فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

اطلسی یکی از بهترین گزینه ها برای پرورش در گلدان های معلق است. این گیاه رسیدگی کمی نیاز دارد و در مناطقی که زمستان ها کوتاه باشد، به راحتی با محیط سازگار می شود.
زرد شدن برگ های اطلسی در گلدان
زرد شدن برگ های اطلسی در گلدان

اطلسی یکی از بهترین گزینه ها برای پرورش در گلدان های معلق است. این گیاه رسیدگی کمی نیاز دارد و در مناطقی که زمستان ها کوتاه باشد، به راحتی با محیط سازگار می شود. ویژگی مثبت اطلسی، گل دهی آن در فصول مختلف سال است. اطلسی با سرمای شدید سازگار نیست و با فرا رسیدن زمستان و وزش اولین بادهای زیر 0 درجه، از بین می رود. البته گاهی مشاهده می شود گیاه پیش از فرا رسیدن زمستان دچار تغییرات شده و برگ های خود را از دست می دهد. این تغییرات لزوماً به معنی از بین رفتن گیاه نیست! به جای از بین بردن و دور انداختن گیاه، کافی است بخش های آسیب دیده را جدا کرده و مشکل را تشخیص دهید. با انجام اقدامات لازم احتمالاً گیاه به زندگی باز گشته و سلامت خود را به طور کامل باز می یابد. درمان اطلسی بیمار در گلدان چند مرحله دارد:

1.   برگ ها و بخش هایی از ساقه که مرده و از بین رفته اند را جدا کنید. بخش های آسیب دیده را از جایی جدا کنید که گیاه هنوز سالم است. برای این کار حتماً از قیچی تمیز استفاده کنید. البته همین کار را می توان با انگشت ها (ناخن) هم انجام داد. برگ های مرده را بهتر است کمپوست نکنید و مستقیم دور بریزید. همچنین بهتر است محوطه زیر گیاه را تمیز کنید چرا که ممکن است حشراتی در آن وجود داشته باشند و برای گیاه مزاحمت ایجاد کنند. این کار همچنین باعث کاهش رطوبت و از بین رفتن محیط مناسب برای گسترش انواع بیماری ها می شود.

2.   سعی کنید علت از بین رفتن برگ ها را مشخص کنید. در صورتی که بتوانید عامل اصلی را کشف کنید، احتمالاً می توانید اقداماتی برای جلوگیری از پیشرفت و ادامه آن انجام داده و اطلسی خود را نجات دهید. از خاک شروع کنید. بررسی کنید که خاک چقدر مرطوب یا خشک است. از نکات دیگری که باید در نظر داشته باشید، فاصله زمانی میان کود دهی گیاه و میزان آن است که باید با دستور العملی که بر روی بسته بندی ذکر شده همخوانی داشته باشد. همچنین بهتر است برگ های از بین رفته را به دقت بررسی کنید و به دنبال نشانه هایی از حضور حشرات و آفت ها بگردید. از آفت های رایج گیاه اطلسی میتوز برگ، شته ها و کرم های پیله ساز هستند. از علل رایج دیگر از بین رفتن برگ ها، ابتلای گیاه به قارچ و کپک است. کپک معمولاً به صورت نقطه های سیاه رنگ بر روی برگ ها و ساقه ظاهر می شود. همچنین نرم یا سفت بودن ساقه هم بهتر است بررسی شود.

برای پیش گیری از ابتلای گیاه به بیماری های مختلف، بهتر است از خاک گلدانی که سال قبل در آن گیاه کاشته شده بوده است، استفاده نکنید. توصیه می شود هر سال از خاک گلدانی غنی و با کیفیت برای کاشت اطلسی یا هر گیاه دیگر استفاده کنید. همچنین پیش از ریختن خاک و کاشت گیاه بهتر است گلدان را به خوبی و با دقت شسته و تمیز کنید. برای این کار می توان از محلول 10 درصد وایتکس (بلیچ) و آب استفاده کرد تا هر نوع بیماری یا آفت که در فضای داخل گلدان پنهان شده است، از بین برود.

بیماری هایی مثل پوسیدگی تاج و ابتلای گیاه به کپک  به طور کلی غیر قابل درمان است. بنابراین اگر علائمی مبنی بر ابتلای گیاه به این بیماری ها مشاهده کردید بهتر است دست از تلاش برای نجات گیاه بردارید و آن را دور بیندازید. اگر اطلسی در خاک و در باغچه کاشته شده است آن را بلافاصه از خاک در آورده و دور بیندازید تا گیاهان دیگر دچار همان بیماری نشوند.

در صورتی که مشکل را تشخیص داده و اقدامات لازم برای احیای گیاه را انجام دادید (مثل آبیاری کمتر و ...)، تا یک ماه صبر کنید. اگر اثرات مثبتی در رفتار و سلامت گیاه مشاهده نشد، می توانید آن را از بین رفته در نظر بگیرید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.