فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

پیراکانتا یا شیرخشت در مقابل دو نوع کپک آسیب پذیری بالایی دارد و روش مقابله و پیش گیری ابتلای پیراکانتا به کپک ها بسته به نوع آن کمی متفاوت است
چطور پیراکانتا مبتلا به کپک را درمان کنیم؟
چطور پیراکانتا مبتلا به کپک را درمان کنیم؟
یکی از مشکلات رایج گیاهانی که در محیط خانه نگهداری می شوند، ایجاد محیط مناسب برای رشد کپک است. البته گیاهانی که در محیط خارج از خانه ولی به دور از نور آفتاب یا در مناطقی با رطوبت بالا پرورش پیدا می کنند هم دچار همین مشکل می شوند. پیراکانتا یا شیرخشت که بوته ای همیشه سبز است نسبت به دو نوع از بیماری های قارچی و کپک ها آسیب پذیر است: کپک دوده ای و کپک پودری. کپک پودری معمولا آسیب بیشتری نسبت به کپک دوده ای به گیاه وارد می کند. ولی از آن جا که کپک دوده ای معمولا نتیجه فعالیت حشرات و آفت هاست، باید وجود این کپک را به همان اندازه کپک پودری جدی گرفت.

برای نجات پیراکانتا و خلاص شدن از دست کپک ها و پیش گیری از بازگشت آن در آینده باید به چند مورد توجه داشت:

1.   پیش از هر چیز باید تشخیص داد که کپکی که گیاه به آن دچار شده، کپک دوده ای است یا کپک پودری. کپک دوده ای مستقیماً بر نقاطی از گیاه که عسلک وجود دارد ایجاد می شود. عسلک مایعی چسبناک و شیری رنگ است که حشرات مکنده شیره گیاه، مثل شته ها ، تولید می کنند. کپک دوده ای همچنین تیره رنگ است. این در حالی است که کپک پودری سفید رنگ بوده و هر بخشی از گیاه ممکن است ایجاد شود.

2.   در صورتی که کپک مشاهده شده، کپک دوده ای بود، بلافاصله باید به دنبال علائم و شواهد دیگر مبنی بر حضور شته ها و شپشک ها گشت. طبیعتاً تا زمانی که عامل اصلی ایجاد عسلک ها که به ایجاد کپک دوده ای منجر می شود شناسایی و برطرف نشود، مشکل پا برجا خواهد ماند. برای مقابله با حشرات و آفت ها همچنین می توان از حشرات دیگر مثل کفشدوزک ها کمک گرفت که دشمن طبیعی آن ها محسوب می شوند. البته در هر صورت بهتر است شاخه هایی که به شدت بیمار شده اند را جدا کرده تا بخش های دیگر گیاه آلوده نشوند. از جمله روش های دیگر رایج برای مبارزه با هجوم گسترده آفت ها، می توان به استفاده از صابون های ضد آفت و روغن های باغبانی اشاره کرد که به صورت مستقیم بر روی حشرات پاشیده شده و آن ها را از بین می برد.

3.   در مورد کپک پودری هم کم و بیش باید به همین شیوه عمل کرد. ابتدا شاخه ها، برگ ها و قسمت های دیگر آلوده گیاه جدا شده تا جلوی انتشار بیشتر کپک گرفته شود. در صورتی که کپک به صورت پراکنده و گسترده گیاه را آلوده کرده است، بهتر است روغن باغبانی برای بخش های آلوده شده استفاده کرد. این کار باید زمانی که دمای هوا کمتر از 32 درجه سانتی گراد بوده و 1 الی 2 روز از زمان آبیاری گذشته است، انجام داد. استفاده از روغن های باغبانی به خصوص در زمان بروز اولین نشانه های ابتلای گیاه به کپک، بسیار مؤثر است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.