فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

نباید به رز بیش از حد آب دهید چرا که خیس بودن دائمی خاک باعث تضعیف گیاه و هجوم آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود.
دلایل کوچک بودن گل رز
دلایل کوچک بودن گل رز

گیاه رز چه به صورت درختچه ‌ای باشد یا بوته ‌ای و یا گلدانی، به خاطر گل‌های زیبایش پرورش داده می‌شود. اگر می‌خواهید گیاهتان گلدهی مناسبی داشته باشد، باید درست از آن مراقبت کنید.

بوته رز به شش تا هشت ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد به خصوص در ساعات صبح. همچنین این گیاه به مقدار زیادی آب، کود، گردش هوا و فضای کافی برای رشد بدون رقابت با گیاهان دیگر نیاز دارد. بوته رز را هر سال باید هرس کنید. خاک گلدان یا باغچه‌ ای که رز در آن قرار دارد، باید قابلیت زهکشی خوبی داشته و کمی اسیدی و حاوی مقدار زیادی مواد آلی باشد.

- نوع رز

حتی در صورتی که تمام کارها را درست انجام دهید و از گیاهتان خوب مراقبت کنید تا گل‌های درشتی تولید کند، در صورتی که نوع گیاهتان به گونه ای باشد که گل‌های کوچکی حاصل می‌کند نمی‌توانید با تغییر شرایط و مراقبت این ویژگی ژنتیکی گیاه را تغییر دهید. چرا که اصلاً این گیاه قابلیت تولید گل‌های درشت را ندارد. اگر می‌خواهید گل‌های درشت داشته باشید، از گونه ‌های گل درشت رز باید استفاده کنید.

- هرس مناسب

هرچه هرس گونه رز شدیدتر باشد، گل‌های درشت‌تری حاصل می‌کند. در فصل بهار شاخه ‌های قدیمی گیاه را که دیگر گل خوب نمی‌دهند، آسیب دیده‌ اند یا ضعیف‌تر هستند، ببرید. خیلی زود گیاه دوباره رشد کرده و به شکوفایی می‌رسد. حتی گاهی می‌توان شاخه ها را تا نزدیکی سطح زمین هرس کرد. شاخه ‌های سالم را نیز باید کوتاه کنید به صورتی که ارتفاع آنها 45 تا 60 سانتی‌متر بالاتر سطح زمین باشد. با این کار اگر چه ممکن است گل‌دهی کندتر شود، اما گل‌ها بزرگ‌تر خواهند شد. یک استثنا برای این شیوه هرس، بوته ‌های قدیمی رز هستند که به هرس شدید واکنش نشان می‌دهند و تنها باید حدود یک سوم آنها هرس شود. دوباره در فصل پاییز به هرس سبک بوته رز بپردازید و شاخه ‌های آسیب دیده، مرده یا بدون بار را جدا کنید. در مورد انواع بالارونده رز، در فصل پاییز باید شاخه ‌های قدیمی را جدا کنید اما شاخه‌ های جدیدتر باید بر روی گیاه باقی بمانند مگر این که خیلی بزرگ شده و فضای زیادی را گرفته باشند.

- کود دهی

در فصل بهار همین که برگ‌های گیاه شروع به رشد کردند، باید به گیاه کود بدهید. کود دهی را تا فصل پاییز ادامه دهید و حداقل شش هفته پیش از اولین سرما زدگی پاییز کود دهی را متوقف کنید. پس از هر دوره گلدهی باید کود دهی را تکرار کنید یا در مورد گیاهانی که گلدهی دوره ‌ای ندارند، هر دو ماه یکبار کود بدهید. دستورالعمل کود دهی بر روی برچسب روی محصول درج شده است و باید شما نیز از همان دستورالعمل پیروی کنید. کمبود پتاسیم یا نیتروژن خاک می‌تواند منجر به کوچک شدن گل‌ها شود در حالی که کمبود فسفر باعث کم شدن تعداد گل‌ها و یا عدم تولید گل می‌شود.

- عوامل دیگری که باعث کوچک شدن گل رز می‌شود

اگر گیاه رز شما در سایه قرار داشته باشد، طبیعتاً گل‌های آن کوچک‌تر خواهند بود چرا که این گیاه برای گلدهی به چند ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارد. کمبود آب نیز می‌تواند باعث کوچک شدن گل‌های رز شود. هنگام آبیاری توجه داشته باشید که خاک تا عمق 5 تا 10 سانتی متری خشک شده باشد. سپس آبیاری عمیق انجام دهید. نباید به رز بیش از حد آب دهید چرا که خیس بودن دائمی خاک باعث تضعیف گیاه و هجوم آفت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. این موضوع باعث می‌شود گیاه نتواند گل‌های درشتی تولید کند. هر هفته تمام گیاه را کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ آفتی بر روی برگ‌ها و ساقه ‌های آن قرار ندارد. در صورتی که متوجه آفت زدگی شدید، با استفاده از آب ‌پاشی، روغن‌های گیاهی حشره ‌کش یا آفت‌ کش‌های شیمیایی با آفت مقابله کنید. ویروس‌هایی مانند موزائیک رز ( rose mosaic ) باعث توقف رشد گیاه می‌شوند اما متأسفانه هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.