فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

چه از روشهای ارگانیک یا بیولوژیک برای کنترل آفت کرم ذرت استفاده کنید چه از روشهای شیمیایی، در هر صورت حق انتخاب زیادی دارید. نگذارید این حشرات زیان بخش محصول شما را خراب کنند و از لذت پرورش ذرت بکاهند.
کنترل آفات: روشهای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت چیست؟
کنترل آفات: روشهای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت چیست؟

کنترل آفت کرم خوشه خوار ذرت ( Corn Earworm ) یکی از نگرانیهای اصلی مزرعه داران و افرادی است که به پرورش ذرت علاقه دارند. آفت کرم ذرت با نام علمی Heliothus zea مخرب ترین آفت ذرت در امریکاست. هر ساله هزاران جریب ذرت در اثر تغذیه لاروهای این شب پره نابود میشوند و بسیاری از کشاورزان از داشتن مزرعه ذرت ناامید میگردند. با این حال میتوان روشهای مقابله با کرم ذرت و راههای پیشگیری از هجوم آفت کرم ذرت به گیاهان را یاد گرفت تا از آفت زدگی آن در امان بود.

چرخه زندگی کرم خوشه خوار ذرت

پیش از این که روشهای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت را بگوییم، باید اندکی در مورد چرخه زندگی این شب پره زیان بخش بدانیم چرا که بسیاری از روشهای مبارزه با این آفت به ویژه روشهای طبیعی و ارگانیک مقابله با آن بستگی به مرحله آفت زدگی دارد و بدون آگاهی از چرخه آنها نمیتوان به صورت موثر آفت زدگی را درمان کرد.

شب پره کرم ذرت در عصر و شب بیشترین فعالیت را دارد. این حشره مضر شب پره کوچکی است که طول بالهای آن تنها 2.5 تا 5 سانتیمتر است. این شب پره در اواخر بهار پدیدار میشود و به دنبال کاکل ذرت میگردد تا تخمهای خود را در آنجا بریزد. یک شب پره ماده میتواند 500 تا 3000 تخم تولید کند و هر تخم اندازه ای در حدود نصف سر سنجاق دارد. لاروهای شب پره ذرت ظرف دو تا ده روز بیرون می آیند و بلافاصله شروع به تغذیه میکنند. این لاروها در این کاکل مسیر خود را با خوردن باز میکنند تا به خوشه ذرت میرسند. در خوشه ذرت به قدری به خوردن ادامه میدهند تا آماده بر زمین افتادن شوند.

پس از این که کرمها بر زمین افتادند، در داخل خاک فرو میروند و همانجا می مانند تا این مرحله از زندگی را پشت سر بگذارند و بالغ شوند. شب پره های جوان بالغ ظرف 10 تا 25 روز پدیدار میشوند مگر این که پاییز شده باشد. در این زمان کرمها همانجا می مانند تا بهار برسد.

روشهای مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت چیست؟

-        راههای طبیعی و ارگانیک مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت: روشهای فیزیکی  

راههای طبیعی مقابله با کرم خوشه خوار ذرت در ذرت شیرین ( sweet corn ) با کاشت زود هنگام ذرت شروع میشود چرا که جمعیت این شب پره در بهار در کمترین حد خود قرار دارد. ذرتهایی که زود میرسند، کمتر به مشکلات آفت زدگی دچار میشوند.

انتخاب ارقام مقاوم ذرت نیز در مقابله با آفت کرم ذرت موثر است.

برای این که جلوی ورود کرم ذرت به خوشه ذرت را بگیرید، در محل اتصال کاکل به خوشه، گیره لباس قرار دهید. ممکن است به نظر عجیب برسد ولی این کار مانع دسترسی کرم به خوشه ذرت شده و در مقیاس کوچک که تعداد گیاهان خیلی زیاد نیست، بسیار موفقیت آمیز است.

در پاییز برای این که از شر لاروهای پنهان شده در خاک خلاص شوید و در بهار مورد هجوم آنها واقع نشوید، خاک را شخم بزنید تا کرمهایی که در زیر پنهان شده اند در معرض سرما قرار بگیرند و نابود شوند.

-        راههای طبیعی و ارگانیک مبارزه با کرم خوشه خوار ذرت: روشهای بیولوژیک

برای نابودی این آفت چند روش بیولوژیک وجود دارد:

یکی از این روشهای کنترل آفت زنبور انگلی است. این زنبور تخمهای خود را داخل تخمهای کرم خوشه خوار ذرت میریزد. میزان موفقیت استفاده از زنبور انگلی برای کنترل آفت 50 تا 100 درصد است.

بال توری سبز و سوسک سرباز نیز از روشهای موثر بیولوژیک برای کشتن کرم ذرت هستند.

یکی دیگر از روشهای موثر نابود کردن آفت کرم خوشه خوار ذرت استفاده از باکتری باسیلوس تورنجینسیس ( Bacillus thuringiensis ) یا بی تی است. این باکتری یک پاتوژن طبیعی است که تنها لاروهای شب پره را از بین میبرد و کاری با حشرات مفید باغچه ندارد.

استفاده از روغن معدنی در کاکل ذرت که از طریق آن آفت وارد خوشه ذرت میشود نیز در مقابله با این آفت مفید است. روغن معدنی باعث خفه شدن لاروها میشود.

-        روشهای شیمیایی مبارزه با کرم خوشه خوار

اسپری حشره کش و آفت کش نیز برای مقابله با کرم ذرت وجود دارد اما در استفاده از این مواد باید خیلی مواظب باشید. اگر چه مواد حشره کش مانع از آلودگی محصولات به کرم خوشه ذرت میشوند اما ممکن است حشرات مفید را نیز از بین ببرند و خطر مسمومیت برای زنبورهای عسل نیز داشته باشند. پیش از 6 صبح و پس از 3 بعد از ظهر بهترین زمان برای استفاده از آفت کش ها است تا کمترین آسیب را به محیط و حشرات مفید وارد کند. برای حداکثر تاثیر گذاری سم پاشی، سعی کنید در فصل تخم گذاری و سر بیرون آوردن از خاک حشره کش را استفاده کنید.

چه از روشهای ارگانیک یا بیولوژیک برای کنترل آفت کرم ذرت استفاده کنید چه از روشهای شیمیایی، در هر صورت حق انتخاب زیادی دارید. نگذارید این حشرات زیان بخش محصول شما را خراب کنند و از لذت پرورش ذرت بکاهند. 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.