فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

يک کارشناس ارشد زراعت و اصلاح نباتات به تشریح راهکارهای علمی آبیاری در گلخانه‌های ایران و چگونگی آن پرداخت.

رامین ترامشلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، افزود: توقف رشد، کاهش سطح برگ، کاهش فاصله میانگره‌ها، بدفرمی برگها و سوختگی حاشیه برگها و ریزش برگ در گیاهان از علایم کم آبیاری است و رشد علفی گیاه، آبدارشدن ساقه و برگ و شکننده شدن و گاهی پژمردگی و مرگ گیاه و کاهش اکسیژن و خسارت به ریشه و عدم جذب آب و موادغذایی و توقف رشد از علایم آبیاری زیاد در گلخانه‌ها است.

وی گفت: باید توجه داشت که پرآبی زمانی اتفاق می‌افتد که تکرار دور آبیاری بیش از حد معمول انجام شود. شرایط گلخانه از نظر فاکتورهای محیطی شرایط خاص است چرا که در خارج از فصل مبادرت به کشت گیاهان و تولید محصولات زراعی و باغی می شود به عنوان مثال کشت صیفی‌جات به طور معمول در فضای باز و در بهار و تابستان انجام می‌شود ولی در گلخانه در فصل‌های سرد و متفاوت با فضای آزاد و باز انجام می‌شود در این شرایط نیاز آبی و دور آبیاری کاملاً با شرایط عادی و معمول فرق دارد.

این کارشناس جهادکشاورزی گرمسار ادامه داد: در زمان‌هایی که هوا صاف و آفتابی است و نور با شدت بر محیط گلخانه تابش دارد فعالیت ریشه نیز افزایش می یابد و راندمان جذب آب نیز از طریق ریشه زیاد شده و همین طور عمل تعرق نیز انجام می شود.

وی اظهار کرد: در هوای سرد و ابری فعالیت ریشه کاهش و جذب آب نیز کمتر می شود. در هوای سرد و هوای آفتابی به علت دمای پائین فعالیت ریشه کاهش می‌یابد ولی تعرق افزایش می یابد در این حالت به دلیل جذب کم آب و تعرق زیاد، گیاه دچار تنش شده و گاهی برگها پژمرده می شوند.

ترامشلو افزود: در این حالت برخی گلخانه داران مبادرت به آبیاری می کنند که این موضوع شرایط را حادتر می کند بنابراین مدیریت آبیاری در گلخانه بسیار مهم و کلیدی است. در این شرایط باید به جای آبیاری، "سایه دهی" انجام شود تا شدت تعرق کاهش یابد و از طرفی دمای اطراف ریشه را بالا ببریم به عبارتی در این حالت مدیریت نور و دما باید کنترل شود.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: نوع بستر کشت هم در مصرف آب و دور آبیاری در گلخانه مهم است و بایستی باتوجه به بستر کشت میزان و دور آبیاری تنظیم شود.

وی با بیان اینکه میزان آبیاری و نیاز آبی در فصول مختلف هم نیاز به مدیریت دارد چرا که در فصل تابستان نسبت به زمستان گیاهان نیاز به آب بیشتری دارند، خاطرنشان کرد: به طور کلی هر متر بستر کشت به عمق ۱سانتیمتر نیاز به 1.1 لیتر آب و هر متر مربع بستر کاشت با ۱۸سانتیمتر عمق به ۲۰ لیتر آب نیاز دارد.

ترامشلو با اذعان به اینکه کیفیت آب آبیاری در موفقیت کشت‌های گلخانه‌ای بسیار اهمیت دارد یادآور شد: بایستی به EC و PH آب توجه کافی شود. در کیفیت آب آبیاری باید توجه کنیم که قابلیت هدایت الکتریکی آب کمتر از 0.75 میلی زیمنس بر سانتیمتر باشد و نسبت جذب سدیم آن کمتر از 5 باشد.

این کارشناس ارشد زراعت و اصلاح نباتات با اشاره به اینکه آب سنگین باعث کاهش فتوسنتز در گیاهان می‌شود، تصریح کرد: بهترین PH آب آبیاری بین 5.5 تا 7 است و استفاده از اسید می‌تواند PH را کاهش دهد.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.