فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

کمک به درخت برای تولید برگ، کار ساده ای نیست و معمولا بستگی به مشکل برگ دهی گیاه دارد. بهترین راه کمک به تولید برگ در درخت این است که از آن به درستی مراقبت و محافظت کنیم.
مشکلات برگ دهی: علت برگ ندادن برخی گیاهان چیست؟
مشکلات برگ دهی: علت برگ ندادن برخی گیاهان چیست؟

درختان برگ ریز ( Deciduous ) به گیاهانی گفته میشود که برگهایشان را در زمستان از دست میدهند. این درختان به خصوص درختان میوه، نیاز به یک دوره خواب زمستانی دارند تا خوب رشد کنند. مشکلات برگ دهی در درختان برگ ریز امری شایع بوده و ممکن است موجب اضطراب و نگرانی در صاحب درخت شود و این تصور ایجاد شود که درخت مرده است و دیگر هرگز بار نمیدهد. تشخیص علت عدم تولید برگ در درختان برگ ریز کار ساده ای نیست و باید دلایل مختلف بررسی و رد شوند تا علت آن شناسایی شود.


چرا درخت من برگ نمیدهد؟

درخت برگ ریزی که در فصل بهار هیچ برگی تولید نمیکند، احتمالا دچار مشکلاتی شده است. بهتر است پیش از این که نتیجه گیری در مورد مرگ گیاه یا عدم رشد آن بکنید، وضعیت را ارزیابی کنید.

-    درختی که هیچ برگی نمیدهد ممکن است در جوانه زدن مشکل داشته باشد. اگر درخت مقداری برگ دارد، جوانه برگهایی که بیرون نزده و رشد نکرده اند را ارزیابی کنید. اگر جوانه را قطع کردید و داخل آن قهوه ای رنگ و مرده بود، نشانگر این است که مدتهاست جوانه مرده است اما در صورتی که داخل جوانه قهوه ای رنگ است اما هنوز بیرون آن سبز مانده است، آسیب احتمالا ناشی از سرما زدگی بوده است.

-    همچنین میتوانید بررسی کنید ببینید شاخه هایی که میبینید هنوز زنده هستند یا خیر. اگر جوانه های زیادی مرده باشند اما شاخه ها زنده باشند، ممکن است درخت زمانی به علت استرس محیطی یا مشکلات ریشه تا حدی آسیب دیده باشد.

-    هنگامی که ابدا هیچ جوانه ای روی درخت وجود ندارد، باید به بیماریها شک ببرید. بیماری قارچی پژمردگی ورتیسیلیومی (Verticillium wilt) درختان افرا شایع است. در صورتی که چوب درخت نواری شده باشد، عامل این وضعیت بیماری قارچی تشخیص داده میشود. متاسفانه هیچ راه کنترلی برای این مشکل وجود ندارد.

-         برخی از درختها مانند درختان میوه به این دلیل برگ نمیدهند که هنوز سرمای زمستان کاملا برطرف نشده است.

چگونه کمک کنیم تا درخت برگ بدهد؟

کمک به درخت برای تولید برگ، کار ساده ای نیست و معمولا بستگی به مشکل برگ دهی گیاه دارد. بهترین راه کمک به تولید برگ در درخت این است که از آن به درستی مراقبت و محافظت کنیم. آب دهی منظم، کود و خاک مناسب و هرس مناسب و طبق برنامه کمک میکند درخت تا حد ممکن سالم بماند .

در مورد درختی که از استرس رنج میبرد، شستشوی مناسب گاهی به بازیابی سلامتی درخت کمک میکند. علفها و سبزیهای اطراف درخت را بچینید تا رقابت برای دریافت مواد مغذی کاهش یافته و سلامت درخت حفظ شود.

برخی عوامل عدم تولید برگ در گیاه مانند شرایط جوی قابل کنترل نیستند.

دریافت کمک حرفه ای برای درختی که برگ تولید نمیکند

اگر درختانی دارید که برگ نداده اند بهترین راه این است که پیش از هر اقدام و درمانی، از کارشناس مشورت بگیرید تا آسیب کمتری به گیاه وارد کرده و احتمال بازگرداندن سلامتی به آن افزایش یابد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.