فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

برای تقسیم ریشه ابتدا باید تمامی گیاه را از خاک خارج کنید و سپس به دقت تاج و توپ ریشه را بسته به اندازه و تراکم آن به دو یا چند بخش جداگانه تقسیم کنید.
تکثیر گیاهان: چگونه با تقسیم ریشه گیاه، قلمه بگیریم؟
تکثیر گیاهان: چگونه با تقسیم ریشه گیاه، قلمه بگیریم؟

یکی از روشهای تکثیر و ازدیاد گیاهان، تقسیم گیاه یا به عبارتی قلمه ریشه است. در این روش گیاه را از گلدان یا باغچه خارج میکنیم و آن را به دو یا چند بخش جداگانه تقسیم میکنید. این روش علاوه بر این که یک گیاه جدید برایتان حاصل میکند، از شلوغی و ازدحام در گیاه مادر کاسته و برای سلامتی آن نیز مفید است. در اینجا درباره این روش بیشتر میخوانید.

آیا همه گیاهان را میتوانیم نصف کنیم؟

از آنجایی که نصف یا چند نیم کردن بوته شامل تقسیم تاج و توپ ریشه نیز میشود، تنها آن را در گیاهانی میتوانید انجام دهید که از یک تاج مرکزی گسترش پیدا کرده اند و به صورت انبوه رشد میکنند.

انواع متعدد پیازها و گیاهان چند ساله برای تقسیم ریشه مناسبند. با این حال گیاهانی که ریشه اصلی عمودی دارند، معمولا از طریق قلمه یا بذر تکثیر میشوند نه تقسیم ریشه.

چه زمانی باید بوته را تقسیم کنیم؟

زمان و چگونگی تقسیم ریشه بستگی به نوع گیاه و شرایط آب و هوایی که در آن رشد یافته است، دارد. به طور کلی بیشتر گیاهان را هر سه تا پنج سال یکبار و یا زمانی که گیاه انبوه شد، تقسیم میکنند.

بیشتر گیاهان را در اوایل بهار یا پاییز تقسیم ریشه میکنند اما برخی را نیز هر زمانی میتوان به این روش تکثیر کرد مانند زنبق رشتی.

اصولا گیاهانی که در بهار و تابستان گل میدهند، در پاییز تقسیم میشوند و سایر آنها در بهار اما این امر همیشه صادق نیست.

انواعی از گل و گیاه وجود دارند که به آشفتگی که در ریشه ایجاد میشود، واکنش خوبی نشان نمیدهند بنابراین بهتر است در دوران خواب زمستانی این کار صورت بگیرد تا تاثیر شوک حاصل از آن به حداقل برسد.

چگونه ریشه را چند بخش کنیم؟

چند بخش کردن گیاه کار ساده ای است. برای این کار ابتدا باید تمامی بوته را از خاک خارج کنید و سپس به دقت تاج و توپ ریشه را بسته به اندازه و تراکم آن به دو یا چند قطعه جداگانه تقسیم کنید.

گاهی اوقات میتوان با دست این کار را انجام داد به خصوص در بسیاری از گونه های پیازی این روش قابل انجام است. اما استفاده از یک چاقوی تیز یا بیلچه باغبانی اغلب برای انجام درست کار و وارد آمدن آسیب کمتر به ریشه ها لازم است.

هنگامی که این مرحله از کار را انجام دادید، خاک اضافی را بتکانید و هر گونه بخشهای مرده گیاه را جدا کنید. پیش از کاشت مجدد گیاه مادر میتوانید آن را هرس و کم پشت کنید تا تاثیر شوک وارد شده در اثر تقسیم ریشه و کاشت مجدد کاهش یابد.

بوته مادر و بوته جدید را در گلدان یا محل مناسبی در باغچه بکارید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.