فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

آخوندک اشتهای سیری ناپذیری در خوردن حشرات دارد که همین ویژگی آن را به عنوان یک روش طبیعی مبارزه با آفت ها در کشاورزی ارگانیک با ارزش و مفید ساخته است.
استفاده از حشرات مفید برای کنترل آفت: آخوندک
استفاده از حشرات مفید برای کنترل آفت: آخوندک

آخوندک ( praying mantis ) حشره مفیدی برای مبارزه با آفات و از بین بردن حشرات مضر است.

این حشره در حالت استراحت پاهای جلویی خود را نزدیک به هم به صورتی نگه میدارد که گویی در حال عبادت است، به همین علت به آن praying mantis گفته میشود که به معنی مانتیس عابد است. آخوندک نوعی حشره بوده و عضو خانواده بزرگ مانتیده ( Mantidae ) است که صدها گونه مختلف مانتید دارد. این حشره زمان زیادی را صرف تغذیه از انواع دیگر حشرات میکند به همین علت استفاده از آخوندک برای از بین بردن حشرات مضر و آفت روش طبیعی بسیار خوبیست.

طول بدن آخوندک 5 تا 10 سانتیمتر است و رنگ آن ممکن است از سبز روشن تا قهوه ای یا مایل به زرد متفاوت باشد. سر آخوندک مثلثی شکل بوده و به دو چشم بزرگ و سه چشم کوچکتر مجهز است. سر آخوندک با گردن بلندی به بدنش متصل شده است و تا 180 درجه میتواند بچرخد بنابراین قادر است محیط وسیعی را تحت نظر داشته باشد. آخوندک به راحتی با رنگ بدنش که مشابه گیاهان پیرامونش است، استتار میکند. این حشره مفید در هر بار تخم گذاری، صدها تخم میریزد که به بدنه چوبی گیاه متصل میشود. معمولا آخوندک برای خوردن حشرات دیگر نزدیک به گلها منتظر می ماند تا حشراتی را که از گرده و شهد گیاهان تغذیه میکنند شکار کند و یا این که به جای کمین کردن به آرامی به سمت طعمه خود حرکت میکند. آخوندکهای تازه از تخم بیرون آمده کپی مینیاتوری والدینشان هستند.


روشهای طبیعی مبارزه با آفت به کمک آخوندک

آخوندک در بین گیاهان به دنبال طیف گسترده ای از حشرات از جمله مگس، جیرجیرک، کرمهای پیله ساز (کرم صدپا)، ملخ و شب پره میگردد و به راحتی آنها را با پاهای خاردار بلند خود میگیرد. سرعت حرکت پاهای آخوندک در به دام انداختن حشرات تا حدی سریع است که با چشم غیر مسلح نمیتوان دید. آخوندک همنوع خوار نیز هست و از آخوندکهای دیگر نیز تغذیه میکند مثلا آخوندک ماده در حین جفت گیری یا پس از آن جفت خود را میخورد. آخوندک اشتهای سیری ناپذیری در خوردن حشرات دارد که همین ویژگی آن را به عنوان یک روش طبیعی مبارزه با آفت ها در کشاورزی ارگانیک با ارزش و مفید ساخته است. با این حال هنگام انتشار این حشره مفید در زمین باید یه نکته را به خاطر داشته باشید: آخوندک چندان انتخابی عمل نمیکند و حشرات مفید مانند پروانه و زنبور عسل را نیز ممکن است بخورد.

محیط زیست آخوندک

این حشره ضد آفت معمولا در نواحی که آب و هوای گرم دارند در تمام طول سال زندگی میکند و بیشتر در ماههای تابستانی گرم در نواحی گرمسیری دیده میشود. آخوندک در نواحی پر تراکم گیاهی زندگی میکند تا دور از چشم شکارچیان بزرگتر مانند خفاش و سایر پرندگان به شکار پرداخته و تولید مثل کند. آخوندکهای نابالغ در بهار بیرون می آیند و تابستان بالغ میشوند و هنگام افت دما در اواخر پاییز میمیرند. معمولا این حشرات مدت طولانی در یک منطقه نمی مانند و برای پیدا کردن غذا از جایی به جای دیگر مهاجرت میکنند.

روشهای انتشار آخوندک در بین گیاهان

اگر چه ممکن است این حشره برخی از حشرات مفید باغچه تان را نیز بخورد اما از طرفی آفت زدگی در گیاهانتان را برطرف میکند. اگر نمیتوانید آخوندک در منطقه خود یا مزارع اطراف پیدا کنید میتوانید از برخی فروشگاههای آنلاین آنها را خریداری کنید. همچنین میتوانید با روشهایی آخوندک را به سمت گیاهان خود جذب کنید





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.