فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

هفته نامه تارک خزر در شماره 313 خود یادداشتی با عنوان محیط زیستی که فقط در درخت خلاصه می شود، به قلم رسول علی نژاد در ارتباط با لزوم توجه به تمامی جوانب محیط زیست منتشر کرده است.

در تعریف محیط زیست آمده به مجموعه ای از عوامل کره زمین مانند هوا ، آب ، اتمسفر ، صخره و گیاهان که انسان را احاطه می کند، محیط زیست گفته می شود. 

یعنی در این تعریف اجمالی گیاهان تنها بخشی از محیط زیست طبیعی را تشکیل می دهند که این بخش نیز به گروه های کوچک تری تقسیم می شوند که دامنه آن از درختان و درختچه ها گرفته تا خارها و استپ های بیابان و از بوته ها و چمن زارها گرفته تا سرخس ها و خزه ها تعریف می شود.


همین بخش درختان نیز دوباره به گروه های کوچک تری مانند درختان جنگلی ، درختان کاشته شده توسط منابع طبیعی ، جنگل کاری و بالاخره درختان شهری تقسیم بندی می شود.


چند ماه پیش شهرداری آستارا در یک اقدام مناسب و بجا پس از کندن ده ها درخت تنومند در حاشیه خیابان شریعتی شرقی که هیچ تناسبی نیز با بافت شهری نداشت، اقدام به کاشت درختان مناسب تری نمود که به همراه نورپردازی و پیاده روسازی منظره بسیار زیبایی را در این مسیر گردشگری شهر ایجاد کرد.


درختان کنده شده که در آب و هوای مرطوب و پرباران گیلان دارای رشد ناهنجاری نیز بودند و علاوه بر تبدیل ظاهر خیابان ها و معابر آستارا به نمادی از حیات وحش جنگلی باعث تخریب گسترده و سریع پیاده روها و جدول هایی می شدند که با هزینه بیت المال احداث شده و هم زمان با رشد و بالا رفتن همه ساله باعث پر کردن و پوشاندن ناودان و سقف منازل و مغازه های مردم و از همه مهم تر احاطه سیم های تیر چراغ برق و بالا رفتن احتمال آتش سوزی و برق گرفتگی می شدند که جای هیچ گونه اغماضی نداشت.


حال به دنبال این اقدام شهرداری که قرار است به تدریج در سایر معابر این شهر نیز اجرایی شود، برخی از مدعیان دفاع از محیط زیست بدون کوچکترین توجهی به خطرات این درختان جنگلی و تخریب های گسترده آن ها اقدام به تبلیغات گسترده ای در برخی از رسانه ها و به ویژه فضای مجازی کرده و برای این ادعای تخریب محیط زیست اشک تمساح ریختند!


این هیاهو بدون هرگونه راه حلی مطرح شد و به قدری سر و صدا کرد که مسئولان شهرداری را به شک و تردید انداخت و وادار کرد تا آن ها نیز ادعا کنند که قرار است این درختان از ریشه کنده و در جای دیگر کاشته شوند، در صورتی که از ریشه درآوردن ، انتقال و کاشت مجدد این درختان عظیم الجثه و بسیار سنگین اصلا مقرون به صرفه نبوده و هزینه های سنگینی را برای شهرداری آستارا تحمیل می کند.


حامی واقعی محیط زیست ضمن دقت و توجه به تعریف آن و لحاظ کردن تمام بخش های محیط زیست شهری و طبیعی قبل از هر چیز رعایت قوانین زیست محیطی را از کوچک ترین و مهم ترین واحد جامعه شهری یا روستایی یعنی خانواده شروع کرده و با پرهیز از کارهایی مانند استعمال دخانیات به ویژه قلیان در جمع خانواده و آلوده کردن هوای تنفس چندین نفر دیگر و یا با پرهیز از آتش زدن زباله در حیاط منزل ، باغ و مزرعه همیشه توجه دارد که محیط زیست تنها در تناوری و سن چند درخت مخرب حاشیه خیابان خلاصه نمی شود.


باید این را دانست که در یک جامعه مدنی برای حل هر مشکلی باید همه عوامل و حالت ها را در نظر گرفت و بهترین تصمیم را اتخاذ کرد و هرگز نمی توان با انتقاد چشم و گوش بسته و یک طرفه و بدون ارائه راهکار به جایی رسید.


امید است شهرداری و شورای اسلامی شهر آستارا بدون هر گونه شک و تردیدی زیباسازی ، درخت کاری و گل کاری معابر و میادین این شهر را که اخیرا به میدان بزرگ رو به روی شهرداری نیز رسیده است، با قدرت ادامه دهند.



محیط زیستی که فقط در درخت خلاصه می شود!
محیط زیستی که فقط در درخت خلاصه می شود!

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.