فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

معمولا بهتر است آبیاری گیاه در دفعات کمتر ولی به صورت عمیق انجام شود. هنگام آبیاری گیاهان، باید آب تا حد ممکن به کندی و عمیق داده شود.
روشهای کاهش تنش گرمایی تابستان بر گیاهان
روشهای کاهش تنش گرمایی تابستان بر گیاهان

با توجه به گرم شدن کره زمین و گرمتر شدن تابستان بسیاری از نواحی، اهمیت کاهش تنش گرمایی در گیاهان اعم از محصولات کشاورزی و باغی و درختان زینتی باغچه ها و فضای سبز افزایش می یابد. گیاهان در هوای گرم و خشک به سرعت آب خود را از دست میدهند و خشک میشوند. در اینجا با اقداماتی برای کاهش آسیبهای گرما زدگی در گیاهان آشنا میشوید.

روشهایی برای کاهش گرما زدگی گیاهان در تابستان

  • مالچ پاشی

در صورتی که سطح خاک را با یک لایه 2 تا 5 سانتیمتری مالچ بپوشانید، خاک چند درجه خنکتر از هوای داغ تابستانی می ماند. به این ترتیب ریشه های گیاه که در خاک قرار دارد خنک مانده و تا حد زیادی تبخیر و از دست دادن آب در گیاه کند میشود. با خنک ماندن سیستم ریشه و کاهش از دست دهی آب، گیاه نیاز کمتری به آبیاری پیذا میکند. یکی دیگر از فواید مالچ پاشی، جلوگیری از رشد علفهای هرز است. همچنین در زمستان ریشه ها گرمتر می مانند و از سرما زدگی گیاه جلوگیری میشود

 

شکل- آبیاری قطره ای

شکل- آبیاری با لوله های تراوا 

شکل- آبیاری بارانی ضربه ای

شکل- آبیاری فواره ای بادبزنی

  • روش صحیح آبیاری

معمولا بهتر است آبیاری گیاه در دفعات کمتر ولی به صورت عمیق انجام شود. چمن و بسترهای کاشت معمولا تنها 3 سانتیمتر آب در هفته نیاز دارند. هنگام آبیاری گیاه، باید آب تا حد ممکن به کندی داده شود. در صورت امکان از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید یا آبیاری با لوله های تراوا ( soaker hoses ) انجام دهید. آبیاری بارانی ضربه ای ( Impact sprinkler ) بیشتر از آبیاری فواره ای بادبزنی  ( oscillating sprinkler ) باعث میشود آب به تدریج و کامل در خاک نفوذ کند.

 

  • زمان مناسب آبیاری

بهترین زمان برای آبیاری اول صبح است. پس از آن اوایل شب بهترین زمان است. نباید در اوج گرمای روز آبیاری انجام دهید چرا که به سرعت آب تبخیر میشود و هدر میرود.

 

چمن را ماهی یک بار آب بدهید حتی اگر به خواب تابستانی برود

علیرغم باور عموم، علف در صورتی که در گرمای شدید تابستان به خواب برود همیشه دوباره بیدار نمیشود. معمولا علف هنگامی که رطوبت در پاییز تمین شود مجددا به زندگی بازگشته و سبز میشود اما اگر تابستان به حد شدیدی خشک باشد علف ممکن است از تشنگی بمیرد. اگر تابستان بسیار گرم و خشک دارید، حداقل یک بار در ماه چمن را آبیاری کنید. نباید چمن یا علفهای دیگر را به قدری آب بدهید که علف از خواب بیدار شود. بلکه تنها یک بار در ماه کفایت میکند. هنگام آبیاری حدود 2 تا 3 سانتیمتر آب بدهید. این مقدار برای بیدار کردن گیاه کافی نیست اما رطوبت کافی برای زنده نگه داشتن آن فراهم می نماید. حتما مواد مغذی کافی در اختیار چمن و علفها قرار دهید (کود دهی کافی داشته باشید).

میزان اسیدیته خاک را بررسی کنید و مطمئن شوید pH آن متعادل است. علفهای هرز را بکنید چون مواد مغذی را از خاک سرقت میکنند.

 

  • آبیاری درختانی که در وسط چمن آرمیده در خواب تابستانی قرار دارند

بسیاری از افراد آبیاری به چمن را در تابستان متوقف میکنند تا گیاهان به خواب تابستانی بروند. این کار مشکلی برای چمن ایجاد نمیکند چرا که چمن با شروع بارندگی یا آبیاری در پاییز دوباره سبز میشود اما نباید همین نسخه را برای درختان در حال رشد در وسط چمن یا نواحی دیگر بپیچید. درختان در گرمای تابسنان نیز در حال رشد فعال قرار دارند. جالب است بدانید بخش اعظم ریشه درختان حتی در مورد درختان خیلی بزرگ، در 15 تا 60 سانتیمتری عمق خاک قرار دارند. اغلب ریشه درختانی که در چمن قرار گرفته اند درست در زیر سطح علفها هستند و در صورتی که چمن آبیاری نشود این بخش از خاک کاملا خشک میشود. برای جلوگیری از تنش آبی در درختان در دوره های طولانی گرما و خشکی، قاعده درخت را به صورت عمیق آبیاری کنید. توجه داشته باشید تنش آبی گیاهان را در مقابل بیماریهای گیاهی و آفت زدگی آسیب پذیر می سازد. بهترین راه این است که ماهی یک بار درخت به صورت عمیق آبیاری شود. میتوانید لوله های تراوا را دور درخت بپیچید تا آب از تنه تا محدوده سایه انداز درخت، خاک را خیس کند. باید لوله های تراوا تا چند ساعت باز باشند. سپس سوراخ کوچکی بکنید تا ببینید آیا آب به عمق سی سانتیمتری نفوذ کرده است یا نه. اگر نه باید مدت بیشتری بگذارید لوله های تراوا کار خود را انجام دهند. اگر از سیستم آبیاری قطره ای یا شلنگ آب استفاده میکنید ترجیحا جریان آب کم باشد تا به کندی اما به مدت طولانی آبیاری انجام شود.







  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.