فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۲۹         
  

سلامانه :  امسال شعار سازمان بهداشت جهانی در روز غذا، «غذای سالم، از مزرعه تا سفره» انتخاب شد. انتخاب این عنوان به این معناست که چرخه تولید مواد غذایی شامل تمام فرایندهای صورت گرفته در مزرعه نیز می‌شود و لذا نظارت‌ها باید متوجه این سمت نیز باشد. اما برخی کارشناسان معتقدند نظارت‌ها در این بخش آنطور که باید صورت نمی‌گیرد. به نظر آنان مصرف بی رویه سموم نباتی و دفع آفات کشاورزی یکی از چالش‌های مهم سلامت مواد غذایی در کشور به شمار می‌رود که نظارت‌های کافی بر آن اعمال نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سلامانه، رییس مرکز تحقیقات سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 50 نوع سم نباتی و دفع آفات کشاورزی به طور بی‌رویه در ایران استفاده می‌شود، گفت: «این در حالی است که 35 نوع از سموم نباتی مورد استفاده در کشور به طور رسمی ثبت شده‌اند و بقیه به صورت قاچاق، غیر مجاز و وارداتی مصرف می‌شوند.»


دکتر بلالی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تعداد و تنوع سموم مورد استفاده در کشاورزی محدود است، تصریح کرد: «از سوی دیگر نظارت دقیق بر کاربرد آنها اعمال می‌شود.» وی با اشاره به اینکه مسمومیت طیف وسیعی را شامل شده و به سه بخش دارویی، شیمیایی و مسمومیت ناشی از سموم طبیعی تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: «مسمومیت با گاز منواکسید کربن، مسمومیت‌های دارویی، مسمومیت با قرص برنج و مسمومیت با مواد شوینده بهداشتی از شایع‌ترین مسمومیت‌ها در کشور به شمار می‌رود.»

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.