فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

جابوتیکابا یا انگور برزیلی درختی بومی نواحی استوایی است که اغلب برای استفاده از میوه شیرینش کاشته می شود
چطور انگور برزیلی یا جابوتیکابا را از بذر پرورش دهیم؟
چطور انگور برزیلی یا جابوتیکابا را از بذر پرورش دهیم؟

جابوتیکابا یا انگور برزیلی درختی بومی نواحی استوایی است که اغلب برای استفاده از میوه شیرین و شبیه به انگورش که در طول تنه اصلی و شاخه ها رشد می کند، پرورش داده می شود. این گیاه گاهی نیز برای تزیین و محوطه سازی استفاده می شود چرا بذر گیاه که اگر در شرایط مطلوب قرار داشته باشد (یعنی گرم و مرطوب) باشد خیلی سریع جوانه زده رشد می کند.

پرورش این گیاه از بذر نیاز زیادی به آماده سازی ندارد. به طور کلی می توان گفت اگر همه چیز خوب پیش رود جوانه های این گیاه تنها در عرض چند ماه کاملاً آمادگی کاشت را خواهند داشت.

اگر به این درخت دسترسی دارید، برای پرورش بذر بهتر است کار را از اواخر فصل بهار آغاز کنید. یعنی درست زمانی که میوه های خوش مزه و شیرین گیاه کاملاً رسیده و رنگ بنفش تیره و تقریباً سیاه، دارند. برای جمع آوری بذر کافی است 2 تا 3 عدد از این میوه ها را به صورت مستقیم از روی درخت بکنید. بذرها را از میوه هایی که روی زمین افتاده اند یا سوراخ بر روی آن ها دیده می شود (نشانه فعالیت حشرات یا پرنده ها) جمع نکنید. اگر هم به این درخت دسترسی ندارید، بهتر است ترجیحاً از بذرهای تازه تر استفاده کنید.

بذر انگور برزیلی در وسط میوه قرار دارد. بنابراین اگر شانس پیدا کردن این درخت یا میوه آن را داشتید، باید آن را از وسط نصف کرده، بخش ژلاتینی مانند آن را بیرون آورید و گوشت سفید رنگ و شیری مانند آن را استخراج کنید. بذر های تخت و کوچک درون میوه را جدا کنید.

آماده سازی بذر های انگور برزیلی مشابه آماده سازی عمومی تمام بذرهاست. یعنی حدود 24 ساعت قبل از کاشت باید بذرها در آب خیس خورند. البته از آن جا همچنان یک لایه از گوشت شیرین میوه اطراف بذرها را گرفته است، باید در این مدت 24 ساعت، بذرها هر از چند گاه یک بار هم زده و تکان داده شوند. هر بذری که بر روی سطح آب شناور می ماند را باید جدا کرد چرا که به معنی پوک بودن آن است.

پس از آن باید گلدان ها را آماده کرده و بذر های خیس خورده را در آن قرار داد. برای این کار در داخل گلدان یک بستر ترکیبی کمپوست و پرلیت به صورت مساوی استفاده می شود. سپس بستر آماده شده با کمی آبیاری خیس و مرطوب می شود. بعد از آبیاری خاک، بذر ها را آب کشیده تا هر بافت اضافی چسبیده به اطراف آن کنده شده و سپس بلافاصله آن را در خاک بکارید.

بهتر است در هر گلدان سه عدد بذر بکارید. برای کاشت کافی است بذر را بر روی خاک قرار داده و به آرامی آن را به درون خاک هل دهید و روی آن لایه ای نازک در حد نیم سانتی متر خاک، بریزید. سپس دوباره خاک را کمی آبیاری کنید تا لایه جدید نیز مرطوب شود.

بر روی گلدان ها یک پوشش پلاستیکی و شفاف قرار دهید تا رطوبت و گرمای خاک بهتر حفظ شود. دمای ایده آل جوانه زنی برای بذرهای این گیاه 24 درجه سانتی گراد است. همچنین اگر از پدهای حرارتی استفاده می کنید، بهتر است آن را در طول شب خاموش کنید.

بهتر است روزی دو بار میزان رطوبت محیط بررسی شود تا از خشک نشدن خاک زیر سطح اطمینان حاصل شود. برای آبیاری نیز می توان از از اسپری کردن آب استفاده کرد تا خاک روی بذر ها از بین نرفته یا بذر ها جا به جا نشوند.

پس از کاشت، حدود 1 ماه طول خواهد کشید تا بذر ها جوانه بزنند. پس از جوانه زنی باید جوانه قوی تر را انتخاب کرده تا در نهایت در هر گلدان تنها یک جوانه باقی بماند. همچنین پد حرارتی و پوشش پلاستیکی برای پرورش جوانه باید پس از حدود دو هفته پس از جوانه زنی برداشته شود. برای کاشت نیز بهتر است از ترکیب 2 به 1 شن و پرلیت استفاده کرد.

انگور برزیلی محیطی روشن و دارای سایبان را ترجیح می دهد. در نتیجه می توان آن را در داخل خانه هم پرورش داد به شرط آن که به طور مرتب آبیاری شود. برای انتقال گیاه از گلدان یا محیط خانه به خارج از خانه بهتر است به مدت 5 تا 10 روز گیاه را با شرایط بیرون آشنا کرد. انتقال نهایی بهتر است در اوایل فصل پاییز و پس از اولین بارش باران انجام شود

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.