فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

پد های گرمایشی جوانه زنی برای گرم کردن خاک و محیط و کنترل و حفظ دمای ایده آل بذر ها استفاده می شود.
پد گرمایشی جوانه زنی چیست؟
پد گرمایشی جوانه زنی چیست؟

استفاده از پد های گرمایشی جوانه زنی چندان رایج نیست. هر چند که برخی از افراد با تجربه در این زمینه معتقدند استفاده از این پد به شدت به رشد سریع تر جوانه ها و سلامت آن ها می تواند کمک کند. از آن جا که افراد حرفه ای و غیر حرفه ای زیادی هم بدون استفاده از پد گرمایشی اقدام به پرورش جوانه می کنند، این سؤال مطرح می شود که آیا واقعاً این پد ها مؤثر هستند و تا چه حد استفاده از آن ها می تواند مفید باشد؟ به طور مثال آیا استفاده از پد ها می تواند باعث ایجاد یک گیاه سالم تر و قوی تر شود؟

 

پد گرمایش جوانه زنی چیست؟

پد های گرمایشی جوانه زنی صفحات پلاستیکی دارای المنت های داخلی هستند که می تواند باعث ایجاد گرمایش شود. زمانی که این پد به برق وصل می شود، المنت ها گرما تولید کرده و محیط اطراف خود به خصوص آن چه بر روی آن قرار دارد را گرم می کنند.

پد های گرمایشی ارزان قیمتی به شکلی طراحی شده اند که دما را در درجه حرارت مشخصی حفظ کنند و در واقع قابلیت تنظیم ندارند. در صورتی که پد های گران قیمت تر این قابلیت را نیز دارند که بتوانند دما را با مطابق آن چه کاربر تعیین می کند، تنظیم کند.

پد های گرمایشی معمولاً ابتدای سال استفاده می شوند تا گرمای بیشتر تولید کنند. طبیعتاً این پد ها بیشتر برای گلخانه ها و یا بخش هایی محدودی که دائماً در سایه قرار دارند و گرما دریافت نمی کنند استفاده می شود. استفاده از پد های گرمایشی در خانه نیز بسیار رایج است به خصوص برای پرورش جوانه در محیط خارج اتاق های اصلی خانه که ممکن است کنترل دمای آن ها چندان ساده نباشد. به طور مثال کسانی که اقدام به پرورش جوانه در زیر زمین یا اتاقی جداگانه و بدون گرمایش می کنند احتمالاً با استفاده از این پد کنترل خیلی بهتری بر وضعیت جوانه ها و دانه ها داشته باشند.

یکی از دلایلی که باعث می شود استفاده از پد های گرمایشی چندان رایج نباشد، نیاز به حفظ رطوبت خاک بذر هاست. بسیاری بر این باورند که صرف نظر از دمای محیطی و هوای اطراف، خاک مرطوب همیشه کمی سرد تر بوده و در نتیجه استفاده از پد ممکن است چندان اثر قابل توجهی بر حفظ گرمای بذرها نداشته باشد چرا که گرمای اضافه وارد شده در خاک صرف تبخیر بیشتر آب از آن شده و در نتیجه خاک همچنان سرد باقی می ماند.

البته این تصور چندان درست نیست. اندازه گیری دمای خاک مرطوب در چند روز متوالی با وجود یا بدون وجود پد گرمایشی به خوبی این تفاوت را نشان می دهد و مشخص می شود که رطوبت تأثیر چندان زیادی در سرد ماندن خاک ندارد. در واقع سرد نشدن خاک به این دلیل است که تبخیر آب از خاک آنقدر که برخی تصور می کنند زیاد نیست! به همین دلیل دمای خاک، پد گرمایشی و هوای نزدیک به خاک تقریباً همیشه یکسان است که اثر گذاری این روش در حفظ و کنترل دمای مورد نیاز برای جوانه زنی را نشان می دهد.

 

برخی نیز تصور می کنند که استفاده از پدهای گرمایشی تنها برای پرورش بذر سبزیجات مؤثر است در صورتی که چنین نیست. در واقع یکی از اهداف استفاده از پدهای گرمایشی جوانه زنی ایجاد محیطی ایده آل برای تمام گیاهانی است که فصل ایده آل کاشت را از دست داده اند و نیازمند محیطی کنترل شده و جوانه زنی سریع دارند.

 

پرورش و جوانه زنی سبزیجات

از مهم ترین کاربرد های پد های گرمایشی سرعت بخشیدن جوانه زنی و رشد بذر سبزیجات است. این وسیله به خصوص در کشورها و مناطقی با دوره کوتاه مناسب برای جوانه زنی می تواند به شدت کارآمد باشد. به طور مثال بذر های گوجه به کمک پد های گرمایشی جوانه زنی تا 3 روز زود تر جوانه زنی خواهند داشت. البته راه حل دیگر هم آن است که کار کاشت و جوانه زنی را کمی زودتر آغاز کرده تا فرآیند جوانه زنی و رشد گیاه به موقع انجام شود. البته استفاده از پد گرمایشی به معنی سرعت بیشتر جوانه زنی و رشد جوانه در طول تمام فرآیند رشد خواهد بود چرا که دمای ایده آل گیاه در تمام مدت حفظ می شود. به طور مثال جوانه زنی بذر ها در دمای 20 درجه نیازمند 8 روز خواهد بود در صورتی که استفاده از پد گرمایشی که دمای محیط را تا دمای 30 درجه بالا می برد، جوانه زنی تنها در 6 روز اتفاق می افتد. نباید فراموش کرد که هدف اصلی استفاده از ابزارها و روش های مختلف گرمایش و سرمایش رسیدن به دمای ایده آل جوانه زنی بذرهاست که در مورد گوجه به معنی حفظ دما در بازه 24 تا 29 درجه است.

فلفل از دیگر انواع سبزیجات است که معمولاً در دمای بالاتر سریع تر جوانه می زند. جوانه زنی فلفل در دمای پایین تر معمولاً در حدود 12 روز به طول انجامیده و در دمای ایده ال و بالا تنها 8 روز زمان می برد. البته تفاوت زمان جوانه زنی در شرایط سرد و گرم برای بیشتر سبزیجات کمتر است.

گیاهان خانواده هندوانه نیز محیط گرم تر را برای جوانه زنی ترجیح می دهند. از موارد دیگر می توان به خیار اشاره کرد.

به طور کلی بهره گیری از مزایای پد گرمایشی بیشتر به نوع گیاهی که پرورش داده می شود و دمایی که این پد برای آن تنظیم شده بستگی دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.