فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

هرس ریشه بخش طبیعی از فرایند کمک به رشد گیاهان گلدانی است. ریشه گیاهان بخش بسیار حساس آنهاست بنابراین به هر علت که به ریشه گیاه دست میزنید مراقب باشید ساختار ریشه را خراب نکنید.
هرس ریشه گیاهان آپارتمانی
هرس ریشه گیاهان آپارتمانی

گاهی اوقات برای تکثیر گیاه و تولید یک گیاه جدید در خانه باید به روش تقسیم ریشه عمل کنید. برای این کار باید گیاهتان ریشه زیادی داشته باشد تا با تقسیم ریشه آسیبی به گیاه مادر وارد نشود و دو گیاه سالم و شاداب داشته باشید. همچنین اگر گیاه گلدانی پرورش میدهید حتما روزی به این نقطه از کار پرورش گیاه میرسید که ریشه های گیاه گلدانی تان خیلی رشد کرده اند و مجبور هستید فکری به حال آنها بکنید. بنابراین زمانی لازم میشود که به علت در هم پیچیدگی ریشه و تنگی گلدان، ریشه های گیاه را هرس و یا تقسیم کنید. یکی از نشانه های نیاز به هرس ریشه این است که تمام فضای گلدان از ریشه پر شده و خاک کمی باقی مانده است. به صورتی که اگر گیاه را از گلدان خارج کنید میبینید ریشه ها در هم تنیده و شکل گلدان را به خود گرفته اند. زمانی این اتفاق رخ میدهد که گیاه بالغ شده باشد. در اینجا یاد میگیرید چگونه ریشه گیاهان گلدانی را هرس کنید.

نحوه هرس کردن ریشه های گیاه

بیشتر گیاهان تحمل هرس گیاه را دارند. تقسیم یا هرس ریشه تنها در گیاهانی که ریشه رشته ای دارند قابل انجام است و در گیاهانی که ریشه درشت و حجیم دارند نمیتوان این روش را به کار گرفت. ریشه های درشت به ریشه های بزرگتر و ریشه های رشته ای به ریشه های نازکتر و کوچکتر گفته میشود. تنها کاری که برای تقسیم ریشه های گیاه باید انجام دهید این است که گیاه را با احتیاط کامل از خاک بیرون بیاورید و بخشی از ریشه رشته ای آن را با چاقو ببرید. دقت کنید هرگز نباید در این فرایند ریشه های درشت را کوتاه کنید بلکه با استفاده از ناخن گیر تنها ریشه های رشته ای را ببرید. همچنین ریشه های مرده و خراب را جدا کنید و دور بریزید.

هرس ریشه کاری به جز کوتاه کردن و اصلاح ریشه گیاه نیست. پس از این کار دوباره گیاه را در گلدان میکارید. اگر هنگام کاشت مجدد گیاه دوباره یک دسته بزرگ ریشه در گلدان میگذارید به این معنی است که کار خود را درست انجام نداده اید. چرا که اگر دوباره ریشه بخش اعظم فضای گلدان را پر کند، نمیتواند مواد مغذی کافی از خاک دریافت کرده و رشد آن بهبود نخواهد یافت. هر چه خاک کمتری در گلدان بماند گیاه بیشتر با کمبود مواد مغذی مواجه خواهد شد. در واقع شما هرس ریشه انجام داده اید تا این مشکل را مرتفع سازید و نسبت خاک اطراف گیاه را بیشتر کنید تا مدت بیشتری در همین گلدان بتوانید آن را نگه دارید.

گیاهی که دچار تنگی گلدان و در هم پیچیدگی ریشه شده باشد اگر وضعیتش بهبود نیابد در نهایت خواهد مرد. اگر متوجه شدید برگهای گیاه شروع به زرد شدن کردند یا گیاه زود پژمرده میشود وضعیت ریشه های آن را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که گیاه دچار تنگی گلدان شده باشد و برای درمان این وضعیت باید هرس ریشه انجام دهید.

به یاد داشته باشید هر زمانی که ریشه ها را میبرید باید دقت زیادی به خرج بدهید. هنگام بریدن و هرس ریشه ممکن است به گیاه آسیب برسانید. برخی از گیاهان در این فرایند آسیب دیده و بیمار میشوند یا می میرند. بنابراین اگر چه کل فرایند هرس ریشه به نظر خیلی ساده است اما مستلزم دقت بسیار زیاد می باشد.

هرس ریشه بخش طبیعی از فرایند کمک به رشد گیاهان گلدانی است. ریشه گیاهان بخش بسیار حساس آنهاست بنابراین به هر علت که به ریشه گیاه دست میزنید مراقب باشید ساختار ریشه را خراب نکنید. گیاه از طریق ریشه آب و مواد مغذی را دریافت میکند.

در بیشتر موارد توصیه میشود پس از هرس ریشه و کاشت گیاه در گلدان، آنها را کامل آبیاری کنید و کود بدهید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.