فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کنترل رطوبت گلخانه برای پیشگیری از گسترش بیماری امری حیاتی است. خیس شدن گیاه در هنگام میعان رطوبت در شب هنگام، خطر حرکت هاگها از گیاه عفونی و بیمار به گیاهان سالم مجاور را افزایش میدهد.
نگهداری گیاهان در خانه یا گلخانه: چگونه رطوبت را کاهش دهیم؟
نگهداری گیاهان در خانه یا گلخانه: چگونه رطوبت را کاهش دهیم؟

توصیه های زیادی برای بالا نگه داشتن سطح رطوبت در خانه شنیده اید و یاد گرفته اید به خصوص زمانی که گیاهانی در خانه نگهداری میکنید که به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارند مانند ارکیدها. اما اگر رطوبت بیش از حد زیاد بود، چطور؟ رطوبت بالای داخل فضای بسته، علاوه بر این که خطر صدمات به وسایل و بخشهای مختلف خانه را افزایش میدهد، مشکلاتی نیز برای گیاهان میتواند ایجاد کند.

آیا رطوبت بالا آسیبی به گیاه وارد میکند؟

برخی گیاهان بومی مناطق استوایی و گرم هستند و هیچ چیزی را به اندازه رطوبت هوا دوست ندارند، تا حدی که در هوای مطبوع این گیاهان، انسان به سختی میتواند تنفس کند اما معمولا گیاهان آپارتمانی از جمله این گیاهان نیستند. رطوبت بالای داخل فضای بسته باعث مشکلات جدی برای بیشتر گیاهان گلدانی میشود چون زمینه رشد و گسترش بیماریهای قارچی و باکتریایی را فراهم می آورد چرا که این موجودات میکروسکپی به رطوبت بسیار زیاد نیاز دارند تا در گیاهان گسترش پیدا کنند.

همین امر در مورد گیاهان گلخانه ای نیز صادق است. کنترل رطوبت گلخانه برای پیشگیری از گسترش بیماری امری حیاتی است. خیس شدن گیاه در هنگام تشکیل شبنم ناشی از بالا بودن رطوبت در شب، خطر حرکت هاگها از گیاه عفونی و بیمار به گیاهان سالم مجاور را افزایش میدهد. بیماریهای فعال میتوانند گیاهان گلخانه ای را از بین برده و زحمت چند ماهه یا چند ساله شما را نابود سازند.

چگونه رطوبت فضای خانه یا گلخانه را کاهش دهیم؟

کاهش رطوبت در خانه گاهی اوقات بسیار آسانتر از کاهش رطوبت در گلخانه است چرا که حجمی از آب دائما به محیط وارد نمیشود. صاحبان گل و گیاه که دچار مشکل افزایش رطوبت خانه هستند، باید ابتدا مطمئن شوند سیستم تهویه، سیستم سرمایشی و سیستم گرمایشی شان به درستی کار میکنند. از این دستگاهها برای حفظ سطح مناسب رطوبت به خوبی میتوان بهره گرفت.

زیرزمین، فضای پشت سقف کاذب و لوله ها و سطوح سرد دیگر که ممکن است عامل میعان باشند را بررسی کنید تا در صورتی که موجب افزایش رطوبت داخل شده اند، شناسایی شده و این منبع رطوبت هوا را حذف کنید. در صورتی که سطوحی را مشاهده میکنید که عرق کرده اند، میتوانید آنها را عایق کنید تا تشکیل رطوبت در هوا متوقف شود.

صاحبان گلخانه ها گزینه های دیگری نیز برای کنترل رطوبت دارند و باید جریان هوا را در فضای گلخانه فورا افزایش دهند. آب دادن به دفعات کمتر و بهبود سیستم زهکشی و فاضلاب گلخانه منابع رطوبت اضافی را که ممکن است وارد فضا شود، حذف میکند. افزودن پاگرما به گیاهان میتواند جریانهای کوچکی ایجاد کند که به پیشگیری از میعان در سطح گیاهان کمک میکند و خطر بیماری را به طرز شگفت انگیزی کاهش میدهد.

 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.