فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

ورمیکولیت یک ماده معدنی است که در باغبانی به دلیل سبکی و خاصیت هوادهی آن هنگام افزودن به مخلوط خاک، مورد توجه است. ورمیکولیت که اغلب در مخلوط خاک گلدان های تجاری و جوانه زنی بذر استفاده می‌شود، به تنهایی از فروشگاه‌های باغ و نهالستان‌ها نیز در دسترس است.
نحوه جوانه زدن بذر با استفاده از ورمیکولیت
نحوه جوانه زدن بذر با استفاده از ورمیکولیت

ورمیکولیت یک ماده معدنی است که در باغبانی به دلیل سبکی و خاصیت هوادهی آن هنگام افزودن به مخلوط خاک، مورد توجه است. ورمیکولیت که اغلب در مخلوط خاک گلدان های تجاری و  جوانه زنی بذر استفاده می‌شود، به تنهایی از فروشگاه‌های باغ و نهالستان‌ها نیز در دسترس است. این ماده مخصوص گلدان ها یا سینی های کشت بذر برای جوانه زنی بذور می باشد زیرا به دلیل وجود موادی با وزن کم، حرکت ریشه چه و تولید نهال را در خاک اسان می کند. بذرها را مستقیماً در فقط ورمیکولیت یا مخلوطی از ورمیکولیت و دیگر بسترهای کشت بذر که از قبل آماده کردید، بکارید.

1- بستر کشت تنها حاوی ورمیکولیت

ابتدا گلدان ها یا ظروف مخصوص جوانه زنی بذر را ورمیکولیت پر کنید. ریزترین درجه ورمیکولیت را انتخاب کنید یا ورمیکولیت با درجه استاندارد را از طریق یک توری ریز الک کنید و از کوچکترین ذرات برای جوانه زنی بذر استفاده کنید.



سپس بستر ورمیکولیت را آبیاری کنید تا کاملاً مرطوب شود. بذرها را در مرکز هر گلدان به عمق دو برابر قطر بذرها بکارید.

در مرحله بعد گلدان ها را با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت ورمیکولیت با جوانه زدن بذرها حفظ شود. تا زمانی که جوانه زنی آغاز شود، گلدان ها را در یک اتاق گرم قرار دهید.



پس از ظاهر شدن جوانه ها، پوشش پلاستیکی را بردارید. گلدان ها را به یک طاقچه گرم و آفتابی منتقل کنید و بستر کشت ورمیکولیت را مرطوب نگه دارید.

در نهایت، به هر گلدان نهال یا نشا، یک کود مایع متعادل اضافه کنید. هفته ای یک بار کود دهی کنید تا زمانی که گیاهان آماده انتقال در گلدان های جدید یا در فضای باز شوند.



2- بستر کشت حاوی مخلوط ورمیکولیت

ابتدا یک قسمت ورمیکولیت را با یک قسمت پیت ماس ​​ و یک قسمت کمپوست استریل شده مخلوط کنید. سپس گلدان ها یا ظروف مخصوص جوانه زنی بذر را با این مخلوط پُر کنید.

خاک گلدان را مرطوب کنید سپس بذرها را به عمق دو برابر قطرشان در آنها بکارید. برای بذرهای بسیار ریز بهتر است بذور را قبل از کشت با ورمیکولیت درجه ریز مخلوط کرده و سپس کشت کنید؛ زیرا ورمیکولیت سبک تر است و برای خروج ریشه چه، راحت تر شکسته می شود. و همچنین بذر مربوطه کمی سنگین تر شده و هنگام کشت در گلدان باقی مانده و وزش باد از گلدان خارج نمی شود.

روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید و در یک اتاق گرم قرار دهید تا جوانه بزند. پس از جوانه زنی، پوشش پلاستیکی را بردارید و به یک طاقچه گرم و آفتابی بروید.

دو هفته پس از بیرون آمدن نشاها، آنها را با کود مایع نیمه قوی کوددهی کنید. کمپوست موجود در مخلوط بستر کشت دارای مواد مغذی کافی برای رشد نشا یا نهال در دو هفته اول زندگی می باشد.



نکته

ورمیکولیت با خشک شدن سطح، پوسته یا شکاف یا سله ایجاد نمی کند، بنابراین برای بذرهایی که نیاز به کاشت کم عمق یا سطحی دارند، بسیار مناسب است.

هشدار

ورمیکولیت هیچ ماده مغذی در خود ندارد، بنابراین در روش کشت با بستر تنها ورمیکولیت باید کوددهی بلافاصله پس از کشت انجام گیرد در غیر این صورت گیاهچه ها یا نشاها از بین می روند.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.