فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱         
  

درختچه گل شرابی ازخانواده شرابیان است. ممکن است آن را با نام های گل یخ آمریکایی، درختچه توت فرنگی یا درختچه شیرین بشنوید. این گیاه بسیار معطر را می‌توان با گلهای قهوه‌ای مایل به قرمزی و به عبارتی زرشکی، تشخیص داد که گفته می‌شود شبیه گلهای کوچک ماگنولیا است. کاشت درختچه گل شرابی در مناطق 4 تا 9 ایالات متحده دیده میشود.
نحوه کاشت درختچه گل شرابی (شیرین)
نحوه کاشت درختچه گل شرابی (شیرین)

درختچه گل شرابی از خانواده شرابیان با نام های مختلفی شناخته می‌شود. ممکن است آن را با نام های گل یخ آمریکایی، درختچه توت فرنگی یا درختچه شیرین بشنوید. این گیاه بسیار معطر را می‌توان با گلهای قهوه‌ای مایل به قرمزی و به عبارتی زرشکی، تشخیص داد که گفته می‌شود شبیه گلهای کوچک ماگنولیا است. این گیاهان در مناطق 4 تا 9 ایالات متحده به راحتی رشد می‌کنند. عطر متمایز آن ترکیبی از توت فرنگی، طالبی و سیب توصیف شده است وآن را به آدامس بادکنکی تشبیه کرده‌اند!


روش 1: آماده کردن باغ

1- مطمئن شوید که فضای کافی در باغ خود دارید. مهم است بدانید که درختچه گل شرابی عمر طولانی دارد و می‌تواند کاملاً یک گیاه تهاجمی محسوب شود. آن را ترجیحاً در یک باغ بزرگ بکارید زیرا اگر فقط یک تکه کوچک از این گیاه را داشته باشید پس از مدتی بسیار گسترده می‌شود.

  • درختچه گل شرابی یک تولید کننده دانه پرکار است، اما این گیاه تمایل دارد با بیرون کشیدن مکنده‌هایی که خود ریشه دارند گسترش یابد. اگر می‌خواهید این گیاه را در باغ خود کنترل کنید در این مورد باید هوشیارانه عمل کنید.
  • همچنین مراقب باشید که این گیاه به باغ همسایگان ریشه ندواند! مکنده‌ها را در بهار بیرون بیاورید تا از پخش شدن گیاه جلوگیری شود.

بلند شدن گیاه

2- توجه داشته باشید که گل شرابی می‌تواند بسیار بلند شود . گیاه گل شرابی نه تنها به وفور گسترش می‌یابند، بلکه می‌توانند بسیار بلند شوند. به گفته برخی از باغداران گونه‌های این گیاه در باغ آن‌ها به ارتفاع سه متر بلند شده‌اند؛ ارتفاع بین 3 تا 8 فوت (0.9 تا 2.4 متر) بیشتر در گیاهان بالغ رایج است. همچنین این گیاهان عمر طولانی دارند.

3- درختچه گل شرابی را در خاک مرطوب، غنی و کمی اسیدی پرورش دهید. درختچه شیرین در مورد نوع خاکی که در آن رشد می‌کند دغدغه‌ای ندارد، اما در یک خاک مرطوب و غنی با فضای زیاد، بهترین عملکرد را در رشد خود خواهد داشت.

  • از مکانهای باتلاقی اجتناب کنید یا هرجایی که دارای چاله بوده و آب باران در آن جمع می‌شود. برای این گیاه، خاک رس اهمیتی ندارد.
  • درختچه گل شرابی، خاک خنثی یا کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد.

کاشتن درختچه در سایه

4- درختچه گل شرابی خود را در مکانی بکارید که دارای سایه باشد. درختچه شیرین هم در آفتاب و هم در سایه رشد می‌کند اما معمولاً مکانهای سایه دار را ترجیح می‌دهد. رشد گیاهان گل شرابی که در آفتاب کامل قرار دارند، دارای رشد کندتری نسبت به گیاهانی که در سایه قرار دارند هستند و ارتفاع آنها هرگز به ارتفاع گیاهانی که در سایه هستند نمی‌رسد. در طبیعت این گیاه در مناطق جنگلی رشد می‌کنند، بنابراین در سایه گیاهان جنگلی بهترین رشد را می‌کنند.

  • اگر درختی در حیاط خود دارید که به اطراف سایه می‌اندازد بهتر است درختچه شیرین را زیر آن بکارید.

5- درختچه گل شرابی را در محلی بکارید که بتوانید از بوی آن لذت ببرید . بسیاری از مردم دوست دارند بوته‌های گل شرابی را در مجاورت خانه، محل نشیمن یا در مسیر خود بکارند تا از بوی مطبوع آن کاملاً استفاده کنند. معمولاً این گیاهان را زیر پنجره‌ها می‌کارند تا از عطرو بوی مطبوع آن در داخل خانه لذت ببرند.


روش 2: کاشت درختچه گل شرابی

1 می‌توانید کاشت درختچه گل شرابی را از دانه‌ها پرورش دهید. درختچه گل شرابی را می‌توان به راحتی از دانه‌ها پرورش داد. به سادگی بذرها را در بهار (مارس یا آوریل)، ترجیحاً در منطقه‌ای سایه دار از باغ در خاک غنی با زهکشی خوب بکارید.

  • اما برخی از باغبانان آنقدر خوش شانس نیستند و زمانی که بذرها رشد می‌کنند و به گیاه تبدیل می‌شوند شاید دارای گل‌های بی بو باشند. برای جلوگیری از این امر، می‌توانید بذرهای بیشتری را نسبت به نیاز خود بکارید و در نهایت زمان گلدهی، گیاهان بی بو را حذف کنید.
  • دو یا سه سال طول می‌کشد تا گیاه از دانه به گل برسد. گل‌ها ابتدا در اواسط ماه مارس ظاهر می‌شوند و تا خرداد ماه گلدهی ادامه می‌یابند.

کاشت به وسیله قلمه

2- می‌توانید کاشت درختچه گل شرابی را بوسیله قلمه رشد دهید. اگر برای رشد دادن درختچه گل شرابی شما به جای بذر از قلمه‌های گیاهی استفاده کنید، گیاه سریعتر گل می‌دهد. قلمه‌ها را از یک بوته معطر بردارید و آنها را در ماه تیر بکارید.

  • قلمه‌ها را در شرایط مشابه بذرها مانند خاک و آب و سایه بکارید تا خوب رشد کنند.
  • رشد دادن درختچه گل شرابی از قلمه، احتمال رشد گیاهانی از نوع بدون بو را از بین می‌برد.

3- می‌توانید کاشت درختچه گل شرابی را با خرید نهال پرورش دهید. اگر در حال خرید یک نهال هستید، سعی کنید آن را در زمان شکوفا شدن و گلدهی خریداری کنید تا از وجود گل‌های معطر گیاه اطمینان داشته باشید. در خاک مناسب و در مکان سایه دار بکارید.

  • البته می‌توانید گیاه خود را از گونه‌های معروف درختچه گل شرابی تهیه کنید که به داشتن رایحه معطر مشهور است. یکی از آنها "مایکل لیندسی" است که به دلیل داشتن رایحه دلپذیر و برگهای براق و جذاب شهرت دارد.
  • استفاده از گیاهانی که در طبیعت وجود دارند پرهیز کنید زیرا این گیاهان در برخی مناطق در خطر انقراض هستند.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.