایی با گردش ضعیف و زیر نورهای روشن شکل می‌گیرند. اگرچه خزه‌ها از رشد جلبک جلوگیری می‌کند، اما ممکن است در آکواریوم شروع به رشد کند. هنگامی که جلبک روی خزه‌ها رشد کرد، از بین بردن آن‌ها بسیار سخت است و باید کلاً خزه‌ها را جایگزین کرد.

. اگر قصد دارید خزه را نگه دارید، به آرامی از یک مسواک نرم برای شستن خزه‌ها استفاده کنید. مراقب باشید آن را از ریشه جدا نکنید.

4- اگر می‌خواهید خزه را تکثیر کنید، تکه‌هایی از آن را جدا کنید. به هر اندازه‌ای که خزه را با قیچی برش دهید و آن را در جای دیگری در آکواریوم قرار دهید. این برش می‌تواند یک گیاه جدید را تشکیل دهد و در به هر کجا که متصل شود به رشد خود ادامه می‌دهد. با این روش ها پرورش خزه جاوه در آکواریوم بسیار آسان است.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.