فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

سفیدک پودری سیب بیماری شایعی است که در مناطق کشت سیب دیده می‌شود.سفیدک پودری در خزانه‌های سیب معمولا شدید و خسارت آن زیاد است. این بیماری به پاجوش‌های درخت نیز شدیدا حمله می‌کند.این بیماری به برگ، گل، میوه و سرشاخه‌ها حمله می‌کند.
شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان - فوت و فن های باغبانی
شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان - فوت و فن های باغبانی

معمولا در سطح زیرین برگ لکه‌هایی با حاشیه نامشخص و نمایی مخملی ظاهر می‌شوند.این لکه‌ها ممکن است به رنگ سبزرد در سطح بالایی برگ ظاهر شده و دوسطح برگ در محل لکه‌ها از توده پودری و سفیدرنگ پوشیده شود. بروز عفونت در حاشیه برگها موجب پیچ و تاب خوردن برگ می‌شود. برگهای به شدت آلوده، باریک، و حول رگبرگ اصلی به سمت بالا تا خورده و به تدریج شکننده می‌شوند. این برگها گاهی در اواسط تابستان ، خشک شده و می‌ریزند.



شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان


سرشاخه‌های به شدت آلوده دچار کم رشدی، فاصله میان گره‌های آنها کم و از یک لایه میسلیوم نقره‌ای متمایل به خاکستری رنگ پوشیده می‌شوند. این لایه ممکن است در تمام فصل خفتگی درخت بر روی درخت باقی بماند.اجزای گل گاهی از میسلیوم‌های سفید و کنیدی‌های قارچ پوشیده می‌شود. گلبرگهای گلهای آلوده، به رنگ زرد کم رنگ و یا سبز روشن در آمده بدشکل و کلفت شده و بسیاری از گل‌های آلوده می‌ریزند.



شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان


پس از محو پوشش، اثر ان به صورت لکه زنگاری باقی می‌ماند. لکه‌های زنگاری با بزرگ شدن میوه توسعه پیدا می‌کنند. در خزانه‌ها، قارچ عامل بیماری به تمام برگهای در حال رشد حمله و موجب کندی رشد قسمتهای انتهایی شاخه‌ها می‌شود.



شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان


در مدیریت این بیماری پیشگیری بهترین روش است. عدم استفاده از ارقامخیلی حساس، اقدامات زراعی مناسب و در مناطقی که شرایط برای توسعه بیماری مناسب باشد، سمپاشی درختان با قارچکش‌های موثر توصیه می‌شود.قندک، گلاب، شفیع آبادی، مورویی، شمیرانی، گراون اشتاین، جوناتان و روم بیوتی از ارقام خیلی حساس و زرد لبنانی، گرانی اسمیت، جوناگولد و مکینتاش از ارقام ی با حساسیت متوسط و قرمز لبنانی و استایمان واینساپ از ارقام متحمل سیب هستند.



شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان


باید از مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی به ویژه کودهای نیتروژنی خودداری شود، اما مصرف کودهای شیمیایی کند آزاد، توصیه می‌شود. بریدن سرشاخه‌های پوشیده از لایه قارچی و همچنین پاجوش‌ها در اواخر فصل زمستان نیز توصیه می شود.



شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان


قارچکشهایی که در کشورهای خارج برای مبارزه با سفیدک پودری سیب به ثبت رسیده است شامل: گوگرد، اکسی تیوکوئینوکس، تری آدیمفون، اتاکونازول، بوی ریمات و پیرازوفوس هستند و قارچکشهای موثر آزمایش شده در مبارزه با سفیدک پودری در ایران نیز شامل: گوگرد و تابل، دینوکاپ، تریمیدال، توپاس، استروبی و فلیت است.



شناخت بیماری سفیدک حقیقی سیب و نحوه ی درمان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.