فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

سماق آمریکایی به دلیل رشد محدود خود و ابعاد و اندازه کوچکش در فضاهای کوچک قابل پرورش بوده و نگهداری و مراقبت نسبتا کمی نیاز دارد.سماق آمریکایی به دلیل رشد محدود خود و ابعاد و اندازه کوچکش به راحتی در محوطه های کوچک قابل پرورش است و هرس کردن آن چندان سخت و پیچیده نیست. هرس سماق آمریکایی باید در اوایل فصل بهار انجام شود.
نحوه هرس کردن سماق آمریکایی
نحوه هرس کردن سماق آمریکایی

سماق آمریکایی

 سماق آمریکایی یکی از گونه های تیره سماق است که ساختار برگ ها و شاخه های آن مشابه دیگر گونه های این تیره بوده ولی بر خلاف آن ها، رشد کنترل شده تری دارد.

رشد سماق آمریکایی هنگامی ارتفاع و عرض آن به 2 متر می رسد، متوقف می شود. این در حالی است که برخی از انواع دیگر سماق به رشد خود ادامه داده و حتی ممکن است تا 10 متر هم رشد کنند . سماق آمریکایی در فصل پاییز زیباتر از هر وقت دیگر است. در این فصل برگ های سبز متمایل به زرد این گیاه به رنگ بنفش و نارنجی تغییر پیدا می کنند. سماق آمریکایی اوایل تابستان گل دهی می کند. گل های این گیاه به رنگ زرد هستند و پس از خشک شدن میوه هایی به رنگ قرمز تیره از همان محل رشد می کنند.

سماق آمریکایی به علت رشد کم و ابعاد و اندازه کوچکش به راحتی در محوطه های کوچک قابل پرورش است و هرس سماق آمریکایی چندان سخت و پیچیده نیست. هرس سماق آمریکایی باید در اوایل فصل بهار انجام شود.  

پیش از شروع هرس کردن، قیچی باغبانی یا قیچی هرس را به خوبی تمیز کنید. برای این کار بهتر است با استفاده از یک دستمال و الکل سطح آن را کاملاً ضد عفونی و تمیز کنید.

هرس سماق آمریکاییهرس سماق آمریکایی

هرس کردن سماق آمریکایی

هرس کردن بیشتر شامل قطع کردن شاخ و برگ های خشک شده می شود. این شاخه باید از پایه قطع شوند. همچنین شاخه ها و برگ های مریض یا خراب شده را باید از بخش سالم و از فاصله 15 سانتی متری از ابتدای محل خراب شدگی قطع کرد. به علاوه شاخه هایی که روی هم افتاده یا به هم آسیب می رسانند را هم قطع کرده یا به شکلی موقعیت آن را تغییر دهید تا از آسیب ناشی از خراشیده شدن شاخه و برگ ها به هم جلوگیری کنید.

هر چند وقت سماق آمریکایی را به کمک هرس کردن مجدداً شکل دهی کنید. شاخه هایی که بیش از حد بلند هستند را کوتاه کنید. این شاخه ها باید از محل بند ها یا جوانه های جانبی قطع شوند. همچنین بهتر است تمام شاخه و برگ هایی که باعث به هم خوردن شکل یک پارچه کروی و بوته ای مانند سماق می شوند را قطع کنید. برای تشویق گیاه به رشد بیشتر و ایجاد شاخه های جدید، می توانید چند سانتی متر از سر شاخه ها را قطع کنید.

معمولاً سماق آمریکایی ارتفاع زیادی پیدا نمی کند. ولی اگر احساس کردید ارتفاع این گیاه بیش از حد شده است، بالای آن را هم هرس کنید. برای این کار ارتفاع هر شاخه را یک سوم کنید. شاخه ها را از بالای بند ها یا شاخه های جانبی قطع کنید. با هرس کردن سماق، خواهید دید که این گیاه خیلی سریع برای رشد بیشتر تحریک می شود و کار خود را آغاز می کند.

پرورش سماق آمریکایی

پرورش سماق آمریکایی به دلیل رسیدگی بسیار کمی که نیاز دارد بسیار ساده است. در صورت تمایل حتی می توان این گیاه را از بذر پرورش داد. برای این کار باید بذرپاشی را از پاییز شروع کرد. همچنین می توان در فصل تابستان از سماق قلمه ساقه گرفته یا در زمستان از ریشه آن قلمه گرفت.

مراقب باشید پوست سماق آمریکایی سالم بماند. پوست این گیاه نسبتاً حساس است و ممکن است توسط اشیاء تیز زخمی شود. زخمی شدن گیاه باعث تحریک آن و ایجاد جوانه ها بیشتر و در نتیجه رشد بیشتر است که معمولاً ترجیح داده نمی شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.