فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اگر درخت انارتان مقاوم به سرما نیست یا شبهای سرد زمستانی در منطقه شما افت دمای زیادی دارد که بیشتر از تاب و تحمل درخت انار است، باید به فکر محافظت از گیاه خود باشید.
چگونه از درخت انار در مقابل سرمای زمستان محافظت کنیم؟
چگونه از درخت انار در مقابل سرمای زمستان محافظت کنیم؟

درخت انار به مقدار زیادی آفتاب نیاز دارد و عموما بومی مناطق گرم و آفتابی است. اگر چه برخی انواع آن میتوانند تا دمای زیر 12 درجه سلسیوس را نیز تحمل کنند اما در هوای سرد زمستانی اکثرا نیاز به مراقبت و محافظت شما دارند.

مراقبت از درخت انار در زمستان

انار جزء گیاهان درختچه ای و انبوه است که در زمستان برگهای آن میریزند. انار میتواند تا 6 متر رشد کند اما میتوان آن را به نحوی کوتاهتر و پهنتر پرورش داد. انار در نواحی که زمستانهای سرد و تابستانهای گرم و خشک دارند از بیشترین محصول میوه برخوردار است. اگر چه درخت انار در مقابل سرما از مرکبات مقاومتر است اما همان قوانین و تلاشهای ویژه را در زمستان باید برای درختان انار نیز به کار بگیرید. اگر درخت انارتان مقاوم به سرما نیست یا شبهای سرد زمستانی در منطقه شما افت دمای زیادی دارد که بیشتر از تاب و تحمل درخت انار است، باید به فکر محافظت از گیاه خود باشید. در صورتی که از درخت انار در گلدان نگهداری میکنید، با روشهای زیر به خوبی میتوانید از آن در زمستان مراقبت کنید.

اقداماتی که باید برای محافظت از درخت انار در هوای سرد انجام دهید

-    قدم اول برای مراقبت از درخت انار در زمستان این است که در پاییز، شش هفته پیش از اولین سرما درخت را طوری هرس کنید که حجم آن به نصف کاهش یابد. از قیچی باغبانی تیز برای هرس استفاده کنید. پس از هرس کردن، درخت انار را در صورت امکان نزدیک به پنجره آفتابگیر قرار دهید. حتی در ماههای زمستانی درخت انار نیاز به حداقل هشت ساعت نور خورشید در روز دارد در غیر این صورت برگهای آن پژمرده و آویزان میشوند.

-    هنگامی که درختان انار زمستان را در فضای بیرون و هوای سرد سپری میکنند، باید مطمئن شوید که دمای هوا در شبها افت شدیدی نداشته و بالای صفر درجه سلسیوس می ماند.

-    این گیاهان به خواب کامل زمستانی نمیروند. توجه داشته باشید که درخت انار در کنار دودکش یا هواکش قرار نگیرد چون هوای خشک و داغ به برگهای درخت آسیب میزند.

-     در ماههای زمستانی به درخت انار نیز همانند گیاهان دیگری که در مرحله نیمه خواب یا خواب زمستانی قرار دارند، کم آب بدهید. تنها هر یک هفته یا ده روز یک بار سطح خاک آن را تا عمق 2 سانتیمتری مرطوب کنید. بیش از حد به درخت آب ندهید چون انار نیز مانند مرکبات با خیس ماندن خاک رابطه خوبی ندارد.

-    هفته ای یک بار گلدان انار را بچرخانید تا همه بخشهای درخت مقداری آفتاب دریافت کنند. اگر در نواحی گرمتر زندگی میکنید و از روزهای گرم و آفتابی در زمستان بهره مند هستید، گیاه را میتوانید بیرون بگذارید اما به خاطر داشته باشید با شروع روزهای سرد و افت دما، گیاه را به داخل منزل بیاورید.

 

مراقبت از درخت انار با تمام شدن زمستان و آغاز بهار تقریبا تمام میشود. حدود یک ماه پیش از آخرین سرمای پاییز در منطقه خود، آب دهی به گیاه را طبق برنامه معمولی شروع کنید. هنگامی که دمای هوا در شبها به بالای 10 درجه سانتیگراد افزایش یافت، درخت انار را میتوانید به بیرون منتقل کنید. ابتدا درخت را در ناحیه نیمه سایه بگذارید تا با آب و هوای جدید خو بگیرد و دچار شوک نشود. سپس ظرف دو هفته آتی، به تدریج درخت را به ناحیه ای منتقل کنید که آفتاب مستقیم دریافت میکند.

درخت انار در ماههای سرد زمستانی نیاز به مراقبت سخت و پیچیده ای ندارد. تنها باید نور، آب و گرمای کافی در این زمان برایش تامین کنید. با مراقبت مناسب از درخت انار در فصل میوه دهی درختتان پربار و پر محصول خواهد بود.

 

 



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.