فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

اگر می‌خواهید گیاهان داخلی زنده بمانند، زهکشی مناسب برای گیاهان داخلی شما بسیار مهم است. اگرچه مواد و تکنیک‌های مختلفی برای زهکشی وجود دارد ، حقیقت این است که برخی از آنها بسیار بهتر از سایرین عمل می‌کنند. در این مقاله قصد دارم دقیقاً به شما بگویم بهترین نوع زهکشی برای گیاهان داخلی چیست و همچنین از چه مواردی باید اجتناب کنید. به عنوان یک قاعده کلی، بهترین زهکشی برای گیاهان سرپوشیده، مخلوط کردن پرلیت یا ورمیکولیت با خاک گیاه است تا به بیرون کشیدن آب از آن و رهاسازی تدریجی آن کمک کند. همچنین همیشه مطمئن شوید که ظرف گیاه شما دارای سوراخ های زهکشی باشد. برای درک درست زهکشی، چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد. خوشبختانه، ما تمام پاسخ هایی را که باید بدانید جمع آوری کرده ایم:
بهترین زهکش برای گیاهان داخلی - فوت و فن های باغبانی
بهترین زهکش برای گیاهان داخلی - فوت و فن های باغبانی

آیا همه ی گیاهان داخلی به زهکشی نیاز دارند؟

بله، تقریباً همه گیاهان سرپوشیده به نوعی نیاز زهکشی دارند ،در غیر این صورت خاک آنها مرطوب می ماند. این بدان معناست که شما باید مطمئن شوید که حداقل از یک نوع مواد زهکشی هنگام کاشت گیاه و همچنین داشتن سوراخ های زهکشی استفاده می کنید. برخی از گیاهان مانند گیاه عنکبوتی یا لاکی بامبو در این مورد کمتر حساس هستند ، در حالی که برخی دیگر مانند ساکولنت ها به شدت حساس هستند، و اگر می خواهید گیاهان شما رشد کنند، ممکن است نیاز به استفاده از چندین نوع زهکشی داشته باشید. به عنوان یک قاعده کلی، اگر گیاه شما شرایط باتلاقی را ترجیح می دهد، به زهکشی کمتری نیاز دارید، در حالی که گیاهان بیابانی به مقدار بیشتری نیاز دارند. این ایده خوبی است که قبل از اینکه گیاه خود را در یک گلدان جدید قرار دهید، در مورد نیازهای خاص گیاه خود تحقیق کنید. داشتن زهکشی مناسب، آبیاری صحیح گیاه و نگهداری آن را در شرایط مناسب بسیار آسان تر می کند. اگر زهکشی را به درستی تنظیم نکنید، متوجه خواهید شد که بسته به گونه، دائماً در تلاش هستید تا گیاه خود را به اندازه کافی مرطوب یا به اندازه کافی خشک نگه دارید. بنابراین باید در حین گلدان کاری برای درست کردن این کار وقت بگذارید و مراقبت مداوم را آسان تر کنید.



آیا همه ی گیاهان داخلی به زهکشی نیاز دارند؟


اگر گیاهان شما زهکشی نداشته باشند چه اتفاقی می افتد ؟

اگر گیاهان شما زهکشی کافی نداشته باشند، برای زنده ماندن تلاش خواهند کرد. گیاهان نیاز دارند که ریشه هایشان هر از چند گاهی کمی خشک شود و برای گردش در اطراف ریشه ها به اکسیژن نیاز دارند. اگر آب در اطراف ریشه ها نشسته باشد، هوا نمی تواند روی آنها جریان یابد که در نهایت منجر به پوسیدگی ریشه می شود. فقدان زهکشی خوب باعث ایجاد شرایط بی هوازی می شود که در آن اکسیژن کمی وجود دارد و این به نوبه خود می تواند منجر به گسترش باکتری های مضر شود. ریشه های گیاه شما در صورت خیس بودن دائمی شروع به شکستن و پوسیدگی می کنند و این باعث می شود گیاه شما به سرعت از بین برود. پوسیدگی ریشه می تواند حتی یک گیاه سالم و قوی را به طرز شگفت آوری سریع از بین ببرد. حتی در موارد خفیف، عدم زهکشی گیاه شما را بیمار و ناراضی می کند و باید از آن اجتناب کرد.



