فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

بوته پیچ اناری را به راحتی میتوانید تکثیر کنید. برای تکثیر آن میتوانید از ساقه های نیمه چوبی آن در اواسط تابستان قلمه بگیرید. باید قلمه را در مراحل ریشه زایی، تحت رطوبت کافی قرار دهید تا ساقه و برگهای آن سالم و آب دار بمانند و خشک نشوند.
گیاهان مقاوم به گرما: تکثیر بوته پیچ اناری با قلمه چگونه است؟
گیاهان مقاوم به گرما: تکثیر بوته پیچ اناری با قلمه چگونه است؟

گیاه پیچ اناری ( trumpet creeper ، trumpet vine ، Campsis radicans ) یک گیاه رونده خزان دار است که به گلهای شیپوری شکل درشت قرمز و نارنجی خود شناخته میشود. پیچ اناری امروزه با توجه به گرم شدن هوا، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت گسترده برای طراحی فضای سبز استفاده میشود. این گیاه در شرایط آب و هوایی گرم ممکن است رشد زیاد و تهاجمی داشته باشد و باید رشد آن را تحت کنترل بگیرید.

 

مواد لازم برای تکثیر و ازدیاد پیچ اناری

بوته پیچ اناری را به راحتی میتوانید تکثیر کنید. برای تکثیر آن میتوانید از ساقه های نیمه چوبی آن در اواسط تابستان قلمه بگیرید. باید قلمه را در مراحل ریشه زایی، تحت رطوبت کافی قرار دهید تا ساقه و برگهای آن سالم و آب دار بمانند و خشک نشوند.

مواد لازم

  • قیچی تیز و تمیز باغبانی
  • ماسه شسته رودخانه ای
  • کوکوپیت
  • سطل یا تشتی برای ترکیب خاکها
  • گلدان پلاستیکی 10 سانتیمتری (قطر دهانه)
  • هورمون ریشه زایی (اختیاری)
  • پلاستیک شفاف
  • اسپری آب
  • گلدان پلاستیکی 15 سانتیمتری
  • خاک گلدانی

 

 

روش قلمه گرفتن از گیاه پیچ اناری

ابتدا خاک مناسبی برای کاشت قلمه فراهم کنید. برای این منظور به مقدار مساوی ماسه شسته شده رودخانه ای و کمپوست یا خاک تورب یا کوکوپیت را در یک ظرف ترکیب کنید. این ترکیب را با آب خیس کنید و بگذارید غرق در آب باشد تا مواد گیاهی پر آب شود. این فرایند حدود 20 تا 30 دقیقه طول میکشد. این ترکیب را در یک الک یا آبکش بریزید تا آب آن تخلیه شود.

خاکی که به عنوان بستر کاشت قلمه آماده کرده اید را هم بزنید تا ماسه و کوکوپیت یا کمپوست کامل با هم ترکیب و یکدست شوند. اکنون میتوانید خاک قلمه را در یک گلدان پلاستیکی 10 سانتیمتری بریزید. توجه داشته باشید حتما ته گلدانتان باید حداقل دو سوراخ زهکشی آب، داشته باشد. گلدان را کنار بگذارید و به سراغ آماده کردن قلمه پیچ اناری بروید.

یک قلمه به طول 10 سانتیمتر از راس یک ساقه سالم پیچ اناری انتخاب کنید. ساقه ای را انتخاب کنید که شاداب و پوشتی باشد و برگهای زیادی داشته باشد ولی هیچ گل یا جوانه گل در آن نباشد. از چیدن ساقه هایی که دچار آفت زدگی شده اند یا صدمه دیده اند یا علائم بیماریهای قارچی یا تنش را نشان میدهند (برای مثال ممکن است برگها زرد شده یا رشد آن بدشکل و ناهنجار باشد) پرهیز کنید.

برای چیدن ساقه با قیچی باغبانی تمیز و ضد عفونی شده، درست از زیر یک جفت برگ برش را انجام دهید. سپس همه برگهای نیمه پایینی قلمه را جدا کنید تا گره های رشد آن نمایان شود چون از این مناطق ریشه زایی انجام میشود. توجه داشته باشید نباید هنگام چیدن برگها، پوست گیاه آسیب ببیند. در صورت تمایل میتوانید نیمه پایینی قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا احتمال ریشه زدن قلمه بیشتر شود.

سوراخی با عمق 5 سانتیمتر در مرکز بستر کاشتی که از قبل آماده کرده بودید، ایجاد کنید. بخش بدون برگ قلمه پیچ اناری را در سوراخ ایجاد شده قرار دهید. قلمه را به صورت قائم نگه دارید و با ملایمت خاک پیرامون آن را فشار دهید تا قلمه را خوب نگه دارد.

گلدان را با پلاستیک شفافی بپوشانید تا رطوبت قلمه و خاک حفظ شود. توجه داشته باشید پلاستیک نباید با قلمه تماس پیدا کند بلکه باید بدون تماس با هیچ بخشی از گیاه، آن را احاطه نماید. در صورتی که پلاستیک باعث گرم شدن بیش از حد فضای داخل گلدان میشود، این کار را انجام ندهید. گلدان را در مکانی روشن قرار دهید اما نباید آفتاب مستقیم به آن بتابد. همچنین محل قرار گیری قلمه باید از وزش باد در امان باشد. در غیر این صورت گیاه رطوبت خود را از دست داده و پژمرده میشود.

دو مرتبه در روز پلاستیک روی قلمه را بردارید و قلمه را غبارپاشی کنید. سطح رطوبت ترکیب خاک را در هر مرتبه غبارپاسی بررسی کنید. در صورتی که به نظر میرسد تا عمق 5 سانتیمتری خاک رطوبت خیلی کم شده است، به آن آب بدهید. از آبیاری بیش از حد قلمه پیچ اناری پرهیز کنید چرا که باعث پوسیدگی ریشه میشود.

سه ماه بعد ریشه دهی قلمه را بررسی کنید. برای این منظور با ملایمت کمی قلمه را از قاعده بگیرید و به سمت بیرون بکشید. اگر قلمه در مقابل بیرون آمدن مقاومت دارد با موفقیت ریشه داده است.

سه هفته بعد از ریشه زایی قلمه پیچ اناری، گلدان آن را تعویض کنید و در یک گلدان 15 سانتیمتری پر شده با خاک گلدانی قرار دهید. گیاه را در مکانی گرم که در مقابل باد و آفتاب مستقیم محافظت شود قرار دهید تا گیاه پیچ اناری تازه، اولین زمستان خود را پشت سر بگذارد. پس از پایان خطر سرما زدگی بهار میتوانید گیاه را در بستر کاشت دائمی خود در باغچه بکارید.

 

نکته مهم در قلمه گرفتن از پیچ انداری

هنگامی که میخواهید ساقه پیچ اناری را بچینید، حتما دستکش دست کنید. پوست برخی افراد ممکن است دچار واکنش و التهاب شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.