فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

گوجه فرنگی در مقابل طیف گسترده ای از باکتری ها، قارچ ها و آفت ها آسیب پذیر است. یکی از نشانه های مهم بیماری گیاه خشک شدن برگهاست که می تواند به دلیل آفت، فعالیت قارچ، باکتری، کم آبی یا خاک نامرغوب باشد.
خشکی برگ های گیاه گوجه به چه معنیست؟
خشکی برگ های گیاه گوجه به چه معنیست؟

گیاه گوجه فرنگی در مقابل طیف گسترده ای از باکتری ها، قارچ ها و آفت ها آسیب پذیر است. این گیاه همچنین نسبت به مواد مغذی درون خاک و میزان آبی که دریافت می کند هم حساس است. اگر مواد موجود در خاک متعادل نباشد یا گیاه دچار آفت شود، علائم آن بر روی برگ ها، ساقه ها و میوه آن سریع بروز خواهد کرد. به همین دلیل معمولاً کاشت گونه های مقاوم تر نسبت به آفت و بیماری های ترجیح داده می شود. در صورت ابتلای گیاه به آفت نیز در اولین اقدام باید برگ ها و بخش های آلوده جدا شوند. البته استفاده بیش از حد از سموم نیز باعث خشک شدن و از بین رفتن گیاه می شود. از مهم ترین نشانه های بیماری گیاه گوجه فرنگی خشکی برگ های آن است که در ادامه به عواملی احتمالی آن خواهیم پرداخت.

 

زنگ زدگی یا لکه بر روی برگ ها

زنگ زدگی و لکه دار شدن برگ ها از نشانه های مهم بیماری گیاه هستند. این بخش ها معمولاً خشک شده و گسترش پیدا می کنند تا جایی که تمام برگ پوشیده شده و خشک و قهوه ای می شود. عامل این مشکل معمولاً بیماری های قارچی است که به دلیل هوای گرم و مرطوب اتفاق می افتد. اولین اقدام برای توقف ادامه این روند، خود داری از آبیاری گیاه از جهت بالا و خشک نگه داشتن برگ هاست. همچنین باید برگ های آلوده شده را از گیاه جدا کرد. استفاده از گرد سولفور نیز می تواند از انتشار این لکه جلوگیری کند.

 

کنه یا مایت زنگار گوجه فرنگی

مایت زنگار گوجه فرنگی حشره ای بسیار کوچک ولی قابل رویت با چشم غیر مسلح است که معمولاً به دلیل جثه بسیار کوچک آن از نظر ما پنهان می ماند. این مایت از طریق برگ ها یا ساقه از شیره گیاه تغذیه می کنند و باعث خشک شدن و مرگ گیاه می گردد. این مایت معمولاً اواسط فصل رشد گوجه فعالیتش را آغاز می کند و نشانه های آن مرگ برگ های گیاه از بخش پایین و گسترش این وضعیت به بخش های بالاتر گیاه است. در این وضعیت ممکن است ساقه گیاه به رنگ برنزی تغییر رنگ دهد. کنترل این آفت با استفاده از اسپری سولفور انجام می شود.

 

پژمردگی گوجه

پژمردگی فوزاریم و ورتیسیلیومی دو نوع پژمردگی هستند که به دلیل فعالیت قارچ ها در داخل خاک اتفاق می افتند. در این حالت برگ ها در طول روز پژمرده شده و با فرا رسیدن شب مجدداً شاداب می شوند. به تدریج پژمردگی برگ ها شدید تر شده و در نهایت برگ ها خشک شده و گیاه از بین می رود. هیچ راه کنترل و مقابل با این نوع قارچ وجود ندارد. بنابراین گیاهی که به این قارچ مبتلا شده است باید بلافاصله از بین رفته تا جلوی انتشار آن به گیاهان دیگر گرفته شود. همچنین بهتر است از آن پس گونه هایی که به این قارچ مقاوم هستند کاشته شوند چرا که این قارچ می تواند تا سالها در خاک باقی بمانند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.