فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

ساده ترین استراتژی برای جذب زنبور ها به باغچه کاشت گل هایی با شهد و گرده زیاد است. کاشت انواع پیچ که در فصل بهار و تابستان و پاییز گل دهی دارند می تواند یکی از استراتژی های مؤثر برای این منظور باشد
پیچ های مورد علاقه زنبور ها
پیچ های مورد علاقه زنبور ها

باغبان ها و علاقه مندان به گل و گیاه به خوبی از اهمیت حضور زنبور ها در باغچه و در میان گل ها آگاه هستند. به همین دلیل است که همیشه در طراحی باغچه و باغ خود جایی هم برای گیاهان مورد علاقه زنبور ها و پروانه ها در نظر می گیرند. ساده ترین استراتژی برای جذب زنبور ها به باغچه کاشت گل هایی با شهد و گرده زیاد است. البته زنبور ها به برخی گل ها علاقه بیشتری دارند که این گل ها با گل هایی مورد علاقه پروانه ها متفاوت است. بنابراین توصیه می شود برای جذاب کردن محیط برای حشرات مفید، گل های مختلفی در باغچه کاشته شود. البته باید دقت داشت که طبیعتاً استفاده از هر نوع حشره کش برای این گل ها ممنوع است!

به طور معمول زنبور ها محیطی را دوست دارند که تنوع گل و گیاهان در آن بیشتر و بیشتر از 10 عدد باشد. به همین دلیل است که کاشت دو-سه عدد گل جذاب و پر شهد برای جذب زنبور ها به تنهایی کافی نیست. زنبور ها همچنین به جایی آرام و خلوت برای ساخت لانه نیازمندند و بر همین اساس معمولاً درخت ها یا خاک را برای این منظور انتخاب می کنند.

کاشت پیچ های بالا رونده یا خزنده که معمولاً در فصل بهار و تابستان و پاییز گل دهی دارند می تواند یکی   از استراتژی های مؤثر برای جذب زنبور ها باشد.   پیچ ها به خصوص اگر در کنار گل های چند ساله کاشته شوند، می توانند شرایط خوبی برای جذب گسترده زنبور ها و ماندگاری باغچه شما در حافظه آن ها ایجاد کند. در ادامه پیچ های جذاب برای زنبور ها را بر اساس زمان گل دهی آن ها بررسی می کنیم.

 

پیچ های بهاری


انواع پیچ های کلماتیس از جمله کلماتیس مونتانا اواخر بهار شکوفه هایی خوش بو تولید می کند. کلماتیس همیشه سبز آرماند هم گل هایی خوش به برنگ کرمی رنگ یا صورتی کم رنگ می دهد. علاوه بر اینها، زنبور ها به گل های رز هندی و رز بالا رونده هم علاقه مندند. یاس بنفش که بومی استرالیاست با گل های بنفش و صورتی خود و پیچ گلیسین که گل های خوشه ای آبی تولید می کند هم می توانند نقش مؤثری در جذب زنبور ها داشته باشند.

 

پیچ های تابستانی


پیچ اناری معمولاً از داربست، گیاهان دیگر یا دیوارها بالا می رود. این گیاه در فصول گرم تر سال گل دهی دارد  گل هایی شیپور مانند تولید می کند . پیچ امین الدوله که یکی از پیچ های مورد علاقه ایرانیان است جایگاه ویژه ای برای زنبور ها دارد و با گل های صورتی و زرد خود می تواند به جذب بیشتر زنبور ها در فصل تابستان کمک کند. انگور کالیفرنیا یکی دیگر از پیچ های تابستانی است که شکوفه هایی به رنگ سبز و زرد تولید می کند و در طول پاییز هم میوه های این پیچ وظیفه جذب حشرات مختلف را بر عهده می گیرند.

 

پیچ های پاییزی


کلماتیس ترنیفلورا ( Clematis terniflora ) گل دهی خود را از اواخر تابستان آغاز کرده و گل هایی خوش  و به رنگ کرمی رنگ تولید می کند. این گیاه سرعت رشد بالایی دارد و می تواند تا ارتفاع 6-7 متر هم رشد کند. کلماتیس طلایی ( tangutica ) که بومی مغولستان هستند در فصل بهار گل های زیبایی خوشه ای نقره ای رنگ می دهند و فضای باغچه را متفاوت می کنند. این گیاه معمولاً تا 3 متر رشد می کند. انواع گل های رز مثل رز بوربون، پورتلند، رز دو رگه پریچوال و نوزت که اواخر تابستان و پاییز گل دهی دارند هم می توانند گزینه های خوبی برای جذب زنبور در فصل پاییز باشند.

 

سبزیجات پیچی یک ساله جذاب برای زنبور ها


زنبورهای عسل گرده افشانی کدو حلوایی، کدو تنبل ، خیار، کدو سبز، هندوانه و طالبی را بر عهده دارند. به همین دلیل این گیاهان نیز در مقابل شهد و گرده زیادی برای جذب زنبور ها تولید می کند و به نوعی غذای مورد علاقه آن ها را تولید و در اختیار آن ها قرار می دهند. زنبور ها گرده گل ها را برای استفاده از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و چربی و شهد آن ها را برای استفاده از انرژی، جمع آوری می کنند. بنابراین این گیاهان هم می توانند جایگزین های خوبی برای پیچ های و گل ها باشند و تأثیر چشم گیری در افزایش حضور زنبور ها به خصوص در فصل تابستان دارند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.