فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

هرس درختچه میخک هندی به طور کلی شامل چیدن شاخه های شکسته یا آسیب دیده یا بدشکل می باشد. به هر صورت هرس میخک هندی بخشی از مراقبت های سالیانه این گیاه محسوب نمیشود
گیاهان زینتی: چگونه میخک هندی را هرس کنیم؟
گیاهان زینتی: چگونه میخک هندی را هرس کنیم؟

درختچه میخک هندی ( Daphne ) گیاهی شگفت انگیز با گلهای معطر سفید یا صورتی است که در دسته های کوچکی، گرد هم آمده اند. این درختچه به ندرت از چند فوت بلندتر میشود (معمولا تا یک متر رشد میکند) و بزرگترین ارقام آن به ندرت به یک و نیم متر میرسند. این گیاه رشد کندی دارد و معمولا نیازی به هرس ندارد مگر این که رشد آن برای گیاه دیگری مزاحمت ایجاد کند. اگر دچار این مشکل شدید و لازم شد میخک هندی را هرس کنید، باید روش هرس کردن آن را بدانید. از آنجایی که این درختچه زینتی بر روی شاخه های چوبی قدیمی تر گل میدهد، زمان بندی هرس کردن آن مهم است وگرنه ممکن است طی هرس شاخه هایی را که قرار بوده گل بدهند، بچینید و گلهای آن را از دست بدهید.

 

مراقبت از میخک هندی

گیاه میخک هندی اواخر زمستان تا اوایل بهار گل میدهد. سرعت کند رشد این درختچه به این معنی است که انتظار نداشته باشید در بهار ابعاد آن بزرگتر شود. میخک هندی همیشه سبز است اما در مناطقی که زمستانهای خیلی سرد دارند، خزان میکند. گونه ای از میخک هندی به طور متوسط 1 تا 1.2 متر بلند میشود و 1.2 متر وسعت پیدا میکند. شکل میخک هندی گرد است و برگهای اره ای چرمی مانند ضخیمی دارد.

 

شرایط لازم برای پرورش درختچه میخک هندی

میخک هندی شوک جا به جایی را نمیتواند تحمل کند بنابراین باید در مورد جایی که آن را میکارید، مطمئن باشید تا بعدا نخواهید آن را جا به جا کنید.

میخک هندی به مکانی آفتابی تا نیم سایه نیاز دارد.

خاکی که میخک هندی را در آن میکارید باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد و مدت زیادی گلی نماند. با این حال این گیاه دوست ندارد ریشه هایش خشک باشند بنابراین باید آبیاری عمیق برای آن انجام بدهید. برای حفظ رطوبت خاک اطراف گیاه، در هنگام کاشت در عمق 30 سانتیمتری ، یک لایه 7.5 سانتیمتری کمپوست بریزید. همچنین با مالچ پاشی در اطراف قاعده گیاه میتوانید به حفظ رطوبت آن کمک کنید.

در بهار پس از گلدهی، کود متعادل به گیاه بدهید.

 

میخک هندی را کی باید هرس کنیم؟

لازم به ذکر است که درختچه میخک هندی برای تقویت یا بهبود شکل و پر پشت شدن، نیازی به هرس ندارد و با مشکل انبوه شاخه ها و رشد خارج از کنترل و نازیبای آن نیز مواجه نمیشوید بنابراین لازم نیست میخک هندی سالم را هرس کنید.

هرس درختچه میخک هندی به طور کلی شامل چیدن شاخه های شکسته یا آسیب دیده یا بدشکل می باشد. به هر صورت هرس میخک هندی بخشی از مراقبت های سالیانه این گیاه محسوب نمیشود. بهترین زمان برای چیدن هر شاخه ای از این گیاه، پس از گلدهی است تا از چیدن جوانه ها جلوگیری شود. در بعضی رقمها گلدهی اواخر زمستان و در برخی دیگر اواخر بهار است.

 

چگونه میخک هندی را هرس کنیم؟

هرس این درختچه همانند هرس هر گیاه دیگری ابتدا نیاز به ابزار تمیز و ضد عفونی شده دارد. از قیچی باغبانی تمیز و تیز استفاده کنید. به ندرت شاخه های میخک هندی به قدری چوبی و سخت میشوند که نیاز به اره داشته باشید.

محل برش شاخه را دز زیر جوانه ها یا گره های تازه، انجام بدهید. ساقه ها را با زاویه کم ببرید تا به خارج شدن آب از لبه برش کمک شود و احتمال پوسیدگی و خراب شدن آن کاهش یابد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.