فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

مراقبت پس از برداشت بادام زمینی و پس از آن بو دادن آن پیش از خوردن، مراحلی است که در سلامت و طعم نهایی خورکی تاثیر زیادی دارد. خشک کردن بادام زمینی هایی که از گیاه بادام زمینی چیده اید اهمیت زیادی دارد
نگهداری و ذخیره سازی بادام زمینی پس از برداشت محصول
نگهداری و ذخیره سازی بادام زمینی پس از برداشت محصول

کاشت بادام زمینی در باغچه کار جالبی است و شاید بسیاری از ما اگر بدانیم چگونه بادام زمینی در باغچه پرورش بدهیم، این کار را انجام دهیم و از کره بادام زمینی خانگی خودمان لذت ببریم. اما یکی از چیزهایی که باید بدانیم این است که پس از رسیدن میوه گیاه بادام زمینی، چگونه آن را برداشت کرده و نگهداری کنیم؟ مراقبت پس از برداشت بادام زمینی و پس از آن بو دادن آن پیش از خوردن، مراحلی است که در سلامت و طعم نهایی خورکی تاثیر زیادی دارد. خشک کردن بادام زمینی هایی که از گیاه بادام زمینی چیده اید اهمیت زیادی دارد.

 

کاشت و پرورش بادام زمینی

بادام زمینی اگر چه مغز درختی محسوب نمیشود ولی به علت شباهت زیادی که به مغزهای درختی دارد هم از نظر ظاهری و هم از نظر غذایی، آن را به عنوان مغز در آجیل و خوراکی های دیگر استفاده میکنیم. گیاه بادام زمینی همانند محصولات کشاورزی به عمل می آید. گیاه رشد کرده و پس از بلوغ گل میدهد اما در واقع میوه ای که ما از آن انتظار داریم در زیر زمین قرار دارد. بنابراین برای برداشت بادام زمینی باید گیاه را از زمین بیرون بکشید و ریشه های غده ای شکل آن را جدا کنید. به همین علت برای کاشت و پرورش بادام زمینی باید خاکی را انتخاب کنید که قابلیت زهکشی مناسب داشته و متراکم نباشد تا غلافهای بادام زمینی بتوانند در داخل خاک رشد کنند. کاشت بادام زمینی باید پس از رفع خطر سرما زدگی بهار انجام شود که دمای خاک به 18 درجه سانتیگراد رسیده باشد تا بتوانند سبز شوند. بذرهای بادام زمینی را در عمق یک تا یک و نیم اینچی (2.5 تا 3.7 سانتیمتری) بریزید. باید 15 تا 20 سانتیمتر بین آنها فاصله باشد. بادام زمینی گیاهی یک ساله و مناسب مناطق گرمتر است و برای بالغ شدن حداقل به 120 روز بدون سرما نیاز دارد.

 

برداشت بادام زمینی

محتوای رطوبت غلاف بادام زمینی پس از این که آن را از زمین بیرون کشیدید، بین 35 تا 50 درصد است. این رطوبت بالا را باید به درستی از بادام زمینی ها بیرون بکشید تا خراب نشوند. در روش مراقبت مناسب پس از برداشت بادام زمینی، باید رطوبت آنها به 8 تا 10 درصد کاهش یابد. عدم مراقبت مناسب منجر به کپک زدن و فاسد شدن بادام زمینی ها میشود.

 

مراقبت پس از برداشت بادام زمینی

در اواخر تابستان تا اوایل پاییز پس از این که برگها شروع به زرد شدن کردند بادام زمینی ها را برداشت کنید. با دقت هر گیاه را از خاک بیرون بکشید و بتکانید تا خاک شل اطراف غلافها بریزد. سپس با خشک کردن طبیعی یا مکانیزه، بادام زمینی ها را خشک کنید. کشاورزانی که در مقیاس بزرگ بادام زمینی میکارند از تکنولوژیهای مکانیکی برای مراقبت پس از برداشت بادام زمینی استفاده میکنند اما برای افرادی که در باغچه خود تعدادی بادام زمینی کاشته اند، خشک کردن بادام زمینی در جریان هوا کار ساده ای است. میتوانید این مغزها را گاراژ، پشت بام، انباری یا تراس خشک کنید به شرطی که مکانی که آنها را نگهداری میکنید گرم و خشک باشد و رطوبت آن بسیار پایین باشد. گیاه را یک یا دو هفته در این مکان آویزان کنید. شرایط مرطوب باعث پوسیدگی و فساد بادام زمینی ها میشود و گرمای زیاد یا خشک شدن سریع باعث کاهش کیفیت و مرغوبیت آنها شده و طعم عجیبی به آنها میدهد و همچنین باعث شکاف خوردن غلاف میشود.

بارندگی در روزهای آخر مراقبت پس از برداشت، باعث تغییر رنگ پوسته بادام زمینی و احتمال کپک زدگی و آفت زدگی میشود.

 

ذخیره سازی و نگهداری بادام زمینی

پس از این که این مغزها را خوب مراقبت و خشک کردید، نوبت به ذخیره سازی آنها میرسد. نگهداری بادام زمینی باید در کیسه های توری در مکانی خنک با تهویه هوای مناسب انجام شود تا زمانی که بتوانید آنها را بو داده کنید. بادام زمینی حاوی مقدار زیادی روغن است از این رو در نهایت شروع به فاسد شدن میکند. برای افزایش طول عمر بادا زمینی انها را در ظرفهای در دار در یخچال ذخیره کنید. به این ترتیب تا چندین ماه میتوانید آنها را نگه دارید. همچنین اگر بادام زمینی را در فریزر بگذارید تا چند سال میتوانید عمر آنها را زیاد کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.