فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

پیچ امین الدوله یکی رایج ترین گیاهان در ایران دانست که اگرچه در برابر شرایط محیطی مقاومت خوبی دارد، ولی نسبت به هجوم آفت هایی مثل شته، شپشک و کرم های پیله ساز آسیب پذیر است.
حشرات و آفت های پیچ امین الدوله
حشرات و آفت های پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله را شاید بتوان رایج ترین گیاه پیچ در ایران دانست. علت اصلی تعداد زیاد طرفداران پیچ امین الدوله گل های خوش بو و معطر آن است که عمدتاً در فصل تابستان فضا را خوش بو می کنند. هر چند که بسته به شرایط و آب و هوا، این گیاه می تواند در فصل بهار و پاییز هم گل دهی داشته باشد. علاوه بر این، بیشتر انواع پیچ امین الدوله مقاومت خوبی دارند و در مقابل شرایط محیطی مختلف سرسخت هستند. اگر تجربه پرورش پیچ امین الدوله را داشته باشید حتماً می دانید که این گیاه اگرچه رشد بسیار سریع و بی درد سری دارد ولی نسبت به آفت هایی مثل شته، کرم های پیله ساز و شپشک است.

 

شته ها



شته ها موجوداتی کوچک هستند که بدنی نرم و شفاف دارند و به رنگ های مختلف مشاهده می شوند. برخی از انواع آن ها سیاه رنگ هستند و برخی دیگر سفید، سبز یا صورتی هستند. این حشرات با استفاده از آرواره های خود سطح برگ یا ساقه گیاه را شکافته و از شیره آن استفاده می کنند. تغذیه شته ها از گیاه می تواند باعث پژمردگی گیاه، تغییر رنگ آن یا توقف رشد گیاه شود. از نشانه های دیگر حضور شته ها، پیچ خوردن و خم شدن شاخه و برگ های جدید است.

شته ها علاوه بر آسیب مستقیمی که به گیاه می رسانند، به واسطه تولید ماده ای به نام عسلک، امکان گسترش و رشد قارچ دوده ای را فراهم می سازند. شته ها همچنین ممکن است با خود بیماری های گیاهان دیگر را به پیچ امین الدوله منتقل کنند. یکی از این بیماری ها، بیماری پیچیدگی برگ است.

 

شپشک

شپشک های سپر دار حشراتی کوچک هستند که به طور معمول گیاه های چند ساله از جمله پیچ امین الدوله را مورد هدف قرار می دهند. این حشرات پوششی زرهی و فلس مانند دارند که از آن ها حفاظت می کند تا این حشره با خیال راحت به تغذیه از برگ و پوست گیاهان مشغول باشد. یکی از انواع شپشک های سپر دار که  Hemiberlesia rapax  نام دارد بر خلاف انواع دیگر شپشک ها آسیب زیادی به گیاه وارد نمی کند و فرآیند تغذیه آن از گیاه هیچ محصول جانبی (مثل عسلک) ندارد. از نشانه های هجوم شپشک ها به پیچ امین الدوله می توان تغییر شکل گیاه، پژمردگی، زرد شدن برگ ها و ریزش آن ها اشاره کرد.

 

کرم ها پیله ساز

کرم های پیله ساز در واقع لارو های پروانه ها و شاپرک هایی هستند که برای رشد و تغذیه و پیله سازی گیاه شما را انتخاب کرده اند. کرم های پیله ساز آفت محسوب می شوند. این آفت ها بدنی نرم داشته و معمولاً بدن آن ها به صورت هاشور خرده یا لکه لکه است. برخی از این کرم ها برگ های گیاه را می بلعند و برخی دیگر به پیچاندن برگ گیاه به دور خود به عنوان یک محافظ علاقه دارند. حضور کرم های پیله ساز برای گیاه اصلاً خوب نیست چرا که می تواند باعث کاهش شدید برگ های مفید آن شود. اگر هجوم این آفت در ابعاد بزرگ اتفاق افتد، می تواند از بین رفتن شاخه و برگ ها و حتی مرگ کامل گیاه را به همراه داشته باشد. یکی از پروانه های رایج که به پیچ امین الدوله آسیب می زند، ژنیستا است. لارو این پروانه معمولاً برگ گیاه را با استفاده از تارهایی که می تند به دور خود پیچیده و از برگ های گیاه تغذیه می کند که باعث از بین رفتن برگ ها می شود. رنگ این کرم پیله ساز از سبز تا نارنجی می تواند متفاوت باشد. این کرم معمولاً توسط مو هایی به رنگ سفید یا سیاه پوشیده شده است و تا حدود 2-3 سانتی متر رشد می کند.

 

کنترل آفت های پیچ امین الدوله



برای کنترل آفت ها، باید به طور مرتب وضعیت سلامت گیاه را بررسی کرد و نسبت به نشانه های حضور انواع آفت ها هشیار بود. برای از بین بردن بیشتر آفت ها می توان از پاشش شدید آب استفاده کرد. راه حل های طبیعی و بی ضرر دیگر پرورش و افزایش حشرات شکارچی طبیعی این آفت هاست. مثلاً کفشدوزک ها از مشهور ترین شکارچیان طبیعی شته ها محسوب می شوند. در صورت نیاز همچنین می توان از صابون های مخصوص، روغن های باغبانی و روش های کمتر تهاجمی برای از بین بردن شته ها و کنترل شپشک ها استفاده کرد. و در نهایت در صورت هجوم شدید آفت ها، می توان از حشره کش های مناسب استفاده کرد.

در نهایت باید این نکته را هم ذکر کرد که گیاهان سالم و شاداب مقاومت بیشتری در برابر هجوم آفت ها دارند. دریافت نور  و آب کافی و حفظ کیفیت مناسب خاک می تواند به طور مؤثر تحمل گیاه در برابر هجوم  حشرات را بالا ببرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.