فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

آسیب ناشی از لارو برگ پیچ معمولا جزئی است اما برخی سالها ممکن است تخریب آنها بسیار شدید باشد
کنترل آفت: مبارزه با کرمهایی که برگها رو لوله میکنند
کنترل آفت: مبارزه با کرمهایی که برگها رو لوله میکنند

آفت زدگی

گاهی اوقات علیرغم تمام تلاش هایی که در پرورش گل و گیاه انجام می دهید، گیاهانتان دچار آفت زدگی می شوند یکی از این آفت ها، لارو برگ پیچ ( (leafroller است که به پرواننده پیچاننده برگ نیز شهرت دارد  اما در اصل خود پروانه برگ را نمیپیچاند بلکه لاروهای این شب پره خود را در داخل برگ میپیچند و سپس با تنیدن پیله جای خود را محکم میکنند.

شب پره والد لاروها، به رنگهای مختلفی از قهوه ای تا خاکستری ممکن است دیده شود و با مشاهده آنها ممکن است متوجه خطر نشوید. اندکی پس از این که این شب پره ها دور و بر گیاهان شما پرسه زدند، ممکن است متوجه شوید برگهای گیاهانتان لوله شده است. هنگامی که برگ لوله شده را باز میکنید میبینید یک کرم در داخل آن پنهان شده است.

لارو برگ پیچ چیست؟

لاروهای برگ پیچ یا پیچاننده برگ کرمهای کوچکی هستند که طولشان به حدود 2 تا 3 سانتیمتر میرسد. اغلب این کرمها سر تیره رنگ و بدن سبز تا قهوه ای دارند. این لاروها از همان آشیانه ای که از برگهای گیاهان میزبانشان ساخته شده است، تغذیه میکنند. لارو برگ را لوله میکند و با تار یا ابریشم آن را گره میزند. هنگامی که داخل آشیانه برگی اش آرام گرفت، با جویدن سوراخهایی داخل بافت برگ ایجاد میکند. گاهی اوقات لارو برگهای بیشتری به لانه اش اضافه میکند تا خود را از شکارچیان محافظت نماید.

آسیب ناشی از لارو برگ پیچ معمولا جزئی است اما برخی سالها ممکن است تخریب آنها بسیار شدید باشد. هنگامی که در یک گیاه لانه های زیادی ایجاد کرده باشند، ممکن است گیاه دچار برگ ریزش شود. تعداد زیاد لاروهای برگ پیچ ممکن است از میوه ها نیز تغذیه کنند که در این صورت باعث بد شکلی و ایجاد جای زخم در میوه میشوند. گیاهانی که بیشتر دچار هجوم آفت لارو برگ پیچ میشوند اغلب گیاهان چوبی و درختان میوه مانند گلابی، سیب، هلو و حتی نارگیل هستند.

روشهای مقابله با آفت لارو برگ پیچ

گاهی اوقات نیازی نیست نگران این آفت باشید. به راحتی می‌توانید برگهای آسیب‌دیده را ببرید و از گیاه دور کنید و لاروها را در ظرف حاوی آب و صابون قرار دهید. توجه داشته باشید باید تمام گیاهان آلوده را جدا کنید و گیاهانی را که فکر می‌کنید در تماس با آنها بوده‌اند، بررسی نمایید تا مطمئن شوید دچار آفت‌زدگی نشده‌اند. هر هفته گیاهان، دوباره بررسی کنید. لاروهای برگ پیچ همه یک‌مرتبه و همزمان سر از تخم بیرون می‌آورند به خصوص اگر بیش از یک گونه باشند.

اگر جمعیت لاروها خیلی زیاد باشد، باید از سلاح‌های شیمیایی مبارزه با آفت کمک بگیرید.

استفاده از باسیلوس تورینجینسیس یک روش طبیعی مقابله با بسیاری از آفات محسوب میشود. باسیلوس تورینجینسیس برای معده این آفات سمی است و هنگامی که آن را میخورند میمیرند. در صورتی که این مواد را به منابع غذایی آفت‌ها بزنید به خصوص در زمانی که کوچک و نابالغ هستند این روش بسیار مؤثر است.

اسپری کردن آفت کش در داخل برگهای لوله شده یک گیاه کار دشواری است اما اگر نمی‌توانید برگ لوله شده را بکنید و دور بیندازید، این روش بهترین گزینه است چرا که حشرات مفید و دشمنان طبیعی این آفت را از بین نمی‌برد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.