فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

چای کاکتوس که به عنوان چای نوپال یا چای گلابی خاردار نیز شناخته میشود، از گلابی خاردار بی آب (دهیدراته) به دست می آید. گلابی خاردار غذای متداولی در رژیم غذایی امریکای لاتین است و در آن مناطق تمامی میوه مورد مصرف قرار میگیرد. همچنین در چای یا عصاره نیز از این میوه زیاد استفاده میشود و فواید زیادی برای سلامتی دارد. چای کاکتوس سرشار از آنتی اکسیدانها است و به تنظیم سطح کلسترول و لیپید کمک کرده و دیورتیک طبیعی به شمار می آید.
فواید چای کاکتوس
فواید چای کاکتوس

سرشار از آنتی اکسیدانها

اگر چه انواع مختلف میوه های کاکتوس، مقادیر متفاوتی آنتی اکسیدان دارند، اما همه به صورت طبیعی سرشار از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، فنولیکها و ویتامین ث که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته میشود، هستند. آنتی اکسیدانها از سلولهای بدن در مقابل آسیب احتمالی محافظت میکنند و همچنین آسیبی را که از مواجهه با رادیکالهای آزاد و سمومی مانند آلودگیهای محیطی اتفاق می افتد، کند میکند. آنتی اکسیدانها میتوانند از بدن در مقابل بیماریهای قلبی و سرطان محافظت کنند، تحقیقات زیادی در این زمینه همچنان ادامه دارد.

بهبود گلوکز و کلسترول خون

مطالعه ای که در سال 2002 در نشریه پزشکی آلمانی Weiner Klinische Wochenschrift منتشر شد، نشان داد که مصرف گلابی خاردار در بیماران غیر دیابتی، قند خون را تثبیت کرده و کلسترول را کاهش میدهد. این مطالعه انسانی صورت گرفته در یک دوره هشت هفته ای، نشان داد که میزان لیپو پروتئین کم چگال (ال دی ال) که به عنوان کلسترول بد میشناسیم، 15 درصد و کلسترول کلی 11 درصد کاهش یافت. در حالی که دانشمندان میتوانستند بهبود حساسیت انسولین را به محتوای آنتی اکسیدانهای گلابی خاردار نسبت بدهند، احساس کردند تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر آن بر کلسترول لازم است و ممکن است این اثر به محتوای فیبر این میوه مربوط باشد.


Health Benefits of Cactus TeaHealth Benefits of Cactus Tea

دیورتیک طبیعی

یک مطالعه حیوانی منتشر شده در نشریه 2010 Phytotherapy Research نشان داد که گلابی خاردار دیورتیک طبیعی است. به علت تاثیرات دیورتیک گلابی خاردار، وقتی این ماده به موشها به صورت مکمل داده شد (240 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن در روز) باعث شد وزن قابل توجهی در پایان دوره مطالعه از دست بدهند. دانشمندان نتیجه گرفتند که عصاره گلابی خاردار میتواند به صورت بالقوه به عنوان درمانی برای احتباس آب موثر باشد اما تحقیقات بیشتری برای اقدام در این زمینه لازم است.

فواید بالقوه ضد سرطانی

مطالعه ای در نشریه Nutrition Journal در سال 2005 منتشر شد که نشان داد ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گلابی خاردار در محلول آب، رشد و گسترش سلولهای چندین سرطان را در مطالعات آزمایشگاهی محدود کرد. عصاره آب گلابی خاردار نیز رشد و گسترش تومور در موشها را سرکوب کرد. این مطالعات نویدهایی نشان دادند که دانشمندان آنها را در تحقیقات آتی دنبال خواهند کرد. این یافته ها در نشریه Nutiriton and Cancer در سال 2010 منتشر شد. مطالعه بعدی آنها نشان داد که عصاره آب گلابی خاردار منجر به کاهش چشمگیر رشد سلولهای سرطان تخمدان شد. این کاهش به قدری حائز اهمیت بود که نمونه مهمی از آپوپتوز ( apoptosis ) یا مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلولهای سرطانی بود که نشان میدهد تاثیر قدرتمند آنتی اکسیدانهای عصاره گلابی خاردار میتواند رشد سلولهای سرطانی را متوقف سازد. اگر چه مطالعات انسانی بلند مدت برای نتیجه گیری قطعی لازم است.

چای دم کرده کاکتوس

برای درست کردن چای کاکتوس، یک و نیم قاشق چای خوری از برگهای چای را در 220 سی سی آب جوش استفاده کنید. چون این چای یک چای گیاهی دارویی است، میتواند دمای داغتر آب را نیز تحمل کند. آب را تا 98 درجه سلسیوس گرم کنید و سپس بگذارید چای به مدت پنج تا شش دقیقه دم بکشد. اگر چای سرد کاکتوس را مصرف میکنید، مقدار چای مورد استفاده را دو برابر کنید و زمان دم کشیدن آن را نیز تا دو برابر افزایش دهید: سه قاشق چای خوری چای کاکتوس را در 220 سی سی آب داغ بریزید و 15 دقیقه بگذارید تا دم بکشد. وقتی چای دم کشید، آن را در لیوان پر از قطعات یخ بریزید. اگر از چای کیسه ای استفاده میکنید، یک چای کیسه ای را در این مقدار آب بریزید و برای چای سرد، مقدار آن را دو برابر کنید.


چای کاکتوس دم کردهچای کاکتوس دم کرده

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.