فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۳         
  

کرم های پیله ساز که اغلب لارو پروانه ها و شب پره ها هستند به دلیل تغذیه از برگ، ساقه یا میوه به درخت آسیب وارد می کنند.
کرم های پیله ساز مخرب برای درختان
کرم های پیله ساز مخرب برای درختان

انواع کرم های پیله ساز که عمدتاً لارو های پروانه ها و شب پره ها هستند، می توانند به گیاهان و درختان آسیب وارد کنند. این کرم ها با تغذیه از برگ درختان رشد کرده و بالغ می شوند. برخی از این کرم ها یک گام فراتر رفته و با پیچیدن برگ به دور خود از آن به عنوان محافظ استفاده می کنند. این کرم ها همچنین ممکن است وارد تنه درخت شده و یا از میوه های آن استفاده کنند. بنابراین تشخیص زود هنگام انواع کرم های پیله ساز و مقابله با آن ها پیش از رسیدن آسیب جدی به درخت بسیار مهم است. در ادامه به معرفی انواع کرم های پیله ساز رایج درخت ها خواهیم پرداخت.

 

برگ خواران

برخی از کرم های پیله ساز به صورت آزادانه و بدون تلاش زیاد برای پنهان کردن خود در برگ ها یا به کار گیری استراتژی های دیگر، از برگ های درختان تغذیه می کنند. این نوع کرم های پیله ساز مثل کرم بلوط کالیفرنیا، برگ ها را به طور کامل خورده و باعث از دست رفتن شدید برگ های درخت می شود. درختان سالم و شاداب معمولاً می توانند با تکیه بر فعالیت طبیعی شکارچیان طبیعی آفت ها، در برابر هجوم سبک کرم های برگ خوار ایستادگی کنند. بنابراین راه اول مقابله با این کرم ها کمک گرفتن از ویروس ها، شکارچیان طبیعی و انگل هاست. در صورت شدید بودن هجوم آفت می توان از آفت کش میکروبی باسیلوس تورنجینسیس یا اسپینوساد استفاده کرد.

 

کرم های چادر ساز و برگ پیچ



کرم های برگ پیچ عمدتاً لارو های شب پره ها هستند که با پیچاندن برگ به دور خود از خود مراقبت می کنند. این کرم ها از برگ های درخت تغذیه کرده و بیشتر به برگ های جوان علاقه مندند. این کرم ها با تارهایی ابریشم مانند برگ را به دور خود می پیچند تا در برابر شکارچیان طبیعی محافظت شوند. معمولاً این کرم ها پس از مدتی به دلیل تحرکات برگ و شاخه ها یا بر روی زمین می افتند یا از شاخه آویزان می شوند.

از کرم های پیله ساز آسیب زای دیگر، کرم های چادر ساز یا کرم های صد پای پیله تن هستند که به زندگی اجتماعی و ایجاد توده ای از تار که شباهت زیادی به چادر یا خیمه دارد، به این نام شناخته می شوند. اندازه کرم های چادر ساز متوسط بوده و رنگ بدن آن ها قهوه، زرد یا خاکستری است. این کرم ها از درختان و بوته ها تغذیه می کنند. ساده ترین راه برای تشخیص این آفت بررسی بخش های مختلف درخت و یافتن چادر هاست. به طور معمول جدا کردن چادر و بخشی از گیاه که درگیر شده، مشکل را برطرف می کند.

در صورتی که شدت هجوم کرم چادر ساز یا برگ پیچ زیاد باشد، باید از اسپینوساد یا آفت کش میکروبی با فشار بالا استفاده کرد تا آفت کش به تار های این کرم نفوذ کرده و آن را از بین ببرد.

 

کرم های ساقه خوار



برخی از انواع کرم ها نه از برگ ها، که از خود ساقه تغذیه می کنند و به همین دلیل در داخل خود تنه رفت و آمد دارند. این کرم ها از داخل، تنه را خورده و موادی مانند خاک اره بر جای می گذارند. برای مقابله با این کرم ها باید از درخت به خوبی مراقبت کرد چرا که کرم های ساقه خوار بیشتر در طی دوره های کم آبی و از طریق بخش های آسیب دیده به درخت نفوذ می کنند. همچنین بررسی مرتب سوراخ های مشکوک در تنه درخت به خصوص مواردی که همراه با مدفوع حشرات یا اثرات موریانه مانند هستند، لازم است و می توان با یک سیم محکم و انعطاف پذیر حشرات احتمالی موجود در آن ها را از بین برد. در صورتی که هنوز درخت مورد هجوم گسترده آفت قرار نگرفته و کنترل شدید تر و بیشتر لازم است (معمولاً برای درختانی که ارزش بالایی دارند)، بهتر است از آفت کش بر روی تنه درخت استفاده کرد.

 

میوه خواران

کرم های پیله ساز میوه خوار مثل لارو شب پره سیب کال می تواند برای درختانی مثل سیب و گلابی مشکل ساز شود. لارو این شب پره پس از نفوذ به میوه، مستقیم به سمت هسته تونل زده و از آن تغذیه می کند. هجوم شدید این آفت می تواند تا 90 درصد از محصولات را از بین ببرد. برای مقابله با این آفت می توان گونه های زودرس از درختان میوه را انتخاب کرد و با مراقبت و از بین بردن آفت ها در سریع ترین زمان ممکن، شانس تولید میوه  های سالم را بالا برد. همچنین می توان از آفت کش هایی مانند اسپینوساد و کارباریل در زمان مناسب استفاده کرد تا از هجوم آفت ها پیش گیری شود.

کرم های پیله ساز برگ پیچ هم ممکن است به میوه ها حمله کنند، هر چند آن ها علاقه ای به ورودی به میوه ندارند. تغذیه این نوع کرم ها معمولاً باعث برنزی و فلسی شکل شدن سطح میوه می شود که بیشتر زیبایی آن را تخریب می کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.