فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بسته به گیاه و اندازه بالغ آن فاصله لازم بین آنها متفاوت است. بیشتر افراد ترجیح میدهند بین نهالها به اندازه پهنای یک انگشت از هر طرف فاصله وجود داشته باشد اما برخی پهنای دو انگشت را بهتر و مطمئن تر میدانند.
تُنُک کردن نهالهای جوان: توصیه هایی برای تُنُک کردن گیاهان
تُنُک کردن نهالهای جوان: توصیه هایی برای تُنُک کردن گیاهان

فرایند تُنک کردن ( Thinning ) گیاهان کاری ظاهرا سختی است که مجبور هستیم در باغچه و مزرعه داری با آن رو به رو شویم. آگاهی از زمان مناسب برای تُنک کردن و چگونگی انجام این کار برای سلامت گیاهان و موفقیت کار اهمیت زیادی دارد.

چرا باید نهالهای جوان را تُنک کنیم؟

عمل تُنک کردن گیاه به این منظور انجام میشود که فضای کافی برای رشد گیاهان فراهم شود و گیاهان بتوانند همه مواد لازم برای رشد مناسب خود از جمله رطوبت، نور، مواد مغذی و غیره را دریافت کنند بدون این که لازم باشد با گیاهان دیگر بر سر این منابع رقابت داشته باشند.

هنگامی که گیاهان را تُنک میکنید، به بهبود گردش هوا در اطراف آنها نیز کمک میکند. اگر گیاهان خیلی به هم نزدیک باشند جریان هوا بین آنها محدود شده و ممکن است بیماریهای قارچی به خصوص در صورت مرطوب ماندن برگها به مدت طولانی، ایجاد شده و گسترش پیدا کنند.

crowded-seedlingscrowded-seedlings

چه زمانی باید باغچه مان را تُنک کنیم؟

دانستن زمان تُنک کردن از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که این کار را خیلی دیر انجام دهید، ریشه ها بیش از حد گسترده شده و ممکن است در فرایند تُنک کردن، به گیاهان باقی مانده در خاک صدمه بزنند. تُنک کردن گیاهان بستگی به این دارد که چه گیاهی پرورش میدهید به طوری که معمولا هر نهال حدود 5 سانتیمتر (یا به پهنای دو انگشت) در هر دو طرف خود باید فضا داشته باشد.

توجه داشته باشید پیش از شروع تُنک کردن، خاک باید از قبل مقدار معقولی رطوبت داشته باشد تا راحت تر بتوان گیاه را سالم و با کمترین آسیب از خاک بیرون کشید (مانند بیرون کشیدن جوانه های علفهای هرز ). در صورتی که خاک ناحیه مورد نظر خیلی خشک و سفت است، آن را غرق در آب کنید تا خاک آن نرم شود. گیاهان پیش از تُنک شدن باید حداقل دو جفت برگ واقعی و حدود 7 تا 10 سانتیمتر ارتفاع داشته باشند.

عصر هنگام زمان خوبی برای تُنک کردن گیاهان است چون دما پایینتر بوده و هوا تاریکتر است بنابراین گیاهان باقی مانده در خاک راحت تر میتوانند از استرس وارد شده خود را بازیابی کنند. روزهای ابری نیز برای این منظور خوب است.

crowded-seedlingscrowded-seedlings

روش تُنک کردن گیاهان

یادگیری شیوه تُنک کردن گیاهان سخت نیست اما همه گیاهان به یک صورت نباید تُنک شوند. گیاهانی که ریشه های شکننده دارند مانند لوبیا و کدو جات (خربزه، خیار و ...) باید پیش از این که ریشه ها فرصت در هم پیچیده شدن پیدا کنند، هر چه زودتر تُنک شوند. در غیر این صورت گیاهان باقیمانده ممکن است از خراب شدن ریشه آسیب ببینند.

گیاهانی را که نمیخواهید در خاک بمانند، با ملایمت از خاک بیرون بکشید و بقیه گیاهان سالمتر و بهتر را بگذارید بمانند. بسیاری از سبزیجات برگی و گلدار را نیز میتوانید به همین روش تُنک کنید. همچنین میتوان با ملایمت با کمک شن کش گیاهان اضافی یا ضعیف را خارج کنید اما بهتر است به جای این کار، گیاهان را دانه به دانه از خاک خارج کنید تا حداقل آسیب به آنها وارد شود.

محصولات ریشه ای ( دارای ریشه خوراکی مانند هویج) در فرایند تُنک کردن حساس تر هستند و باید با دقت زیاد خارج شوند و یا حتی از سطح خاک بریده شوند. باز تاکید میکنیم بسته به گیاه و اندازه بالغ آن فاصله لازم بین آنها متفاوت است. بیشتر افراد ترجیح میدهند بین نهالها به اندازه پهنای یک انگشت از هر طرف فاصله وجود داشته باشد اما برخی پهنای دو انگشت را بهتر و مطمئن تر میدانند.

 

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.