فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

کنترل آفت گیاهان با سیر، روشی غیر سمی و طبیعی، کم هزینه و ساده است که هیچ عوارضی به دنبال ندارد.
کنترل آفت: از سیر برای مبارزه با آفت استفاده کنید
کنترل آفت: از سیر برای مبارزه با آفت استفاده کنید

برخی افراد عاشق سیر هستند و برخی از آن متنفرند. حشرات نیز به نظر میرسد همین واکنش را در مقابل سیر دارند. برخی از حشرات هیچ مشکلی با سیر ندارند در حالی که برخی دیگر از آنها به گونه ای از سیر فرار میکنند که انگار با دشمنی خونخوار مواجه شده اند. کنترل آفت گیاهان با سیر، روشی غیر سمی و طبیعی، کم هزینه و ساده است که هیچ عوارضی به دنبال ندارد. در اینجا با روش استفاده از این دافع طبیعی حشرات آشنا میشوید.

استفاده از سیر برای مقابله با آفت

چند روش وجود دارد که از سیر به عنوان راهی برای کنترل آفت استفاده کنید. متداولترین روش این است که اسپری سیر برای حشرات بسازید. برخی از حشراتی که با اسپری سیر میتوانید از گیاهان دفع کنید عبارتند از:

-         شته ها (aphids)

-        مورچه ها (ants)

-         سوسکها (beetles)

-         آفات حفار (borers)

-         کرم صد پا یا کاترپیلار (Caterpillars)

-         کرم ارتشی یا آرمی ورم ها (armyworms)

-        لیسه ها (slug)

-         مگس سفید (Whiteflies)

-         موریانه ها

در کنار استفاده از این آفت کش طبیعی، باید علفهای هرز را نیز از خاک دور کنید و خاک سالم با مقدار کافی مواد ارگانیک داشته باشید.

اسپری سیر را میتوانید از فروشگاههای بزرگ و یا آنلاین خریداری کنید که در ترکیب آنها ممکن است از مواد طبیعی دیگر مانند روغن اوکالیپتوس، گل حشره کش یا پیرتروم ( pyrethrum ) یا صابون پتاسیم نیز استفاده شده باشد. همچنین میتوانید خودتان اسپری سیر را درست کنید که برایتان کم هزینه تر بوده و روشی بسیار ساده در کنترل آفت است.

چگونه اسپری سیر درست کنیم؟

دستورالعملهای مختلفی برای تهیه اسپری سیر وجود دارند اما دستور اصلی تهیه اسپری سیر به صورت زیر است:

-    ابتدا عصاره سیر را بگیرید. برای این کار چهار یا پنج حبه سیر را در غذا ساز یا مخلوط کن بریزید و یا در هاون بکوبید تا خوب له شود. یک لیتر آب و چهار تا پنج قطره صابون ظرفشویی را به آن اضافه کنید. بهتر است از صابون زیست تخریب پذیر و طبیعی استفاده کنید. دو مرتبه این ترکیب را در پارچه نخی درشت بافت یا توری بریزید و محکم بفشارید و از آن عبور دهید تا تکه های درشت سیر که ممکن است مسیر منافذ اسپری را مسدود کند، گرفته شود. عصاره سیر را در یک شیشه دارای درب محکم نگهداری کنید.

-    برای ساخت اسپری سیر این عصاره را با دو و نیم لیوان آب رقیق کنید و آن را در بطری اسپری یا بطری اسپری تحت فشار بریزید و آماده کمک به گیاهان خود شوید. به خاطر داشته باشید تاثیر این آفت کش طبیعی برای همیشه باقی نمی ماند. بهتر است اندکی پس از ساخت اسپری آن را استفاده کنید چون این معجون به مرور زمان قدرت خود را از دست میدهد.

-    برای استفاده اسپری عصاره سیر در مقابله با آفت، یک بار در هفته محلول را روی گیاه اسپری کنید تا از حشرات در امان بماند یا در صورتی که بارندگی در منطقه تان زیاد است دو بار در هفته این کار را انجام دهید. هنگامی که نزدیک به زمان برداشت است اسپری سیر را استفاده نکنید وگرنه محصولی با طعم سیر برداشت خواهید کرد. اسپری سیر طیف گسترده ای از حشرات را دفع میکند بنابراین تنها بخشهایی از گیاهان را که به آفت آلوده شده اند اسپری کنید تا خطر آسیب رسیدن به حشرات مفید را کاهش دهید.

یک راه دیگر برای استفاده از سیر در کنترل آفت این است که از آن به عنوان هم کاشت (کشت مخلوط) همراه با گیاهان دیگر استفاده کنید. به این معنی که سیر را در بین محصولات خود بکارید. به خصوص زمانی که مایل به کاشت سیر نیز باشید این روش خیلی مفید است.

برخی افراد در باغچه خود در کنار گل رز سیر میکارند تا شته های اطراف آن را دور کند یا در کنار گوجه فرنگی سیر میکارند تا کنه تار عنکبوتی را از آن دور کند. اگر چه کاشت سیر در دور کردن آفت عالی عمل میکند اما از کاشت آن در کنار سیب زمینی، نخود و لگومها ( legume ) خودداری کنید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.