فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

گل آفتاب گردان که به دلیل گل های بزرگ و گلبرگ های زرد و طلایی آن کاملاً شناخته شده است در مقابل بیماری ها و آفت ها، به خصوص شته، به شدت آسیب پذیر است.گل آفتاب گردان معمولاً هجوم متوسط شته ها را می تواند تحمل کند.شته آفتاب گردان و شت های گونه Macrosiphum به گیاه آفتاب گردان حمله می کنند.
مقابله با شته های آفتاب گردان
مقابله با شته های آفتاب گردان


آفتاب گردان  را می توان به عنوان گلی یک ساله یا چند ساله پرورش داد. در بهار و تابستان گل دهی می کند و حشرات مختلفی از جمله پروانه ها را به خود جذب می کند. ولی پروانه ها تنها حشراتی نیستند که به این گیاه جذب می شوند. در واقع یکی از نقاط ضعف اصلی آفتاب گردان آفت ها و بیماری های زیاد آن است و در این میان شته ها رایج ترین آفت آفتاب گردان محسوب می شوند که می توانند به سرعت خود را گسترش داده و یک مزرعه آفتاب گردان را آلوده کنند.

معمولاً علائم آفت زدگی زمانی بروز پیدا می کند که گیاه به دلیل هجوم شدید یا طولانی مدت حشرات ضعیف شده باشد. به همین دلی است که هجوم سنگین شته ها معمولاً از همان ابتدا با بروز علائم همراه است. علائم حضور شته ها شامل پژمردگی، زرد شدن و پیچیده شدن برگ ها و همچنین توقف رشد و کج ریختگی برگ ها و جوانه ها است. آفت ها علاوه بر آن که از شیره گیاه تغذیه می کنند، مایعی چسب ناک و شیرین به نام عسلک تولید می کنند که محصول جانبی تغذیه آن ها از گیاه است. بنابراین عسلک یکی دیگر از نشانه های مهم حضور آفت های شیره خوار است. عسلک شفاف و براق است و مورچه ها را به خود جذب می کند. این مایع چسبناک همچنین محیطی مناسب برای رشد قارچ ها ایجاد می کند و دلیل اصلی ایجاد کپک دوده ای بر روی برگ ها همین است.

شته آفتاب گردانشته آفتاب گردان

شته آفتاب گردان

از میان گونه های مختلف شته ها، معمولاً گونه هایی مثل شته هندوانه، این شته ها ریز بوده و بدنی نرم دارند که به کمک دهان خود سطح خارجی گیاه را سوراخ کرده و به شیره آن دسترسی پیدا می کنند. تمام شته ها از نظر ظاهری قطره ای شکل هستند و بیشتر انواع گونه های آن بالی ندارند. شته ها همچنین هنگام بروز خطر به کندی حرکت می کنند که به عنوان یک نشانه مهم برای تمایز با سایر حشرات می تواند در نظر گرفته شود.

شته ها

شته ها معمولاً به صورت گروه های متراکم در یک نقطه جمع شده و از گیاه تغذیه می کنند. در آب و هوای مناسب هر شته ماده می تواند در هر هفته تا 80 شته به جمعیت شته ها اضافه کند. شفیره ها نیز تنها به یک هفته برای تبدیل شدن به شته بالغ و تولید مثل نیاز دارند. بنابراین مشخص است که سرعت تولید مثل و گسترش شته ها تا چه حد می تواند سریع باشد.

 

روش کنترل جمعیت شته آفتاب گردان

ساده ترین راه برای کنترل جمعیت شته ها از بین بردن علف های هرز در اطراف گیاهان اصلی است. این علف های هرز معمولاً بهترین مکان برای پرورش و رشد آفت ها هستند . بنابراین پیش از کاشت بذر یا گیاه اصلی، بهتر است محوطه مورد نظر برای کاشت را کاملاً از گیاهان روییده و زائد حذف کنید. آفت ها همچنین شکارچیان طبیعی و انگل های مختلفی دارند که شامل بال توری، کفشدوزک و مگس گلزار هستند. این حشرات به طور معمولاً از گسترش جمعیت شته ها جلوگیری می کنند مگر آن که از آفت کش هایی با اثر ماندگار استفاده شده باشد یا خاک و محافظت مورچه ها از شته ها مانع از عملکرد طبیعی آن ها شود.

روش کنترل شته آفتاب گردانروش کنترل شته آفتاب گردان

پاشش شدید آب برای از بین بردن شته ها

معمولاً پاشش قدرتمند آب به گیاه در جدا کردن شته ها، از بین بردن خاک، پاک کردن عسلک و کپک دوده ای مؤثر است. همچنین باید توجه داشت استفاده بیش از حد از کود های آزاد کننده نیتروژن که باعث رشد فوق العاده سریع گیاه می شود می تواند خود از عوامل جذب شته ها باشد.

استفاده از مواد شیمیایی در مقابله با شته ها

به غیر از راهکار های طبیعی مقابله با شته ها، روش های مبتنی بر مواد شیمیایی هم وجود دارد که معمولاً در مورد جمعیت زیاد آفت، نبود شکارچیان طبیعی یا کم اثر بودن روش های طبیعی مقابله با آفت استفاده می شود. در این شرایط بهترین راه استفاده از روغن چریش یا صابون ضد آفت است. این ترکیبات باید به صورت مستقیم بر روی حشرات پاشیده شود تا آن ها را از بین ببرد. باید توجه داشت که این دو ترکیب اثر ماندگار ندارند و در نتیجه مقابله با آفت ها باید در چند مرحله صورت گیرد. نکته مهم دیگر آن است که استفاده از روغن چریش یا صابون ضد آفت در شرایطی که گیاه کم آب است یا دمای هوا بیشتر از 33 درجه سانتی گراد است باعث آسیب دیدن آفتاب گردان می شود.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.