فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

گیاه شاهپسند به آفتاب زیاد نیاز دارد تا به خوبی گل بدهد. بنابراین باید آن را جایی بکارید که حداقل 6 ساعت در روز آفتاب کامل دریافت نماید و بهتر این است که هشت ساعت یا بیشتر آفتاب بگیرد. هنگامی که گیاهان گلدار مانند شاهپسند از آفتاب زیاد محروم میشوند، از دلایل گل ندادن شاهپسند است.
دلایل گل ندادن گیاه شاهپسند چیست؟
دلایل گل ندادن گیاه شاهپسند چیست؟

گیاه شاهپسند درختی یکی از گیاهان مقاوم، زیبا و مناسب برای طراحی فضای سبز و زیبا سازی باغچه است. گلهای زیبا و رنگارنگ خوشه ای شاهپسند پروانه ها را به خود جذب میکند و به این ترتیب زیبای فضا دوچندان میشود. از آنجایی که شاهپسند مقاوم به گرما و خشکی است برای بیشتر مناطق ایران گیاهی بسیار محبوب به شمار می آید. اما گاهی اوقات این گیاه زیبا گل نمیدهد. در حقیقت طول مدت گلدهی شاهپسند درختی که در واقع حالت درختچه ای دارد، زیاد است اما هنگامی که درخت به گل نمینشیند ممکن است حس نگرانی یا دلسردی به شما بدهد. عدم گلدهی شاهپسند دلایل مختلف میتواند داشته باشد. در اینجا با دلایل گل ندادن شاهپسند آشنا میشوید.

 

دلایل گل ندادن شاهپسنددلایل گل ندادن شاهپسند

چه عواملی باعث عدم گلدهی شاهپسند میشوند

اگر چه معمولا هنگامی که شاهپسند را خریداری میکنید، معمولا گل دارد، اما ممکن است پس از این که آن را به منزل یا باغچه آوردید دیگر به گلدهی ادامه ندهد. این مشکل متداولی در همه درختچه ها پس از جا به جایی و انتقال به محیط جدید است. 



دستکاری ریشه ها و تغییر محیط میتواند منجر به شوک شدن شدید گیاه شود که حاصل آن ریزش شکوفه ها و برگها اندکی پس از کاشت گیاه خواهد بود. این واکنش طبیعی گیاه است که به مرور زمان بهبود می یابد اما در صورتی که مدتی گذشته است اما هنوز شاهپسند گل نمیدهد احتمالا با یکی از مشکلات زیر مواجه شده است. 


1-     عدم دریافت آفتاب کافی

گیاه شاهپسند به آفتاب کامل نیاز دارد تا به خوبی گل بدهد. بنابراین باید آن را جایی بکارید که حداقل 6 ساعت در روز آفتاب کامل دریافت نماید و بهتر این است که هشت ساعت یا بیشتر آفتاب بگیرد. هنگامی که گیاهان گلدار مانند شاهپسند از آفتاب زیاد محروم میشوند، انرژی کافی برای گلدهی به دست نمی آورند.

2-     رسیدگی بیش از حد

هنگامی که گیاهانی که به شرایط سخت مقاوم هستند مانند شاهپسند مراقبت بیش از حد دریافت میکنند، در واقع این پیام را دریافت میکنند شرایط زندگی آسان است و نیازی به تولید مثل و باروری نداری. در صورتی که گیاه شاهپسند احساس کند نیازی به تولید مثل نیست، انگیزه ای برای گلدهی ندارد. بنابراین نباید برای این گیاه آبیاری زیاد انجام دهید و کود زیادی در اختیار آن بگذارید. 


3-     آفت زدگی

شاهپسند معمولا به آفت زدگی بسیار مقاوم است اما ممکن است مورد هجوم ف آفت سنک شاهپسند ( lace bug ) قرار بگیرد. این آفتها از برگهای شاهپسند تغذیه میکنند و آسیبی که ایجاد میکنند شبیه زنجره است. هجوم این آفت باعث تنش در گیاه میشود به طوری که از گلدهی امتناع میورزد. اگر همه شرایط مساعد است اما شاهپسند گل نمیدهد به دنبال علائم آفت زدگی و مشاهده حشرات کوچک در سطح زیرین برگهای گیاه باشید. در صورتی که متوجه آفت زدگی شدید، با صابون باغبانی آنها را از بین ببرید. پس از نابودی آفتها گیاه میتواند دوباره سلامتی و شادابی خود را باز یابد. 


4-     غلافهای سبز رنگ عجیب

به دقت گیاه را بررسی کنید و ببینید آیا غلافهای سبز رنگ کوچکی تولید کرده است یا نه. این غلافها، بذرهای کوچک گیاه شاهپسند هستند. پس از این که گیاه وارد مرحله تولید بذر شد، دلیلی برای ادامه گلدهی ندارد چرا که ماموریت خود که تولید مثل است را انجام داده است. بنابراین این غلافهای بذر را بچینید تا گلدهی مجدد گیاه تحریک شود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.