فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

کپک دوده ای که بر روی عسلک زندگی میکند باعث ایجاد لکه های تیره و بد شکل بر روی گیاه میشود. عسلک نه تنها برای گیاه مشکل ساز میشود بلکه اگر در گیاه آپارتمانی اتفاق بیفتد باعث کثیف شدن لوازم خانه و اطراف گلدان نیز میشود. در این مقاله با ما همراه شوید تا با علل چسبناک شدن برگهای گیاه و از بین بردن آن آشنا شویم
عواملی که باعث چسبناک شدن برگهای گیاه میشوند
عواملی که باعث چسبناک شدن برگهای گیاه میشوند

به شیره شفاف و چسبناکی که گاهی روی برگهای گیاه دیده میشوند، عسلک گفته میشود. عسلک بر خلاف نامش اصلا مطلوب و خوشایند نیست و نشانه وجود آفت یا بیماری در گیاه است. این ماده چسبناک در واقع مدفوع حشراتی است که از گیاه تغذیه میکنند و زنگ هشداری برای صاحبان گل و گیاه محسوب میشود.

عسلک منبع غذایی مناسبی برای قارچهای بیماری زا است. این ویژگی باعث میشود گیاه به بیماریهای قارچی مبتلا شده و آسیب ببیند. مورچه ها از حشرات تولید کننده عسلک در مقابل شکارچیان محافظت میکنند تا منبع غذایی برای کلونی خود تامین نمایند.

حشراتی که شیره چسبناک تولید میکنند

شماری از حشرات کوچک بخشهای مختلف برگ و جوانه ها را میخورند و عسلک تولید میکنند:

حشراتی که شیره چسبناک تولید میکنندحشراتی که شیره چسبناک تولید میکنند

-    شته ها:

شته ها حشراتی گلابی شکل با بدن نرم هستند که بسته به گونه های مختلف ممکن است به رنگهای سبز، صورتی، قرمز یا سیاه دیده شوند. بیشتر گونه های شته ها تنها به چند نوع گیاه حمله میکنند بنابراین آفت شته در باغچه ای که تنوع گیاهی دارد، گسترش پیدا نمیکند. شته ها باعث پیچ خوردن و تغییر شکل برگها و نیز زردی و پژمردگی آنها میشوند.




حشره پولک دار :

دو نوع حشره پولک دار وجود دارد: زره پوش و نرم تن. تنها حشره پولک دار نرم تن عسلک تولید میکند. این آفت را با آفت کش به راحتی میتوان دفع کرد چون پوشش محافظ ندارند. برجستگی های قهوه ای روشن روی برگها و شکنندگی ساقه ها نشان دهنده آفت حشره پولک دار نرم تن است. هنگامی که این حشره بالغ میشود حرکت نمیکند. ادامه تغذیه آن از برگ باعث پژمردگی و ریزش برگ میشود.




-    شپشک آرد الود:

بیشتر انواع شپشک آرد آلود رشته های مومی ترشح میکنند. این رشته ها به تدریج بدن آنها را میپوشانند و باعث ایجاد ظاهر پنبه ای میشوند. کلونی شپشک آرد آلود ممکن است به صورت زایده ای در روی گیاه دیده شود. هجوم شدید آفت میتواند منجر به کاهش برگ یا میوه و خشک شدن ترکه ها شود.




-    مگس سفید:

عسلک پنبه یا مگس سفید بالغ شبیه به شب پره سفید کوچک است. این آفت را به راحتی میتوان دید. اگر گیاه را تکان ملایمی بدهید، ابری از مگسهای سفید بر روی برگها بلند میشوند. این حشرات پرنده های قدرتمندی نیستند و خیلی زود دوباره روی گیاه مینشینند. مگسهای سفید آسیب زیادی به گیاه وارد نمیکنند اما آزار دهنده بوده و ترشحات چسبناکی که تولید میکنند، ظاهر گیاه را خراب میکند به ویژه در صورتی که به قارچهای کپک دوده ای آلوده شوند.





آسیب هایی که عسلک ایجاد میکند

هنگامی که گیاه به واسطه وجود آفتها مایعات خود را از دست میدهد، رو به زرد شدن میرود. برگها پیچ میخورند و رشد گیاه کند میشود. کپک دوده ای که بر روی عسلک زندگی میکند باعث ایجاد لکه های تیره و بد شکل بر روی گیاه میشود. عسلک نه تنها برای گیاه مشکل ساز میشود بلکه اگر در گیاه آپارتمانی اتفاق بیفتد باعث کثیف شدن لوازم خانه و اطراف گلدان نیز میشود بنابراین باید عسلک را از گیاه پاک کنید و عامل آن را از بین ببرید


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.