فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

تهران - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران از اتمام مراحل محوطه سازي و ساماندهي فضاي سبز برج تاريخي 'شبلي' دماوند با اعتباري معادل 290 ميليون ريال خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، 'محمدابراهيم لاريجاني' روز يكشنبه گفت: حمل و كاشت يكهزار و 230 اصله درختچه از نوع كاج و سرو، درختان پهن برگ سازگار با منطقه از گونه هاي بيد، چنار و زبان گنجشك، كاشت بوته هاي شمشاد يا ترون و كاشت يكصد جعبه گل هاي فصلي و چمن كاري در فضايي به مساحت دو هزار و 200 متر مربع از جمله اقدامات صورت گرفته در محوطه اين بناي تاريخي است.
وي ايجاد شش چشمه سرويس بهداشتي، ساختمان نگهباني، آلاچيقي به مساحت 110 متر مربع، لكه گيري مرمتي، باغچه بندي، محوطه سازي و جدول كاري، ديواربندي دور محوطه و مرمت در ورودي را از ديگر فعاليت هاي مرمتي اين بناي تاريخي برشمرد.
لاريجاني گفت: اين برج كه در سال 1351 با شماره 920 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده، بناي يادبود شيخ شبلي از عرفاي معروف ايران است.
به گفته وي، پدر و دايي شبلي در دربار عباسي سمت‌هاي سياسي داشتند و به همين‌ علت نيز وي در برهه‌اي از زمان كه تاريخ دقيق آن معلوم نيست، از طرف حاكم طبرستان به امارت دماوند منصوب شد و مردم دماوند نيز پس از شنيدن خبر مرگ وي در بغداد، به سبب امنيت و آسايشي كه در زمان او داشتند، تصميم به برپايي اين بناي يادبود گرفتند.

برج شبلي در زمره يادگارهاي قرون 4 و 5 هجري قمري است.
اين برج آرامگاهي، ابتدا به صورت ساده و هشت ضلعي ساخته و سپس با تزيينات آجركاري، نماي آن به شيوه سلجوقي آراسته شد.

بر اساس اعلام اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تهران، اين برج را مي توان با بناهاي عصر ساماني در بخارا مقايسه كرد.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.