فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

ترک خوردگی شلغم را نمیتوان به سادگی اصلاح کرد. بنابراین اجتناب از تنش آبی و تنشهای مربوط به کود راه حل اصلی جلوگیری از ترک خوردن شلغم است.
مشکلات پرورش شلغم: دلایل ترک خوردن شلغم چیست
مشکلات پرورش شلغم: دلایل ترک خوردن شلغم چیست

شلغم ( turnip ) یکی از سبزیجات ریشه ای فصل سرماست. گیاه شلغم عمدتا به خاطر برداشت ریشه آن کاشته میشود اما برگهای آن نیز سبزی خوراکی بسیار مغذی است که در برخی مناطق بسیار محبوب و مورد استفاده است. شلغمهایی که اندازه متوسط دارند و آسیب دیدگی و ضایعه ندارند مرغوبترین محصول هستند اما گاهی اوقات محصولات شلغم پیش از برداشت ترک خوردگی پیدا میکند یا دچار پوسیدگی ریشه میشود. اگر مایل به پرورش شلغم هستید بهتر است در مورد دلایل ترک خوردن شلغم و برطرف کردن عامل آن بیشتر بدانید تا با اقدام به موقع محصول خود را نجات دهید.

روش کاشت بذر شلغم

ترک خوردن میوه به طور کلی برای هر کسی که محصول پرورش میدهد امری نا امید کننده و دلسرد کننده است. شلغم گیاهی آفتاب دوست است و برای رشد کامل و مناسب باید در معرض آفتاب کامل قرار بگیرد و در خاکی با زهکشی مناسب، و مغذی و عمیق پرورش یابد. پرورش شلغم از بذر را دو تا سه هفته پیش از آخرین سرما زدگی فصل باید شروع کنید. دمای خاک باید حداقل 4 درجه سانتیگراد باشد. بذرها در 15 تا 29 درجه سانتیگراد به خوبی میتوانند جوانه زده و سبز شوند و ظرف هفت تا ده روز از خاک سر بیرون بیاورند.

اگر خاک بستر کاشت خیلی رسی باشد بهتر است با ترکیب مقدار زیادی مواد آلی (5 تا 10 سانتیمتر) و یک دوز کود همه منظوره خاک رسی را پیش از کاشت اصلاح کنید. برای هر 9 متر مربع 2 تا 4 لیوان کود 16-16-8 یا 10-10-10 را در 15 سانتیمتری سطح خاک بریزید. بذرها را در عمق 6 میلی متری تا 1 سانتیمتری خاک بریزید. فاصله بین ردیفهای کاشت باید 45 سانتیمتر باشد. پس از این که بذرها جوانه زدند، جوانه های ضعیفتر را بچینید تا بستر کاشت تنک شود. فاصله بین جوانه ها 7 تا 14 سانتیمتر باید باشد.

دلایل ترک خوردن شلغم

دمای بالای 29 درجه سانتیگراد میتواند تاثیر بدی بر شلغمها بگذارد اما این گیاه دمای پایین را به خوبی میتواند تحمل کند. آبیاری منظم برای خوش طعم شدن شلغمها ضروریست. سیستم آبیاری قطره ای و مالچ پاشی در اطراف گیاهان برای کمک به حفظ رطوبت گیاهان ایده بسیار خوبیست. گیاهان شلغم هر هفته باید 2.5 تا 5 سانتیمتر آب دریافت کنند که این میزان به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.

اغلب آبیاری نامنظم یا ناکافی شلغم علت اصلی ترک خوردن شلغم است. تنش بر رشد گیاه تاثیر گذاشته و کیفیت آن را پایین می آورد و باعث تلخ شدن ریشه گیاه شلغم میشود. آبیاری منظم به خصوص در دماهای گرم برای پیشگیری از ترک خوردن شلغم مهمترین شرط سالم ماندن شلغم و جلوگیری از تلخ شدن آن است.

همچنین یکی از دلایل ترک خوردن شلغم بارندگی شدید پس از یک دوره خشکی است.

کود دهی متعادل نیز یک عامل تاثیر گذار در ترک خوردن شلغم است. کود را در اطراف قاعده گیاه بریزید و برای تسریع رشد گیاه آن را آبیاری کنید.

ترک خوردگی شلغم را نمیتوان به سادگی اصلاح کرد. بنابراین اجتناب از تنش آبی و تنشهای مربوط به کود راه حل اصلی جلوگیری از ترک خوردن شلغم است. روی خاک مالچ بریزید تا هم رطوبت آن حفظ شود و هم خنک بماند و همچنین علفهای هرز کنترل شوند. با رعایت این نکات در پرورش شلغم دو تا سه هفته پس از اولین سرما زدگی پاییز میتوانید اولین محصول شلغم بدون ترک خوردگی خود را برداشت کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.