فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

گاهی گل گوشواره گل نمی دهد یا غنچه های آن هیچگاه باز نمی شوند. این مشکل معمولا با رعایت چند تکنیک ساده در کوددهی، آبیاری و هرس برطرف می شود.
چطور گل گوشواره ای را تشویق به گلدهی بیشتر کنیم؟
چطور گل گوشواره ای را تشویق به گلدهی بیشتر کنیم؟

گل های گل گوشواره ای ظاهری متمایز از سایر گل ها دارند و انگیزه اصلی کاشت این گیاه هم استفاده از جلوه زیبای گل های آویزان آن است. ولی همیشه همه چیز مطابق انتظار ما پیش نمی رود. گاهی گیاه گلداری که کاشته ایم هیچ گلی نمی دهد یا پس از ایجاد چند قنچه، حرکتش متوقف شده و غنچه هایش را هیچ گاه باز نمی کند. این رفتار گیاه ممکن است عجیب و گیج کننده به نظر برسد. ولی راه حل آن نسبتا ساده است. برای رها کردن گیاه از این وضعیت و تشویق آن گلدهی کافی است چند نکته را رعایت کرد.

گل گوشواره با شرایط گلدان به راحتی کنار می آید و می توان آن را در انواع گلدان ها و ظروف نگه‌دارنده پرورش داد. ولی پرورش در این محیط به شرطی موفقیت آمیز خواهد بود که کود دهی آن بیشتر از حالت معمول (کاشت در زمین) بوده و آبیاری به دفعات بیشتر انجام گردد. همچنین بهتر است برای غنی سازی خاک هر دو هفته یک بار از کود متعادل قابل حل در آب به میزان کم استفاده شود.

 

هرس کردن گل گوشواره

گل گوشواره تنها زمانی گل می دهد که شروع به رشد کند که به طور طبیعی در بهار اتفاق می افتد. اگر گل گوشواره به آرامی از خواب زمستانی بیدار شود، ممکن است کمی با تأخیر فرآیند گل دهی را آغاز کند. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند می توان با فواصل زمانی کمتر به آن آب داد و اولین کود دهی سال جدید را انجام داد. همچنین هرس کردن و قطع کردن شاخه و برگ های قدیمی می تواند به این کار کمک کند.

توصیه می شود کوتاه کردن شاخه ها در سه زمان مختلف انجام شود تا شاخه های بلند با گل های فراوان ایجاد شود. برای این کار باید ساقه اصلی را بلافاصله بالاتر از اتمام سومین سری برگ ها انجام شود. شمارش ردیف برگ ها باید از پایه و جایی که گیاه در خاک فرو رفته است انجام شود. با قطع کردن شاخه ها از آن ارتفاع، گیاه جهت ایجاد شاخه های جدید تحریک می شود. پس از چند هفته دو شاخه از ان محل ایجاد شده و رشد می کنند. از محل قطع قبلی مجددا شاخه ها (برگ ها) را شمارده و بعد از اتمام سری دوم، مجددا شاخه اصلی را قطع کنید. چند هفته صبر کرده و مجددا همین روش را از محل آخرین قطع شاخه ها تکرار کنید. به این ترتیب ساقه اصلی دو شاخه اصلی خواهد داشت و هر دو شاخه خود به دو شاخه دیگر تقسیم خواهند شد. به این ترتیب به جای یک شاخه گل دهنده، 4 شاخه گل دهنده خواهید  داشت.

معمولا پس از گذشت 6 تا 8 هفته از آخرین قطع شاخه ها، گل دهی آغاز می شود. البته معمولا گل گوشواره 4 گلبرگی کمی سریع تر از گل گوشواره 8 گلبرگی فرآیند گل دهی را ؛از می کند.

برای آن که فرآیند گل دهی گل گوشواره هم چنان در فصل بهار و پاییز ادامه داشته باشد، بهتر است گل های خشک شده را از گیاه جدا کرده تا به مرحله تولید بذر نرسند. این کار باعث می شود گیاه جهت تولید بذرهای جدید تلاش کرده و گل های جدید تولید کند. نباید فراموش کرد که گل دهی گیاه در واقع با هدف ایجاد بذر و تولید مثل انجام می شود و اگر گل ها به مرحله تولید بذر برسند، گیاه دیگر انگیزه ای برای تولید گل های بیشتر نخواهد داشت.

گل های گل گوشواره به سادگی از شاخه جدا می شوند و نیاز به هیچ ابزار خاصی برای این کار نیست. گل هایی که پژمرده شده یا دیگر تازه و سر حال نیستند را می توانید به این روش به سادگی جدا کنید. اگر پیش از آن که فرصت جدا کردن گل را داشته باشید، گل از شاخه جدا شود، باید سر شاخه را نیز کوتاه کنید چرا که قسمت مادگی گل که بذرها را در خود حفظ کرده است، پس از افتادن گل بر روی شاخه باقی می ماند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.