فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۳         
  

بواردیا دیرتر از گیاهان دیگر گل دهی می کند و گل های آن به رنگ های سفیدی، قرمز، صورتی پر رنگ و یا زرد هستند
مراقبت و پرورش گل بواردیا
مراقبت و پرورش گل بواردیا

بواردیا گیاهی زیبا و بوته مانند و فشرده است که گل هایی شیپوری شکل و کوچک تولید می کند. بواردیا دیرتر از گیاهان دیگر گل دهی می کند و گل های آن به رنگ های سفیدی، قرمز، صورتی پر رنگ و یا زرد هستند که به گونه آن بستگی دارد. به همین دلیل بواردیا گزینه ای مناسب برای افزودن رنگ های مختلف به باغچه، به خصوص در اواخر فصل پاییز، محسوب می شود.

بواردیا به طور کلی شامل بیش از 30 گونه گل دهی مختلف است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از خانواده روناسیان محسوب می شود و معمولاً به عنوان گیاهی تزیینی در محیطی پر نور پرورش داده می شود.

این گیاه بوته ای می تواند تا 60 سانتی متر رشد کند. البته در شرایط ایده آل مانند گلخانه این بوته ممکن است حتی خودش را تا ارتفاع 1.5 متری هم برساند. از آن جا که این گیاه معمولاً به مدت چند سال نگه داشته می شود، هرس و کوتاه کردن شاخه و برگ ها لازم خواهد بود.

این گیاه معمولاً از شهریور و مهر گل دهی می کند و می تواند گل هایش را تا اواخر دسامبر نگه دارد. گل های بواردیا بلند، شیپوری شکل و به صورت خوشه ای است که در انتهای ساقه های تیره یا سبز تیره قرار دارد. همان طور که گفته شد گل ها بسته به گونه آن می توانند به رنگ زرد، قرمز، سفید یا صورتی باشند.

بواردیا به آفتاب کامل یا شرایط نیمه سایه نیاز دارد، هوای خنک را دوست دارد و 12 تا 15 درجه را می پسندد. در بیشتر مواقع تأمین کردن هوایی با دمای پایین بزرگ ترین چالش برای پرورش این گیاه محسوب می شود. اگرچه بواردیا می تواند دمای پایین را تحمل کند ولی نمی تواند سرما زدگی یا دمای زیر صفر را تحمل کند.

برای آن که بواردیا در بهترین شرایط برای رشد قرار داشته باشد، باید خاک آن همیشه مرطوب باشد. بواردیا آبیاری منظم در تمام طول سال را می طلبد که شامل فصل زمستان هم می شود. البته باید دقت داشت که آبیاری باید به میزانی باشد که خاک مرطوب شده ولی حالت گل پیدا نکند.

بواردیا همچنین به خاکی غنی و با نفوذ پذیری بالا نیاز دارد. از ویژگی های مثبت پرورش بواردیا در محیط خانه آن است که این گیاه به گلدان یا ظرف نگه‌دارنده بزرگی نیاز ندارد. یک گلدان با قطر 12 تا 15 سانتی متر برای توسعه ریشه ها کافی است. البته گلدان گیاه هر سال و هم زمان با هرس کردن لازم است عوض شود. البته پس از گذشت 3 سال تغییر گلدان دیگر لازم نخواهد بود. به جای آن کافیست بخش بالایی خاک برداشته شده و با خاک تازه جایگزین گردد.

برای آن که گیاه هر سال گل دهی داشته باشد باید ساقه های آن در زمستان به طور کامل قطع شوند. برای این کار معمولاً ساقه ها از فاصله 2-3 سانتی متری از سطح خاک قطع می شوند تا در فصل بهار گیاه مجدداً با قوت شروع به رشد  کرده و گل های زیادی تولید کند.

تکثیر بواردیا از طریق تقسیم ریشه یا قلمه گیری انجام می شود. برای تقسیم ریشه باید این کار را پیش از آغاز فصل بهار، مثلاً دی ماه یا بهمن ماه انجام داد. معمولاً ضخیم ترین بخش ریشه انتخاب شده و به بخش های 3 تا 5 سانتی متری برش داده می شود. این بخش ها سپس همراه با ترکیبی از پیت ماس و ماسه در بخش رویین خاک قرار داده شده و بر روی آن خاک ریخته می شود.

تکثیر به کمک قلمه گیری در فصل بهار یا تابستان انجام می شود. برای این کار جوانه ها و شاخه های جدید که حدود 5 سانتی متر طول دارند را انتخاب کرده و قطع می کنند. سپس شاخه را از ناحیه قطع شده در پودر هورمون تحریک رشد ریشه قرار داده و در خاک (با همان شرایطی که برای ریشه ها گفته شد) قرار می دهند. برای رشد بهتر همچنین می توان گلدان ها و ظروف نگه دارنده حاوی ریشه ها یا قلمه ها را با پلاستیک پوشاند. البته پلاستیک باید چند سوراخ داشته باشد که هوا در داخل آن محبوس نشود.

قلمه ها معمولاً 6 تا 8 هفته برای ریشه زنی فرصت نیاز دارند و معمولاً چند هفته پس از آن رشد آن ها آغاز می شود. بواردیا گیاهانی نسبتاً مقاوم هستند. از جمله آفت های این گیاه شته ها هستند که می توان آن ها را با فشار آب از گیاه جدا کرد. همچنین کمبود شدید مواد مغذی در خاک می تواند باعث پژمرده شدن و ریزش برگ ها شود.

اگر قصد پرورش و نگهداری بورادیا به مدت طولانی دارید بهتر است گلدانی بزرگ برای آن انتخاب کرده تا ریشه ها فضای کافی داشته باشند. فراموش نشود که بورادیا برای رشد خوب به آفتاب زیاد نیاز دارد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.