فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

از روش های ساده برای پرورش بذر، استفاده از در یا ظروف پلاستیکی جهت حفظ رطوبت بذرها تا پیش از جوانه زنی است.
حفظ رطوبت برای پرورش بذر
حفظ رطوبت برای پرورش بذر

پرورش گیاه از بذر با پرورش یک گیاه معمولی تفاوت های زیادی دارد. به طور مثال معمولاً بذر ها تا پیش از جوانه زنی در محلی مرطوب و نمناک نگهداری می شوند و در کنار آن از پد های حرارتی یا روش های دیگر برای کنترل دمای هوا استفاده می شود. استفاده از ظروف و درب های پلاستیکی شفاف استفاده می شود تا ضمن حفظ سطح رطوبت محیط، بتوان محیطی مناسب برای جوانه زنی و رصد کردن وضعیت بذر ها ایجاد کرد. به طور کلی استفاده از کاور و ظروف پلاستیکی محافظ رطوبت شانس جوانه زنی و رشد سالم گیاهان را افزایش می دهد.

همان طور که گفته شد این ظرف یا در پلاستیکی تا پیش از جوانه زنی باقی می ماند. پس از ظهور اولین نشانه های رشد جوانه، این محافظ برداشته شده و سینی کشت زیر نور مناسب قرار می گیرد.

زمانی که بذر ها هنوز در مرحله جوانه زنی هستند، به رطوبت زیادی نیاز دارند. البته برای این کار می توان به جای آن سینی کشت را مرتباً آبپاشی کرد ولی این کار زحمت بیشتر و بررسی مداوم وضعیت رطوبت بذرها را می طلبد.

از بین بردن شرایط رطوبت پس از جوانه زنی بذرها به اندازه حفظ رطوبت تا پیش از آن زمان اهمیت دارد چرا که رطوبت جوانه خیلی سریع باعث رشد کپک دوده ای می شود. به همین دلیل برداشتن پوشش، در یا ظرف پلاستیکی پس از جوانه زنی بسیار مهم است. برخی افراد ترجیح می دهند کاهش رطوبت را طی یک فرآیند تدریجی انجام دهند و برخی دیگر نیز به طور ناگهانی بذر تازه جوانه زده را از شرایط گرم و مرطوب قبلی به شرایط جدید، با هوای خشک و آزاد منتقل می کننند چرا که جوانه بر خلاف خود بذر به هوای جدید و نور جهت رشد نیاز دارد.

یکی از مشکلات پرورش بذر در محیط های مرطوب رشد کردن انواع قارچ ها و کپک ها ، به خصوص کپک دوده ای است. به خصوص اگر بازه زمانی قرار گیری بذر در معرض رطوبت بیشتر از حد استاندارد باشد به احتمال بسیار زیاد سر و کله کپک دوده ای پیدا خواهد شد. البته این کپک معمولاً پس از قرار گیری بذر یا گیاه در معرض جریان هوا و نور از بین می رود. ولی به هر حال محیطی که آلوده به این کپک شده دیگر قابل اطمینان نیست. به همین دلیل پس از اتمام یک دوره کشت تمام ظروف مورد استفاده باید کاملاً تمیز شوند. همچنین بهتر است فقط بذرهای مشابه با هم در یک ظرف قرار گرفته و پرورش داده شوند. برای تمیز کردن ظروف می توان از یک ضد عفونی کننده معمولی استفاده کرده و سپس آن را به خوبی شست و شو داد و خشک کرد.

رطوبت بذر ها در شرایط پیش از جوانه زنی باید حدود 70 درصد باشد و دمای ایده آل برای بیشتر بذر ها زیر 24 درجه سانتی گراد است.

از مزایای دیگر استفاده از در، پوشش یا ظرف پلاستیکی بسته برای پرورش بذر ها، حفاظت از آن ها در برابر موجودات دیگر است. به طور مثال موش ها، مورچه ها و بسیاری از حشرات علاقه زیادی به تغذیه یا پنهان شدن و زندگی در جایی مرطوب، گرم و البته پر از مواد غذایی دارند. استفاده از یک ظرف پلاستیکی می تواند مشکل را برطرف کند. همچنین با این روش می توان بسیار ساده تر و بدون مشکل بذر های آماده شده و در حال جوانه زنی را از یک محل به محل دیگر منتقل کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.