اگر گیاهان شما زهکشی نداشته باشند چه اتفاقی می افتد ؟


چه گزینه هایی برای زهکشی وجود دارد ؟

۱.سوراخ در گلدان (سوراخ های زهکشی) : یکی از مهم ترین تکنیک های زهکشی شامل اطمینان از وجود حداقل یک سوراخ در کف ظرف گیاه شماست. این اجازه می دهد تا آب از ته گلدان خارج شود و تقریباً برای همه چیدمان های کاشت ضروری است. بدون این سوراخ، آب جایی برای رفتن ندارد، به خصوص در یک ظرف پلاستیکی. اگر گلدانی که می خواهید استفاده کنید حداقل یک سوراخ ندارد، باید یکی از آن ها را ایجاد کنید. به عنوان یک راهنمای تقریبی، دو تا چهار سوراخ بهتر از یک هستند. ۲. مخلوط گلدان : محیط مخلوط به معنای مخلوط کردن مواد دیگر در کنار خاک گلدان است. استفاده از گلدانی که تکه هایی از پوست ارکیده و پیت ماس ​​در آن وجود دارد می تواند به زهکشی خوب خاک کمک کند. خاک فشرده رطوبت را حفظ می کند، بنابراین اگر می توانید اطمینان حاصل کنید که مخلوط گلدان شل است و از مواد آلی مختلف تشکیل شده است، باید آب را آزاد کند. چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید به محیط گلدان اضافه کنید تا زهکشی بهتری داشته باشد و در قسمت بعدی به برخی از آنها خواهیم پرداخت. ۳. گلدان بلند شده : بلند کردن گلدان ممکن است به تخلیه بهتر آن کمک کند. اگر گلدان روی سینی خود قرار گیرد، جریان آب از ته آن سخت تر می شود. برای افزایش جریان از سوراخ زهکشی می توانید گلدان را کمی با یک لایه شن یا مواد معدنی دیگر بالا ببرید. این به معنای دو گلدان نیست. دوگلدانی به زهکشی کمک نمی کند.



چه گزینه هایی برای زهکشی وجود دارد ؟


بهترین مواد برای زهکشی

بهترین مواد زهکشی به نوع گیاه شما بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، بهترین ماده زهکشی برای اکثر گیاهان، پرلیت یا ورمیکولیت است. اگرچه ورمیکولیت کمی برتر است، اما هر دو برای حفظ آب و مواد مغذی عالی هستند. در اینجا موارد مختلفی وجود دارد که می توانید برای بهبود زهکشی به ظرف گیاه خود اضافه کنید: << پوست ارکیده >> برای ارکیده، گیاهان هوا، آنتوریوم، مونسترا و غیره عالی است. افزودن یک ماده سخت مانند پوست از فشرده شدن بیش از حد خاک جلوگیری می کند و این به جریان یافتن آب کمک می کند. پوست ارکیده هوادهی و زهکشی را افزایش می دهد، اما به تدریج تجزیه می شود، بنابراین در نهایت نیاز به جایگزینی دارد. <<پرلیت >> برای کاکتوس ها و ساکولنت ها، گیاهانی که نیاز به زهکشی بسیار خوبی دارند ، عالی است. بسیاری از افراد از پرلیت در ظروف خود برای افزایش زهکشی استفاده می کنند. این را می توان در خاک مخلوط کرد و ماندگاری آن بیشتر از چیزهایی مانند پوست درخت ارکیده است. همچنین سبک وزن است، بنابراین ظرف شما را سنگین نمی کند. آب را جذب می کند، آن را از خاک بیرون می کشد و از مرطوب ماندن بیش از حد طولانی جلوگیری می کند. به تدریج آب را آزاد می کند تا گیاه هنوز مقدار زیادی نوشیدنی داشته باشد. <<ورمیکولیت >> برای اسپاتی فیلوم ، کالاته آ ، فیدودندرون ، سرخس ها و ...عالی است. ورمیکولیت یک ماده بسیار متخلخل و سبک وزن است که آب را نیز جذب می کند. مشابه پرلیت، آن را به تدریج آزاد می کند. هوادهی در گلدان را بهبود می بخشد و کمک می کند که ریشه ها در آب ننشینند. <<ماسه ی درشت >> برای شمعدانی، رزماری، برخی از گونه های ختمی . ماسه آب را جذب نمی کند، اما به زهکشی خاک کمک می کند زیرا مسیرهای آسان تری را برای عبور آب ایجاد می کند. با این حال باید از ماسه درشت استفاده کنید. ماسه ریز ماده ای سیمان مانند ایجاد می کند که زهکشی را بدتر می کند.



بهترین مواد برای زهکشی


لایه زهکشی در مقابل سوراخ های زهکشی

تقریباً همه گلدان های گیاهی دارای سوراخ زهکشی هستند، اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا نیاز به افزودن یک لایه زهکشی نیز دارید یا خیر؟ بهتر است لایه های زهکشی را با احتیاط استفاده کنید. آنها سال ها پیشنهاد شده اند، اما می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. اگر لایه زهکشی وجود نداشته باشد، معمولاً آب در اثر گرانش از ظرف عبور می کند. خاک به آن می چسبد، اما نیروی جاذبه به تدریج آن را از گلدان به پایین می کشد. وقتی به ته می‌رسد، داخل زیر گلدانی می‌ریزد. برخی از مردم فکر می کنند که اگر یک لایه شن را در آنجا قرار دهید، آب می تواند آزادانه تر تخلیه شود. با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که این امر در واقع زهکشی را بدتر می کند زیرا سطح خاک مرطوب را بالا می برد و آن را به ریشه ها نزدیک می کند. مشکل دیگر لایه زهکشی این است که می تواند سوراخ های زهکشی گیاه را مسدود کند. برخلاف لایه زهکشی، سوراخ های زهکشی ضروری و کاملا ایمن هستند. اگر قرار است گیاهان شما غرق نشوند، به یک سوراخ زهکشی نیاز دارید، نه یک لایه زهکشی.



لایه زهکشی در مقابل سوراخ های زهکشی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.