فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

در صورتی که مشکل تنگی گلدان وجود داشته باشد چاره ای به جز عوض کردن گلدان ندارید اما باید این نکات را رعایت کنید تا از شوکه شدن گیاه جلوگیری نمایید.
تعویض گلدان: چگونه هنگام عوض کردن گلدان نگذاریم گیاه شوکه شود
تعویض گلدان: چگونه هنگام عوض کردن گلدان نگذاریم گیاه شوکه شود

جلوگیری از شوک ناشی از تغییر گلدان تقریبا غیر ممکن است و باید بپذیرید که این اتفاق برای گیاه دوست داشتنی تان موقتا تاثیر میگذارد، چرا که گیاهان برای جا به جا شدن ساخته نشده اند و هنگامی که ما میخواهیم این کار را برایشان انجام دهیم، مشکلاتی ایجاد میکنیم. اما در اینجا راهکارهای جلوگیری از شوکه شدن گیاه را یاد میگیرید و همچنین با نکاتی برای درمان شوک گیاه پس از انتقال آشنا میشوید.

جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال

-    تا حد امکان به ریشه ها هیچ کاری نداشته باشید و به آنها دست نزنید: هنگام انتقال آن به محل دیگر (خواه  مقصد گلدان دیگر باشد یا باغچه)، هر چه کمتر به توپ ریشه دست بزنید بهتر است. در صورتی که مشکل تنگی گلدان یا در هم پیچیدگی ریشه (Root Bound) وجود داشته باشد چاره ای به جز عوض کردن گلدان ندارید اما نباید بگذارید خاک اطراف سیستم ریشه بریزد، نباید آن را تکان بدهید و باید با ریشه ها با ملایمت برخورد کنید.  

-    تا حد ممکن همه ریشه ها را همراه گیاه منتقل کنید: همان طور که در بالا گفته شد، برای جلوگیری از تنش باید تا حد ممکن همه ریشه را همراه گیاه جا به جا کنید. هر چه ریشه های بیشتری همراه گیاه باشد، شوک وارد شده کمتر خواهد بود.

-    پس از تعویض گلدان، آبیاری کامل و عمیق انجام دهید: یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از تنش جا به جایی در گیاه، این است که مطمئن شوید پس از انتقال آب کافی دریافت میکند. به این صورت گیاه به موقعیت جدید خود خو میگیرد.

-    حتما هنگام جا به جایی ریشه ها مرطوب باشند: باید سیستم ریشه در هنگامی که گیاه به خاک جدید منتقل میشود، رطوبت داشته باشند تا استرس زیادی به آن وارد نشود. هر بخشی از ریشه که خشک باشد، آسیب میبیند.

 

درمان شوکه شدن گیاه

هیچ راه مطمئنی برای درمان قطعی تنش حاصل از تغییر گلدان وجود ندارد، اما میتوانید برای به حداقل رساندن تاثیر آن کارهایی انجام دهید.

-    مقداری قند اضافه کنید: شاید باور نکنید اما تحقیقات نشان داده اند که دادن محلول رقیق آب و قند (قند یا شکر ساده که از مغازه ها خریداری میکنید) به گیاهان پس از جا به جایی و تعویض خاک، میتواند به کاهش زمان شوک آنها کمک کند. همچنین میتوان از آن به عنوان محافظ در مقابل شوک انتقال، استفاده کرد. این روش تنها به برخی از گیاهان کمک میکند اما به هر صورت هیچ ضرری برای آنها ندارد بنابراین ارزش امتحان دارد.

-    گیاه را هرس کنید: هرس کردنکمک میکند گیاهان بر رشد و تولید ریشه تمرکز کنند. در گیاهان چند سالهتقریبا یک سوم کل آن را هرس کنید. در انواع یکساله اگر نوع آن بوته ای است، یک سوم را هرس کنید و در صورتی که یک ساقه اصلی دارد، نیمی از هر برگ را ببرید.

-    ریشه ها را مرطوب نگه دارید: در این شرایط باید رطوبت خاک را حفظ کنید اما اطمینان حاصل کنید که خاک زهکشی خوبی دارد و آب در داخل آن جمع نمیشود.

-    صبور باشید: گاهی اوقات چند روز زمان میبرد تا گیاه از شوک وارده ریکاوری شود. به آن فرصت بدهید و مراقبتهای معمول را انجام دهید تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.