فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

اطلاعات علمی که از آخوندک وجود دارد نشان میدهد این حشره برای باغچه مفید است بنابراین جذب آنها به باغچه برای شما و گیاهانتان سودمند می باشد. در اینجا درباره چگونگی جذب آخوندک به باغچه، اطلاعات خوبی کسب میکنید.
چرا و چگونه آخوندک را به باغچه مان جذب کنیم؟
چرا و چگونه آخوندک را به باغچه مان جذب کنیم؟

یکی از حشرات خوب و مفید برای باغ و باغچه که صاحبان گل و گیاه عاشق آن هستند، آخوندک ( Praying Mantis ) است. ممکن است ظاهر آن در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد و تصور کنید برای گیاهانتان خوب نیست اما در واقع موجودات بسیار جالبی هستند. اطلاعات علمی که از آخوندک وجود دارد نشان میدهد این حشره برای باغچه مفید است بنابراین جذب آنها به باغچه برای شما و گیاهانتان سودمند می باشد. در اینجا درباره چگونگی جذب آخوندک به باغچه، اطلاعات خوبی کسب میکنید.

praying mantispraying mantis

اطلاعاتی راجع به آخوندک :

آخوندک حشره ای گوشتخوار است که چندین گونه متعدد را شامل میشود از جمله آخوندک اروپایی، آخوندک کارولینا و آخوندک چینی که رایجترین گونه های آن هستند. بیشتر گونه های آخوندک پیش از بلوغ شبیه مورچه هستند و تمام تابستان طول میکشد تا بالغ شوند. این حشرات در هر فصل تنها یک نسل دارند. این شفیره های کوچک در نهایت بالغ میشوند که در این حالت اندازه آنها از حدود 6 سانتیمتر تا 30 سانتیمتر متفاوت است.

اگر چه در گونه های مختلف رنگ آنها کمی متفاوت است اما اغلب سبز روشن یا قهوه ای هستند. اگر این حشره را تماشا کنید میبینید گاهی دو پای جلوی خود را بالا و رو به آسمان نگه میدارند انگار در حال عبادت هستند، به همین علت در زبان انگلیسی به آنها praying mantis به معنی مانتیس عابد گفته میشود. البته این حرکت خاص این حشره برای شکار طراحی شده است. از آنجایی که آخوندک تنها حشره ای است که سر خود را تا 180 درجه میتواند به اطراف بچرخاند، دید قدرتمندی دارد که کمک میکند کوچکترین حرکت را (طبق برخی اطلاعات تا 18 متر فاصله) شناسایی کند. هنگامی که به حس شکارگری آخوندک نیاز دارید، این ویژگی برایتان بسیار خوشایند خواهد بود. علاوه بر آن این ویژگی باعث میشود جذب آخوندک به باغچه راحت تر شود.

آخوندک از چه چیزهایی تغذیه میکند؟

غذای آخوندک طیف گسترده ای از جانوران کوچک است از جمله:

-         شته  

-         زنجره

-         مگس

-         جیرجیرک

-         عنکبوت

-         ملخ

-         و حتی آخوندکهای دیگر

علاوه بر اینها گاهی قورباغه های کوچک درختی، مارمولک، موش و گاهی مرغ مگس خوار نیز شکار میکنند.

از آنجایی که رنگ آخوندک موجب استتار آن در برگها و گیاهان و یا بوته ها و خارها میشود، به راحتی میتوانند خود را از دید شکار پنهان کنند.

praying mantispraying mantis

استفاده از آخوندک برای کنترل آفت

مهمترین کار آخوندک در باغچه این است که به صورت طبیعی جمعیت آفتها را برایمان کم میکنند تا تعادل اکولوژی سالم در باغچه مان برقرار شود. از آنجایی که آخوندک حشرات مفید دیگر مانند کفشدوزکها، پروانه ها، مگسهای گل و توربالان را نیز میخورد، اگر میخواهید از آخوندک برای کاهش آفت در باغچه استفاده کنید باید این معایب آن را نیز در نظر بگیرید.

چگونگی جذب آخوندک به باغچه

اولین مرحله برای جذب آخوندک این است که خیلی ساده به دقت به محیط طبیعت نگاه کنید تا تعدادی از این موجودات مفید که در بین شاخه ها و برگها پنهان شده اند را پیدا کنید. در باغچه ها و مزرعه های ارگانیک میتوانید آخوندکهای زیادی پیدا کنید. محیط باغچه را برای حضور حشرات مفید آماده کنید تا این شکارچیان طبیعی آفتها را بتوانید در باغچه خود نگهداری کنید. آخوندک جذب گیاهان خانواده رز و تمشک و نیز بوته ها و علفهای بلند که پناهگاه خوبی برای آنهاست، میشوند.

praying mantispraying mantis

در صورتی که به کیسه تخم ( egg case ) آنها برخوردید، آن را جمع کنید و در باغچه خود رها کنید. برای این کار میتوانید شاخه را چند سانتیمتر پایینتر از کیسه تخمها، بچینید و آن را به باغچه خود منتقل کنید. کیسه تخم را از برخی فروشگاههای آنلاین نیز میتوانید خریداری کنید اما باید بدانید بزرگ کردن شفیره و رساندن آنها به آخوندکهای بالغ کار دشواری است. کیسه تخم شبیه به پیله کرم یا برنزه رنگ تیغه دار است که به درازا به شاخه چسبیده است. در برخی موارد کیسه تخم طویل و مسطح بوده و در برخی دیگر مدورتر است.

از طرف دیگر داشتن آخوندکهای بالغ در باغچه از نظر مراقبت و رسیدگی راحت است. تا زمانی که آخوندکها حشرات زیادی برای تغذیه و مکان مناسبی برای پنهان شدن داشته باشند، در باغچه می مانند. آخوندک بالغ را نسبتا راحت میتوانید بگیرید و در کیسه ای جمع کرده و در باغچه خود رها کنید.

 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.