فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

هلوی زرد توسط یک میکرو ارگانیسم به نام فیتوپلاسما ایجاد می شود که راه درمان ندارد و به سادگی توسط زنجرک ها به دیگر گیاهان منتقل می شود
علائم بیماری هلوی زرد
علائم بیماری هلوی زرد

شاید چیدن و خوردن میوه تازه و خوش مزه از روی درخت شرایط یک تعطیلات ایده آل یا دوران بازنشستگی مورد علاقه بسیاری باشد. همینطور باغبانی هایی که با دست خود یک نهال کوچک را انتخاب کرده و به سالها از آن مراقبت می کنند تا روزی از ثمره آن بهره گیرند. کسانی که با درخت سر و کار داشته اند و سیر رشد آن را به چشم دیده اند می دانند که ممکن است برداشت اولین میوه درخت سالها زمان ببرد. طبیعتا پس از این همه سال صبر و زحمت هیچ کس علاقه ای به دیدن بیماری هلوی زرد هنگام برداشت محصول نیست.

هلوی زرد بیماری است که توسط یک میکرو ارگانیسم به نام فیتوپلاسما ایجاد می شود. فیتوپلاسما در واقع نام گروهی از پاتوژن هاست که ویژگی های مشترکی با ویروس ها و باکتری ها دارند. این موجودات می توانند درختان بسیاری از گونه های مختلف از جمله گیلاس و آلبالو، هلو، آلو و بادام (چه وحشی و چه غیر وحشی) را بیمار کنند. در این میان معمولاً آلو هیچ علائمی از خود نشان نمی دهد و به عنوان ناقل پنهان بیماری شناخته می شود که می تواند توسط زنجرک ها یا پیوند زدن به دیگر گیاهان منتقل شود. از آن جا که بذر های گیاه آلوده نیز به این بیماری مبتلا هستند هلوی زرد شرایط خوبی برای انتشار در محیط دارد.

از مهم ترین علائم هلوی زرد، برگ های زرد رنگ جدید است. برگ های جوان همچنین ممکن است بد شکل باشند و شکل داست مانند داشته باشند. در ابتدای ابتلا به بیماری ممکن است این علائم تنها محدود به یک یا دو شاخه باشد ولی با پیشرفت بیماری، جوانه های نازک و عمودی از شاخه های مختلف رشد کرده و ابتلای گیاه به بیماری را به صورت مشخص اعلام می کنند.

میوه های این گیاهان معمولاً زودرس بوده و طعمی تلخ خواهند داشت.

 

کنترل هلوی زرد

برای پیش گیری و کترل بیماری هلوی زرد پیش از هر چیز باید گیاهان آلوده و بیمار را از بین برد. قطع کردن درختانی که سالها برای آن زحمت کشیده شده به هیچ وجه کار ساده ای نیست ولی این تنها راه مقابله با انتشار بیشتر بیماری است چرا که گیاه بیمار شده به هیچ وجه قابل درمان نیست. در بهترین حالت گیاه آلوده دو تا سه سال دیگر زنده باقی خواهند ماند ولی دیگر قادر به تولید میوه مناسب نخواهد بود. این در حالیست که نگه داشتن یک گیاه بیمار در میان گیاهان سالم، احتمال انتشار آن را بسیار زیاد می کند. زنجرک ها که معمولاً به گیاهان در حال رشد به شدت جذب می شوند، به درخت های مبتلا به این بیماری که به صورت غیر معمول جوانه زنی دارند، جذب شده و آن را به گیاهان دیگر منتقل می کنند. بنابراین زمانی که گیاه به هلوی زرد مبتلا شد در مورد کود دهی آن بسیار باید مراقب بود. همچنین هر زمان حضور زنجرک ها در محیط تشخیص داده شد بهتر است همان ابتدا به سراغ روغن چریش و صابون های ضد آفت رفته و به صورت هفتگی از آن بر روی درختان و گیاهان استفاده کنید. همچنین می توان از آفت کش های رایج مثل مالاتیون و ایمیداکلوپرید استفاده کرد هر چند که استفاده از این آفت کش ها در فصل گل دهی باعث از بین رفتن زنبورهای عسل هم می شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.