فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

درست پیش از این که پیاز سیر باد کند و متورم شود (اواخر اردیبهشت)، کود دهی مجدد را انجام دهید.
کاشت سیر: چگونه به گیاه سیر کود بدهیم؟
کاشت سیر: چگونه به گیاه سیر کود بدهیم؟

گیاه سیر یکی از محصولاتی است که مدت زیادی طول میکشد (180 تا 210 روز) تا محصول بدهد که البته این ویژگی بستگی به رقم سیر کاشته شده نیز دارد. بنابراین همان طور که میدانید کود دهی مناسب به سیر یکی از فاکتورهای مهم در رشد خوب و پر محصول شدن سیر  است. اما سوال این است که چگونه و چه مقدار باید به سیر کود بدهیم و بهترین زمان کود دهی سیر چه موقع است؟

آماده سازی بستر کشت

نیاز گیاه سیر به کود زیاد است چون مدت زیادی طول میکشد تا گیاه رسیده و بار بدهد. به همین علت باید در مورد کود دهی به سیر از همین حالا اطلاعات کافی داشته باشید تا فرصت مناسب را از دست ندهید.

در بیشتر شرایط آب و هوایی باید پیاز سیر را در اواخر پاییز یا اوایل زمستان (شش هفته پیش از یخ زدگی خاک) بکارید. در شرایط آب و هوایی معتدل تر میتوانید کار کاشت سیر را حتی اواخر تابستان یا اوایل پاییز نیز انجام دهید. پیش از آغاز زمان کاشت سیر، باید مقدار زیادی کمپوست به خاک اضافه کنید چرا که کمپوست اساس تغذیه سیر بوده و در زمستان به نگهداری آب و زهکشی مناسب خاک کمک میکند. همچنین میتوانید از کود حیوانی  یا کود همه منظوره (10 10 10) به مقدار نیم تا یک کیلو گرم و یا پودر خون به مقدار یک کیلو گرم در هر صد فوت مربع زمین ( 9.3 متر مربع) استفاده کنید.

هنگامی که سیر در زمین کاشته شد، وقت آن است که برای کود دهی به محصول برنامه ریزی کنید.

چگونه به سیر کود بدهیم؟

اگر در پاییز سیرها را کاشته اید، کود دهی به گیاه سیر باید در بهار انجام شود. برای دادن کود به سیر میتوانید از روش پخش سطحی در تمام بستر کاشت ( broadcasting ) و یا روش کناری ( Side Dressing ) استفاده کنید (برای آشنایی بیشتر با اصول کود دهی این مقاله را بخوانید).

بهترین کود برای سیر کود غنی از نیتروژن است که حاوی پودر خون یا منبع سنتزی نیتروژن باشد. برای کود دهی به روش کناری باید کود را تا عمق 2 تا 3 سانتی متری و فاصله حدود 7 تا 10 سانتیمتری از گیاه بریزید. هر سه تا چهار هفته یک بار به گیاهان کود بدهید.

درست پیش از این که پیاز سیر باد کند و متورم شود (اواخر اردیبهشت)، کود دهی مجدد را انجام دهید. اگر چه بی شک نباید پس از اردیبهشت کود پر نیتروژن به سیر بدهید چرا که این کار ممکن است باعث کوچک شدن اندازه پیاز آن شود.

توجه داشته باشید باید اطراف گیاهانتان را عاری از علف هرز کنید چون سیر نمیتواند به خوبی با علفهای هرز رقابت کند. در صورتی که بهار بارندگی خوبی نداشته اید، هر هشت تا ده روز آبیاری عمیق انجام دهید اما در خرداد باید آبیاری را کم کم متوقف کنید.

در پایان خرداد شروع کنید به بررسی گیاهان سیر و سیرهای رسیده را پیدا کنید. بهتر است یکی از آنها را از زمین بیرون بکشید و آن را نصف کنید تا ببینید رسیده است یا خیر. چون سر سبز این گیاهان همانند گیاهان دیگر سرده سیر هنگامی که رسیده شده باشند دچار سر خشکیدگی نمیشوند. به دنبال غوزه های گوشتی پوشیده با پوست ضخیم و خشک (مانند کاغذ) باشید.

غوزه های چیده شده را به مدت یک هفته در مکانی سایه، خشک و گرم با تهویه مناسب بگذارید. سیر را میتوانید ماهها در مکانی تاریک و خشک و خنک نگهداری کنید. هوای سرد باعث تسریع جوانه زدن سیر میشود بنابراین حواستان باشد سیرها را در یخچال نگهداری نکنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.