فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  


سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: مبارزه اصلی با آفت مگس زیتون به عهده کشاورزان و باغداران زیتون‌کار است.

به گزارش ایسنا، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در همایش "کنترل آفت مگس زیتون" افزود: مگس زیتون یک آفت همگانی است که سازمان جهاد کشاورزی عملیات ردیابی و پیش‌آگاهی را برای مبارزه با این آفت بر عهده دارد ولی مبارزه اصلی با آفت به عهده کشاورزان و باغداران زیتون‌کار است.

محمود محمودی، اظهار کرد: این همایش در جهت بیولوژی روش‌های پیش‌آگاهی، پیشگیری و کنترل آفت مگس زیتون، مناطق انتشار مگس، شکل شناسی این آفت و راه‌های مبارزه با آفت مگس زیتون برگزار شده است.

وی به اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای اشاره و تصریح کرد: سیاست کلی وزارت جهاد کشاورزی در راستای مصرف بهینه آب و هدایت کشت‌های سبزی و صیفی به سمت گلخانه‌هاست زیرا این نوع کشت‌ها در فضای باز مقدار آب بسیار بالایی را مصرف می‌کنند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: اعتبارات و شرایط مطلوبی درزمینهٔ توسعه کشت گلخانه‌ای وجود دارد که باید سرمایه‌گذاران، کشاورزان و فارغ‌التحصیلان را تشویق و ترغیب کرد تا بتوان بخش عمده‌ای از کشت‌های سبزی و صیفی را به گلخانه‌ها هدایت کرد.

قرالی، محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین نیز در این همایش اظهار کرد: برای جلوگیری و بروز آفت مگس زیتون باید ایستگاه‌های پیش‌آگاهی در طی سال آماده باشند.

وی بر نگهداری و محافظت از تله‌های داخل باغات زیتون برای دستیابی به آمار و اطلاعات درست در خصوص آفت مگس زیتون تأکید کرد.

گل‌‍محمدی از محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین نیز در این همایش با بیان اینکه باید به بحث مدیریت در باغ زیتون توجه ویژه‌ای شود،گفت: در مدیریت کنترل آفت مگس زیتون باید باغداران زیتون‌کار و بخش اجرا هماهنگی‌های لازم را با کارخانه‌داران انجام دهند تا استحصال روغن در برنامه زمان‌بندی خاص انجام گیرد.

گل‌محمدی تصریح کرد: در مدیریت باغ باید از ابتدای فروردین‌ماه کلیه امور مربوط به باغ اعم از هرس، پاچوش‌ها و آبیاری به‌موقع صورت گیرد تا با مدیریت درست و مناسب باغ از آفت مگس زیتون جلوگیری کرد.

 در پایان این همایش که در راستای ارتقاء سطح علمی باغداران زیتون‌کار همایش کنترل آفت مگس زیتون با حضور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین، معاونان، بخشدار طارم سفلی، کشاورزان و باغداران زیتون‌کار در منطقه طارم سفلی شهرستان قزوین برگزار شد، باغداران زیتون‌کاران مسائل و مشکلات خود را مطرح و پاسخ‌های کارشناسی به آن‌ها ارائه شد.


مبارزه اصلی با آفت مگس زیتون به عهده کشاورزان است
مبارزه اصلی با آفت مگس زیتون به عهده کشاورزان است

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.